AI-boom és fintech verseny - Mitől retteghetnek és miben reménykedhetnek a bankok?
Bank

AI-boom és fintech verseny - Mitől retteghetnek és miben reménykedhetnek a bankok?

Portfolio
Immáron tizedik alkalommal rendeztük meg a bankszektor, az IT-szektor és a fintech cégek egyik legfontosabb szellemi műhelyéül szolgáló Banking Technology konferenciánkat, amelyen a bankok és a fintech támadók versenyéről, a pénzintézetek digitális transzformációjáról, a szektor legfontosabb IT-üzleti és technológiai fejlesztési irányairól volt szó. A rendezvény legfontosabb eseményeiről és szakmai programjáról ebben a cikkünkben számoltunk be.
Az AI-forradalom legnagyobb innovációiról és a digitális transzformációról is szó lesz a Portfolio november 25-ei AI & Digital Transformation rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!
Megosztás

Ránk rúgja az ajtót az AI-forradalom, de a fair versenytől egyik bank sem fog megijedni

A Banking Technology 2025 konferencia záró panelbeszélgetésén a digitális innovációk fizetésekre és mindennapi bankolásra gyakorolt hatása került fókuszba: a résztvevők szerint a fintech-ekkel lépést kell tartani, de fontos lenne, hogy azonos versenyfeltételek és terhek legyenek érvényesek mindenkire – a tranzakciós illeték megkerülése nem innováció, hanem piaci torzítás. A banki vezetők elismerően szóltak a neobrókerek piacélénkítő szerepéről, miközben a készpénz "kártékony" hatásai miatt az elektronikus fizetések ösztönzését sürgették. A panel úgy látja, hogy az MI-megoldások 2–3 éven belül alapjaiban formálják át a fizetési rendszert.

Portfolio Banking Technology_4 szekció_2025_11_04_058
A panelbeszélgetés résztvevői balról jobbra haladva: Rajna Gábor (lakossági vezérigazgató-helyettes, Raiffeisen Bank), Harmati László (vezérigazgató-helyettes, Erste Bank), Ginzer Ildikó (standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettes, MBH Bank), Becsei András, vezérigazgató-helyettes, alelnök, OTP Bank, Magyar Bankszövetség), valamint a moderátor szerepében Sármay Bence (Magyarországért felelős területi vezető, Visa).
Megosztás

Újabb területre kell vigyáznia a bankoknak, mert jöhetnek a fintechek!

Kelemen Tamás (Visa) arról tartott előadást, hogyan formálják át a határokon átnyúló pénzküldést. Ma durván 1 milliárd ember küld vagy fogad pénzt, ők 2027-re 250 ezer milliárd dollárnyi pénzt mozgatnak meg. A kulcsszereplők változnak, a levelező bankok száma 40%-kal csökkent 2011 óta. A csalások száma ugyanakkor gyorsan nő, az e-kereskedelmi csalások értéke 2029-re várhatóan eléri a 107 milliárd dollárt.

A magas díjak, az átláthatóság hiánya és a lassú banki átutalások erodálták az ügyfélhűséget. A fintechek gyorsabb, olcsóbb és intuitívabb szolgáltatásokat kínálnak. Ha az ügyfelek elkezdtek fintech megoldásokat használni, ritkán térnek vissza​. A határokon átnyúló fizetések és egyéb bevételi források területén a bankok veszélyben Vannak.

A szakértő arra figyelmeztette a bankokat: a fintechek meg akarják ismételni P2P sikert a B2B-ben is. Úgy vélte,

határozott lépésekre van szükség a jövőbeli banki bevételek védelme, a növekvő volumen megtartása és a hosszú távú relevancia érdekében.

Portfolio_Banking Technology_4 szekció_2025_11_04_024
Megosztás

Hogyan bankol a Z generáció?

Kertay Balázs (Senior Manager, Visa Consulting & Analytics, CEE) a negyedik szekciót megnyitó előadásában ismertette: a Z generáció, azaz a "Gen Z" állandóan online van, naponta akár 6 órát tölt a mobilján, történelmileg a leginkább edukált generáció, és erősen érzékeny a társadalmi-környezeti ügyekre is. A Visa európai kutatása alapján a fiatalok nyitottak a fintech-szolgáltatásokra, de továbbra is számítanak a hagyományos bankokra, és feltétlenül elvárják a gördülékeny, akadálymentes mobilbankolást. Többségük hűséges ugyan, de ha egy bank nem felel meg társadalmi vagy fenntarthatósági elvárásaiknak, hajlandók váltani. A kutatás szerint a Z generáció tagjai több aktivitást várnának a bankoktól a pénzügyi útmutatás terén, és 20%-uk már a ChatGPT‑től is kért pénzügyi tanácsot.

