Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?
Befektetés

Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?

Ha felrúgjuk a régi megtakarítási célú életbiztosításunkat és egy új, "etikus" biztosítást kötünk, nem biztos, hogy annyira jól járunk a váltással, mint azt a jutalék bezsebelésében érdekelt biztosítási ügyök állítja. Megnéztük egy konkrét terméken keresztül, hogy valóban ki tudja-e termelni az új termék a régi visszavásárlásának költségeit és annak is, hogy mennyit kaszál egy ilyen ügyleten az ügynök, a főnökei és a biztosítója. Alábbi példáinkban bemutatjuk, hogy csak a nagyon régen kötött biztosításokat érdemes így újra cserélni, de az ügynökök már egy viszonylag új termék átkötésére is rá akarhatnak beszélni.
Az új etikus szabályozásról és ennek hatásairól is szó lesz a Portfolio Biztosítás 2017 Konferenciáján. Regisztráljon Ön is!


2017. január 1-jén élesedett az MNB etikus életbiztosítási koncepciója, amely jelentősen olcsóbbá tette a megtakarítási célú életbiztosításokat a Teljes Költségmutató (TKM) szabályozásával. A koncepció egyes elemeiről itt írtunk, a hatásairól pedig itt.

Látványos javulás

Előfordulhat, hogy kedvenc biztosítási tanácsadónktól kapunk egy hívást arról, hogy megjelent az új, rendkívül kedvező feltételekkel működő, "etikus" termékük, hasonlóan ahhoz, mint amikor 2014-ben is felhívott, hogy az új, államilag támogatott nyugdíjbiztosításokról tájékoztasson.

Ha eddig nem indítottunk rendszeres megtakarítást, akkor ez valóban kiváló lehetőség most arra, hogy indítsunk egyet.

Viszont ha nincs pénzünk a régi terméket és az újat is egyszerre fizetni, azt javasolhatja az ügynök, hogy vásároljuk vissza a régit és helyette kössük inkább meg az újat, hiszen

a régi termék visszavásárlásán elszenvedett veszteséget az olcsóbb, új termék úgyis kitermeli majd az évek alatt.

Mielőtt a TKM-mutatóra nézve egyből beleugrunk az üzletbe, érdemes azonban végigszámolni azt, hogy mekkora veszteségünk keletkezik a visszavásárlás költségein, nem csak azt nézni, mennyit nyerünk az "etikus" termékkel.

Megvizsgáltuk egy tipikus
  • rendszeres díjas, nyugdíjcélra is köthető,
  • többes ügynökök körében is népszerű,
  • a szabályzás hatására csökkent TKM-mel működő,
  • 20 éves élettartamú

terméket, 210 ezer forintos éves díj és 5% feltételezett éves hozam mellett, amit egy olcsó alapon keresztül ér el az ügyfél, ahhoz hogy megállapítsuk, mennyire jó üzlet valójában lecserélni a régi megtakarításunkat.

Az alábbi ábrán látható, hogy
  • bármely időpontban kedvezőbb feltételek mellett vásárolhatjuk vissza az új terméket,
  • lejáratkor jóval több pénzt vehetünk ki az "etikus" életbiztosításból, mint régi változatából.

Sajnos nem ilyen egyszerű az összehasonlítás, hiszen a kétféle biztosítást más-más időpontban köthettük / köthetjük meg és azon is bukhatunk, ha egy korábbi terméket felrúgunk az újért cserébe, ezt a problémát kifejtjük majd később, de addig is gyönyörködjünk abban, hogy mennyire bőkezű lett a szabályozás az ügyfelekkel:

Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?
Régen az első két évben befizetett pénzt teljes egészében elnyelték visszavásárláskor az életbiztosítások, mára viszont már az első év után felmondott szerződésből is vehetünk ki értékelhető összeget. Ennek oka, hogy az MNB szabályai szerint az első éves díj legalább 20%-át be kell fektetnie a szolgáltatónak, a második évben 50%-át, harmadik év és ezután pedig 80%-át így ezt közvetlenül nem vonhatja el a biztosító költségként.

Emellett a kezdeti költség és a drágább eszközalapok kezelési költségei is csökkentek.

Érdemes váltani?

Ahhoz, hogy megtudjuk, megéri-e felmondani a régi terméket és helyette újat kötni, mindenképpen érdemes végigszámolni, hogy mennyit bukunk a régi termék felmondásán.

Ezt meg tudjuk tenni nagyon egyszerűen (bár kevésbé pontosan) is, például ha addicionális költségnek vesszük a régi terméken elszenvedett veszteséget is és úgy számoljuk ki a biztosításunk várható visszavásárlási / lejárati értékeit. Az alábbi ábrán szereplő "etikus" termék megkötése előtt felmondtunk egy két éve futó "régi" terméket és a visszavásárlási költségeken elszenvedett veszteséget is hozzácsaptuk az "etikus" termék költségeihez.

Fontos, hogy az eltelt évek száma a régi és az új termék esetében más-más naptári évet jelöl attól függően, hogy mennyivel korábban kötöttük a régi életbiztosításunkat.

Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?

Az ábrán látható, hogy egy két éve futó szerződés felmondásán elszenvedett veszteséget még egy húszéves élettartamú új termék sem tudja kitermelni.