Portfolio_Banking Technology_4 szekció_2025_11_04_009
Megosztás

Az ember arra fókuszáljon, amiben a legjobb – a többit elvégzi az AI

Manuel Sanabria (Director, Strategic Accounts Advisor, Salesforce) és Vedran Zrilic (Director, CE South Salesforce Practice & Alliance Leader, Deloitte) közös előadásukban azt mutatták be, hogyan válhatnak a cégek ügynökalapú MI‑vállalattá, ahol az emberek a kreativitásra és a döntésekre, a MI‑ügynökök pedig az ismétlődő, adatvezérelt feladatokra összpontosítanak. Fő üzenetük szerint érdemes kicsiben kezdeni egy jól megválasztott felhasználási móddal, az MI‑t mélyen a munkafolyamatokba integrálva, és a felülről érkező vezetői támogatást a dolgozók bevonásával összehangolva. Úgy látják, a folyamatok automatizálása kézzelfogható és nagyfokú termelékenységnövekedést és tehermentesítést tud eredményezni.

Portfolio_Banking Technology_3B szekció_2025_11_04_071
Megosztás

Kiberbiztonsági panel: nehéz túljárni a bűnözők eszén

Két fő visszaélési módszer jellemzi továbbra is a hazai bankszámlákat érő kibercsalásokat:

a pszichológiai manipuláció és az adathalászat.

Jó példa volt erre az, amikor a banki honlap lemásolásával több ezer ügyfelet tévesztettek meg Magyarországon a közelmúltban, több milliárd forint összegben. A Verizon 2024-es kutatása kimutatta, hogy az adatszivárgások több mint 60%-a esetében is „entry point” a pszichológiai manipuláció – hangzott el a kibercsalásokról szóló panelbeszélgetésben. A Kiberpajzson keresztül az MNB és a Magyar Bankszövetség sok emberhez elért mára, de már ennek az együttműködésnek a nevével visszaélve is követnek el csalásokat. Az online shopping scam, a romantikus és a befektetési csalások révén szintén sokakat megkárosítanak.  

_S6A9987
A beszélgetés résztvevői: Weissmüller Gábor, EMEA CSIS IAU Head Lead Investigator, Citi; Ragó István, Chief Security Officer, Raiffeisen Bank Hungary; Karig Luca, Viselkedéstudományos szakértő, Head of Organizational Development Consulting, BeHive Consulting; Halász Viktor, Kiberbűnözés Elleni Főosztály Felderítő Osztályának szakértője, Nemzeti Nyomozó Iroda; Bartha Lajos, ügyvezető igazgató, Magyar Nemzeti Bank; moderátor: Turzó Ádám, elemző, Portfolio Csoport.
Megosztás

Nem lehet megúszni a szervezeti szintlépést

Kormos Benjámin (Head of BI & Data Solutions, Clarity Consulting) felhívta a figyelmet, hogy az AI‑projektek sikere csak 10%-ban múlik az algoritmuson és 20%-ban a technológián, míg 70% a szervezeti környezet hozzájárulása. A kudarcos AI-bevezetések fő okaiként a hiányos fókusz, a gyenge adatgazdálkodás és a nem megfelelő képzettség jelölhető meg. A szakértő szerint az AI-forradalom egyik fő hatása, hogy kikényszeríti a professzionális adatmenedzsmentet, miközben a felkészültséghez a kollégák képzésére és egy átgondolt agentic AI‑keretrendszerre van szükség. Első lépésként érdemes definiálni a célzott érettségi szintet – jó hír, hogy az AI‑beruházások költsége csökken, és akár hónapok alatt is bevezethetők jól működő megoldások.

Portfolio_Banking Technology_3B szekció_2025_11_04_057
Megosztás

A fizetési rendszerek támogatása újragondolva

Panos Chalkias (CEO, Central, South and East Europe, Transaction Systems) rámutatott, hogy az utóbbi 10 évben drámaian átalakult a fizetési piac: miközben az Android lett a POS globális szabványa, Európa számos országban a fintech‑szereplők törtek az élre, de Magyarországon továbbra is erős a banki jelenlét. Bemutatta a MAXSTORE-t, egy egységes eszköz‑ és alkalmazásmenedzselő platformot, amely egy helyre szervezi a POS‑park távoli felügyeletét és frissítéseit. A rendszer már mintegy 15 millió terminált menedzsel, üzleti szempontból pedig kereskedőmegtartást, új "nem‑payment" típusú bevételeket és az összes ügyfél‑touchpoint egységes irányítását ígéri.

Portfolio_Banking Technology_3B szekció_2025_11_04_045
Megosztás

Az együttműködés a kulcs

Czirok László (Principal Cloud Architect, TC2) előadásában egy GenAI‑projekt teljes folyamatát járta végig, a kezdeti elképzeléstől a specifikáción át az ügyféllel való kommunikációig. Ideális esetben a folyamat végén olyan AI‑alapú megoldások születhetnek, amelyeket azok is magabiztosan használnak, akik korábban még soha nem is beszélgettek AI-chatbottal.

Portfolio_Banking Technology_3B szekció_2025_11_04_040
Megosztás

Elhatalmasodnak rajtunk a kibercsalások?

Rendkívüli módon elszaporodtak a kibercsalások a világon, a Jaguar Land Rovert ért kibertámadás 73 évvel korábbi szintre vetítette vissza a brit autógyártást, egy kambodzsai kriptovaluta-csalás során pedig rabszolgaként tartott emberekkel követték el a történelem egyik legnagyobb befektetési átverését. A csalók sokkal kifinomultabb technológiával és sokkal nagyobb sebességgel támadnak, mint korábban, és új típusú csalások terjednek – ismertette előadásában Marton László, az SMP Solutions IT Security osztályvezetője.

A zero-click-exploitok felhasználó interakció nélkül támadnak, az AI-alapú adathalászat és a deep fake csalások sokak számára szinte kivédhetetlenek,

elterjedtek az AI-modellek elleni támadások, és pusztít a cégekbe való beszivárgás is. 2030-ra 100 milliárdnyi IoT eszköz vehet körül minket, terjedésükkel együtt a csalásokkal szembeni sebezhetőségünk is nő, emellett újszerű DDOS-támadási technikák jelentek meg. Előadásában Marton László a védekezési stratégiákról is beszélt.

_S6A9868
Megosztás

Megvannak a Központi Visszaélésszűrő Rendszer első eredményei

Az MNB kibercsalások elleni „öt csapás” csomagjának első eleme a július 1-jén elindult Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR), amelyről Marosi Bence, a Giro üzleti igazgatója tartott előadást. A központi megoldás célja a pénzforgalmi szolgáltatók csalásmegelőzésének a támogatása és valós idejű nyomonkövetés, kiegészítő kontroll magas minőségű elvárás mellett, sziktorszintű és bilaterális együttműködés keretében egyaránt. A visszaélések kiszűrésére maximum fél másodperc áll rendelkezésre, a szabályalapú megoldást mesterséges intelligencia / gépi tanulás egészíti ki a scoringban. Gyakran kapják a kérdést, hány csalót kaptak már el - a válasz az, hogy egyet sem, ennek feladata a bankok oldalán van.  A KVR működésében jelenleg 23 bank vesz részt, mintegy 100 millió darab feldolgozott üzenetnél tart, az elutasítási arány 4,7% (de folyamatosan javul), az átlagos válaszidő a szeptemberi és októberi adatok alapján 142 millisecundum.

Az átlagos fraud rate eddig 0,0057%, a visszajelzett csalások száma 3927 db, összege 2,63 milliárd forint.

A jövő feladatai között szerepel Marosi Bence szerint a rendelkezésre állás és válasz idő magas szinten történő stabilizálása, a banki adatminőség folyamatos javítása, a kockázatértékelés hatékonyság folyamatos javítása és az együttműködő „ökoszisztéma” továbbépítése.

_S6A9830
Megosztás

Az AI olyan, mint egy pályakezdő

A 3/B szekció nyitó előadásában Szabó László (Bitmist) és Matheser Dániel (Salesforce) kiemelték: a mesterséges intelligencia egy gyerekhez vagy egy pályakezdő munkatárshoz hasonlít, aki rendelkezik az alapvető képességekkel és akarattal, de nincs saját tapasztalata, ezért folyamatos kontrollt és iránymutatást igényel. A szakemberek úgy látják, az AI nem tud megoldani egy olyan problémát, amelyet az ember nem tud számára pontosan megfogalmazni, ezenkívül a folyamatos optimalizáció érdekében mindig felül kell vizsgálni az alkalmazott utasításokat.

Portfolio_Banking Technology_3B szekció_2025_11_04_006
Megosztás

Társadalmi probléma lett a kibercsalások kérdése

Bartha Lajos (MNB) előadásában kifejtette: az elmúlt években nem csak Magyarországon vált problémává a visszaélések helyzete. A kártyás fizetéseknél sokat romlott a helyzet: Magyarország 2013-ban még a kártyás visszaélések szempontjából hátulról a második volt, 2025-ben viszont a negyedik helyen vagyunk elölről. "Ez kérdéseket vet fel, hogy mások csináltak valamit jól, vagy mi csináltunk valamit rosszul" - mondja Bartha Lajois.

53 ezer visszaélés történt 7,9 milliárd forint értékben egy negyedév alatt Magyarországon. Esetszámban 200 ezer felett vagyunk, 30 milliárd forint felett értékben. Jelenleg a károk 92 százalékát az ügyfelek viselik.

Ebből is látszik, hogy társadalmi problémává vált a csalások kérdése. Az MNB visszaélés-megelőzési ajánlását nemsokára elkezdik ellenőrizni a bankoknál, hogy minden szereplő teljesítette-e az ebben leírtakat.

Az „öt csapással” bejelentett jogszabályváltozások kapcsán jelenleg zajlik a „szkanderozás”. Az MNB úgy hiszi, olyan javaslatokat hoztak, amelyek mindenképpen meg fognak jelenni (PSR), csak előrébb szeretnék hozni. A felelősségi szabályok a bankszektor irányába mozdulhatnak el, azaz a 92 százalékos kárviselési arányt az ügyfelekről a bankok felé szeretnék terelni.

_S6A9699
Bartha Lajos (MNB) Fotó: Portfolio
Megosztás

A "GenZ" stratégia a fő stratégia?

A 2/B szekció záró panelbeszélgetésében elhangzottak szerint a jövő ügyfelei olyan hiperperszonalizált élményt várnak, amilyet a vezető technológiai cégektől is megszokhattak, a változó igények kielégítése érdekében a bankoknak paradigmát kell váltaniuk. Az AI nem cél, hanem eszköz: akkor jó, ha segít minél gyorsabban és megbízhatóbban megoldani az ügyfelek valós problémáit.

Portfolio Banking Technology_2B szekció_2025_11_04_072
A panelbeszélgetés résztvevői balról jobbra haladva: Horváth Tibor (Digital Lead CEE, Salesforce), Sziráki László (ügyvezető igazgató, informatikai divízió vezető, CIB Bank), Kelemen Bálint (CIO/COO, Raiffeisen Bank), Léder Tamás, (Digitális üzleti kompetenciák igazgató, MBH Bank), valamint a moderátor szerepében Dojcsák Dániel (marketingkommunikációs igazgató, Shiwaforce).
Megosztás

AI-panelbeszélgetés: számos sikeres példa van már a pénzügyi szektorban

Az elmúlt három év mintegy 150 use case-t hozott a CIB Banknál AI-fronton, az első üzleti eredmények között többek között egy prediktív árazási modell említhető, amely a kereskedelmi hatékonyság növelése szempontjából nagy lehetőséget teremtett a bank számára a fedezetlen hitelek értékesítése során. A Hold Alapkezelő az ügyfélszolgálatban alkalmazza a AI-t, a munkatársakat vértezték fel olyan AI-megoldásokkal, hogy egy kolléga minél több ügyfelet ki tudjon szolgálni. Az OTP Bank az első nagy magyar nyelvi modell felépítését tűzte ki célul évekkel ezelőtt, a projekt sok tanulságot annak eldöntésére, mit érdemes építeni, és mit vásárolni. A bank széleskörűen használja az AI-lehetőségeket a kollégák képzésében is, és egyes, a piacon ritkaságnak számító speciális modelleket is használ már, például a digitális marketingkampányok sebességének növelésére.  A K&H Bank sok munkaidőt spórolt már digitális asszisztense, Kate használatával, és többek között odaadták a Copilotot is az összes kollégának. A Shivaforce banki beszállítóként szintén nagyon sok olyan pontot azonosított, ahol a saját folyamatait AI-jal (többek között agentic end-to-end megoldással) tudja optimalizálni, ezek között elsősorban hatékonysági szempontok alapján priorizálnak.

_S6A9247 (1)
A panelbeszélgetés résztvevői balról jobbra: Pál Máté, Digitális vezető, HOLD; Kuhárszki András, ügyvezető igazgató, Omnichannel Tribe, OTP Bank; Galló Csaba Márton, digitális csatornák és CRM vezető, CIB Bank; Bodnár Béla, vezérigazgató, Shiwaforce; Dr. Boda Márton Attila, program manager, Innovációs Igazgatóság, K&H Bank; Moderátor: Linczmayer Zsófia, associate partner, KPMG
Megosztás

Az ügyfél kényelme az első

Panelfelvezető előadásában Dojcsák Dániel (Shiwaforce) kiemelte, hogy megváltozott a fogyasztói döntéshozatal, ma a kényelem és a súrlódásmentes, mindennapi ügyintézés az elsődleges, ezért a banki fejlesztéseknek nem extra funkciókra, hanem a legegyszerűbb ügyek akadálytalan elvégzésére kell fókuszálniuk. Hangsúlyozta, hogy a fizikai ügyintézés továbbra is fontos, de ugyanarra az egységes, többcsatornás digitális háttérre kell épülnie, hogy az ügyfél és az ügyfélszolgálat ugyanazt a felületet és információt lássa – ennek megteremtése komoly belső munkát igényel. Mindez egyre drágább, mert a biztonsági és megfelelési elvárások folyamatosan emelkednek, ám ezek teljesítése elkerülhetetlen a szigorúan szabályozott pénzügyi szektorban.

Portfolio_Banking Technology_2B szekció_2025_11_04_038
Megosztás

Mi fán terem a RegTech?

Sallai Péter (CTO, Dorsum) előadásában bemutatta: a RegTech egy olyan eszközkészlet, amely a szabályozói megfelelést teszi hatékonyabbá specializált szoftverek segítségével. Mivel a bankok a világ egyik legszabályozottabb régiójának egyik legszabályozottabb piacán működnek, így kulcskérdés, miként lehet a szabályozásnak való megfelelést egyre erőforrás-hatékonyabban megvalósítani. Az adatszolgáltatás jelenleg az időszakos jelentésekre épül, de el kell érni először a valós idejű adatszolgáltatást, majd az interaktív adatelérést is, azaz a végső cél, hogy a felügyelet önállóan is belenézhessen a banki rendszerekbe, célzott lekérdezéseket és ellenőrzéseket futtathasson.

Portfolio_Banking Technology_2B szekció_2025_11_04_014
Megosztás

A genAI projektek a „legemberibbek”

Ignácz Péter (KPMG) panelfelvezető előadásában kifejtette, a vállalati célok némileg eltérnek az innovátorok törekvéseitől, ez AI implementációs projektek a felszínre hozzák a problémákat. A tapasztalatok szerint sok olyan probléma vállalati LLM (nagy nyelvi modell) bevezetésénél sokan dolgoznak azon, hogy ne férjen hozzá minden dokumentumhoz, és úgy legyen használható az alkalmazottaknak. Ezek a problémák az éles használattal kerülnek elő. A technológia elképesztő gyorsasággal fejlődik, a use case-ek bővülnek, de ezzel a komplexitás is bővül, az infrastruktúra rendelkezésre állása nem triviális kérdés.

Emellett a szakértő szerint

A genAI projektek a „legemberibbek”, mert azon múlik a sikerük, hogy a munkavállalók hogyan használják ezeket az eszközöket.

Egyelőre ez a fajta szervezeti változásmenedzsment még elmarad az AI-projekteknél, ebben még sokat kell fejlődni. Az AI és Machine Learning projektek ugyanakkor nem a munkavállalók elbocsátásáról szólnak, hanem arról, hogy a meglévő állomány termeljen több értéket a vállalat számára.

_S6A9152
Ignácz Péter (KPMG) Fotó: Portfolio
Megosztás

Mit tanít nekünk a Vadnyugat kora az AI bevezetéséről a bankokban?

Ezzel a címmel tartott előadást Ács Dávid (Regional Vice President, FlowX.ai), aki három fő témát érintett: 1. Különbséget kell tenni az AI fő típusai (hagyományos, generatív és agentic) között – utóbbi már tervez, dönt, és cselekszik is az ember helyett. 2. A bankok épp az agentic AI bevezetésénél ütköznek a legtöbb problémába, amely üzletileg épp a legígéretesebb lenne, az agentic AI use case-ek aránya azonban nagyon alacsony. Egy 173 AI use case-t feltérképező felmérés arra jutott, hogy e projektek kevesebb mint egyharmada produkált eredményeket, ezek ugyanis jellemzően nem jutnak túl a pilot fázison. 3. Hová érdemes fókuszálni az erőforrásokat? A Word Economic Forum tanulmánya alapján 2023-ban 35 milliárd dollárt tartott a pénzügyi szektor az AI-ra, ez 2027-re 97 milliárd dollárra nőhet, a nagy kérdés az, hogy ez milyen arányban hasznosul üzletileg hasznos befektetésekben.

A Vadnyugat korában a távíró, a mail service, a rendezőpályaudvar, a régiók összekötése és a standard time bevezetése

nagy gazdasági fejlődést idézett elő, mindegyiknek megvan a maga analóg megfelelője az AI alkalmazásában. Öt tanulságként fogalmazta meg Ács Dávid a következőket AI-bevezetésre vonatkozóan: 1.  Az agentic AI önmagában nem elég, támogató infrastruktúrára van szükség. 2. Az AI-infrastruktúrára legalább akkora szükség van, mint magára az AI-megoldásra. 3. Lényeges a bankspecifikus szakértelem és a választott partnernél. 4. Elengedhetetlen az integrációs képesség 5. Azonnali ROI-ra van szükség, vagyis már a kezdetben mérni kell az üzleti eredményeket.

_S6A9080
Ács Dávid (FlowX.ai) Fotó: Portfolio
Megosztás

Fejlődött a banki digitalizáció, de nagy út van még előttünk

Izer Norbert, az MNB ügyvezető igazgatója előadásában jelezte: digitalizációban a tavalyinál lényegesen jobban áll a szektor, jelenleg a digitális bankok korszakától az „intelligens bankok” korszaka felé lépünk, a jegybank pedig kész a biztonságos innováció irányítására. Az MNB hatodik digitalizációs felmérése a szektor 90%-át lefedve, közel 200 kérdéssel és erős AI-fókusszal készült, pozitívumként megállapítható, hogy a lakossági ügyfelek mintegy kétharmada már elsősorban digitálisan intézi ügyeit, míg a vállalati szegmensben kevésbé előrehaladott az elektronikus ügyintézés. A bankok MI‑érettségében nagy a szórás, a mesterséges intelligencia technológiáját főként ügyfélélmény- és hatékonyságnövelésre használják a pénzintézetek. Az uniós MI-rendelet (AI Act) Izer Norbert szerint körültekintő szabályozás, nem fojtja meg az innovációt, mindenesetre a bankoknak még sokat kell tenniük a megfelelésért.

Portfolio_Banking Technology_2B szekció_2025_11_04_004
Megosztás

Miközben a Revolut új autópályát épít, a bankok egy milliós forgalmú sztrádát újítanak fel éppen

A fintech cégekétől egészen eltérő kulturális közegben kell tartaniuk a lépést a bankoknak a technológiai oldalról érkező kihívókkal, többek között a Revoluttal. Az alkalmazkodás sokféle útja lehetséges, a belső és a külső tudásmegosztás mindenképpen előkelő helyet foglal el ezek között. Míg a beszállítók felé a tudásmegosztáson alapuló partnerség, cégen belül az üzleti és IT-kompetenciák kölcsönös megosztása visz előre – derült ki a Banking Technology 2025 konferencia első, vezetői panelbeszélgetéséből, amelyben az is elhangzott: az AI-ra sokszor még úgy tekintenek a bankok, mint a mindenre bevethető Szoboszlai Domonikra, de körvonalazódnak azok a kisebb számosságú fókuszterületek, amelyeken valódi ugrást hozhat a mesterséges intelligencia.

Miközben a Revolut új autópályát épít, a bankok egy milliós forgalmú sztrádát újítanak fel éppen
Megosztás

AI-ügynök a jelzáloghitelezésben

Jendrolovics Máté, az Intuitech vezérigazgatója előadásában felidézte, hogy az MIT riportja szerint a genAI befektetések mindössze 5%-a hozott valód megtérülést. Egy részük elhal pilot, egy részük POC fázisban, a lényeg, hogy

összességében az AI-projektek 95%-ka üzleti hatás nélkül zajlott le.

Ezért adódik a kérdés, hogy mi kell ahhoz, hogy egy nagy vezető bankban hatása legyen az AI-nak? Fontos, hogy nem lehet egyetlen olyan agentic AI megoldást fejleszteni, ami mindent megold egy banknál. A genAI nem egy „mestertechnológia”: bizonyos technológiákban nagyon jól működik, de van, amiben ügyetlen. Egy konkrét problémát kell kiválasztani: az AI-nak transzformatív hatása akkor lesz, ha nem csak kis részfolyamatokat végez el, hanem a kiválasztott folyamatot end-to-end elvégzi. A szakember egy AI-ügynökkel támogatott jelzáloghitelezési folyamatot mutatott be előadásában.

_S6A9004
Jendrolovics Máté (Intuitech) Fotó: Portfolio
Megosztás

Jön az AI-forradalom a pénzügyi szektorban, aki nem alkalmazkodik, az eltűnik

A mesterséges intelligencia alapjaiban formálja át a bankolás jövőjét, és a pénzintézeteknek most kell eldönteniük, hogy az ügyfélkapcsolati frontvonalban maradnak-e, vagy visszaszorulnak a háttér-infrastruktúra szerepkörébe – hívta fel a figyelmet a Portfolio Banking Technology 2025 konferenciáján Peter Stebe, a McKinsey & Co. associate partnere. A szakértő szerint a jövőben a mesterséges intelligencia (MI) ökoszisztémák uralják majd a felhasználói élményt, a banki versenyelőny pedig azoknál lesz, akik egyszerre képesek hatékonyságot növelni, teljes folyamatokat automatizálni és radikálisan perszonalizált ügyfélélményt kínálni. Aki kimarad, az nemcsak az ügyfelet veszíti el – hanem a jövő profitját is.

Jön az AI-forradalom a pénzügyi szektorban, aki nem alkalmazkodik, az eltűnik
Megosztás

Küszöbön az AI-ügynökök forradalma: teljesen megváltozik, ahogy vásárolunk

2027-ig a felhasználók fele már AI-segítségével vásárolni az e-kereskedelemben - vélekedett Frantisek Jungr, a Visa KKE-régiós vezetője Banking Technology konferenciánkon. Az AI-platformok eltárolhatják a bankkártya adatainkat, akár a Google Pay vagy az Apple Pay, az AI a fizetés pedig egy jóváhagyásra

Küszöbön az AI-ügynökök forradalma: teljesen megváltozik, ahogy vásárolunk
Megosztás

Várható témák a konferencián

Az utóbbi időszak legnagyobb technológiai megatrendjévé nőtte ki magát az AI-forradalom, amely a bankszektor működését, fejlesztési irányait és informatikai stratégiai céljait is átformálhatja. Mely banki területek működését transzformálja az AI, hol segíthet a költségcsökkentésben, a hatékonyabb operációban?

A hazai bankok digitális transzformációja mellett a pénzforgalmi trendekről, kiberbiztonsági kérdésekről az egyre komolyabb veszélyt jelentő csalásokról, a hazai fintech szektor innovációiról is szó lesz a rendezvényen.

A bankszektor top vezetői, fintech-guruk, tanácsadók, a szabályozók és az IT-cégek szakértőinek krémje tizedik éve gyűlik össze konferenciánkon, hogy megosszák egymással gondolataikat a bankszektort érintő legfontosabb üzleti és informatikai kérdésekben.

Holdblog

Trump és a Big Pharma - HOLD Minutes

A HOLD Minutes e heti részében Ifkovics Ábrahám részvényelemző beszél: A YouTube-on vagy a HOLD Facebook-posztjánál mondd el a véleményed, hogy tetszik-e a Minutes, és... The post Trump és a

Holdblog

Kína markában a kritikus nyersanyagok

Lezárult az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalások első felvonása, de az eredmény valós kiértékeléséről vajmi kevés szó esik. Pedig igazán figyelemreméltó, hogy a Trump által főellens

Ez is érdekelhet