A pontosabb megoldás persze inkább az, ha kiszámoljuk a befektetésünk belső megtérülési rátáját (vagyis egyszerűen fogalmazva az évente átlagosan elért hozamát). Az alábbi ábrán megnéztük,
  • mekkora a régi biztosítás megtérülése húsz év alatt (piros, szaggatott vonal)
  • ehhez képest mekkora lesz a megtérülése annak, ha felmondjuk a régi szerződésünk, majd a húsz éves megtakarítási időszak teljesítéséhez még szükséges éves díjakat már az új termékbe fizetjük (narancssárga),
  • illetve mekkora lesz a megtérülése annak, ha a régi szerződést felmondjuk különféle évek alatt, majd még húsz éves díjat beletolunk az új termékbe (kék).


Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?
Az ábrán látható, hogy
  • egy legalább hét éve futó "régi" biztosítást éri meg felmondani azért, hogy helyette egy legalább húsz éves élettartamú új szerződést indítsunk
  • ha viszont nem akarunk az eredetileg tervezett húsz éves megtakarítási időszaknál összességében hosszabbat vállalni, egyáltalán nem érdemes feltörnünk a régi termékünket.



Természetesen más termékeknél ez az időszak hosszabb, vagy rövidebb is lehet.

Ha nem éri meg az ügyfélnek, akkor kinek?

Felrúgni a régi szerződést és újat kötni helyette nem feltétlen (csak) az ügyfélnek éri meg, hanem a biztosítónak és az ügynökének is, de ha az időzítés megfelelő, leginkább az ügynök(-hálózat) jár jól.

Ennek oka, hogy a biztosítások egyik legjelentősebb költségeleme, a korábban kezdeti költségnek nevezett 1-1,5 éves díj (amely most már értékesítési költség néven fut és nem az első két éves díjra, hanem az első három éves díjra terhelik, mértéke azonban inkább csökkent) az ügynök és főnökei között kerül szétosztásra.

Ha tehát felrúgatja velünk az ügynökünk a régi szerződésünket, nemcsak ennek az értékesítési jutalékát zsebeli be (főnökeivel együtt), hanem az új szerződését is.

Ha maradunk a fenti termék példájánál,
  • az ügynökhálózat a 2016-ban, vagy előtte kötött terméken az éves díj 144%-át megkereste,
  • ugyanekkora rendszeres befizetés mellett az új terméken viszont már csak az éves díj 80%-át kereste meg, ha azt feltételezzük, hogy az értékesítési költség egy az egyben az ügynökhálózatot illeti és fenntartási költség nem jár.
  • Összesen tehát körülbelül az éves díjunk 224%-át megkeresi rajtunk az ügynökünk és a főnökei, ha felrúgjuk a régi szerződést és kötünk helyette egy új, "etikus" életbiztosítást.

Pontos információnk nincs arról, hogy a szerzési jutalék hogyan oszlik meg a ügynök és főnökei közt, mivel ez üzleti titok, de többes ügynöki hálózatban általában 20-30 százalékos részt kap a szerzési jutalékból egy kezdő ügynök, míg egyes ügynöki hálózatban ez akár 50-80 százalék is lehet. Előfordulhat egyébként, hogy a szerzési jutalék mellett fenntartási jutalékot is fizet a biztosító, amit a rendszeres díjak bekerülési költségéből von el.

Az ügynöknek viszont nincs feltétlen egyszerű dolga, ha tiszta hasznot akar, jól kell időzítenie:
  • Az első két-három évben ugyanis a biztosító visszaírhatja az ügynök jutalékának egy részét, vagy egészét, ha az ügyfél ebben az időszakban mondja fel a szerződését, az új terméken elérhető jutalék pedig jellemzően alacsonyabb, mint a régi terméké, tehát nem feltétlen éri meg az ügynökneknak egy 1-3 éves szerződést felrúgatnia az ügyféllel, bár előfordulhat, hogy egy kétéves szerződés felmondásából és az új szerzésre fizetett jutalékkal összességében pluszban jön ki az ügynök,
  • van olyan biztosító, amely nem fizet jutalékot az ügynöknek, ha egy olyan szerződést rúg fel, amelyet ugyanannál a cégnél kötött korábban.

Így a legjobban azok a többes ügynökök tudnak kaszálni, akik több mint három éve futó szerződésüket felmondatják az ügyféllel, majd átkötik egy másik biztosító "etikus" termékébe.

A biztosító mindent visz

A visszaírás intézményének és a visszavásárlási táblázatnak köszönhetően a példában szereplő biztosító mindenképpen legalább egy éves díj másfélszeresét megkeresi (lásd alább), ha a régi szerződést felrúgjuk, de legjobban mégis akkor jár, ha az ügyfél minél tovább fizeti azt. Így annak ellenére, hogy a biztosítónak nem áll érdekében, hogy az ügyfél felmondja idejekorán a szerződését, azért bebiztosítja a bevételét arra az esetre is, ha ez mégis így történik.

Ha feltételezzük, hogy első évben a teljes jutalékot, második évben a felét, harmadik évben pedig a negyedét visszaírja a biztosító, körülbelül 13 év alatt tudja elérni ugyanazt az eredményt egy szerződésen, mintha második évben az ügyfél törli ezt. A számításban azt feltételeztük, hogy a biztosító cégcsoporton belüli eszközalapokat forgalmaz csak, amelyeken 5% bruttó hozamot ér el minden évben az alapkezelő.

Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?
Vélhetően ez a szerkezet nem változik jelentősen, azonban a biztosítók egy szerződésre jutó eredménye némileg csökken az "etikus" életbiztosítási koncepció miatt. Az MNB reményei szerint ez érdekeltté teszi a biztosítókat abban, hogy küzdjenek az átlagos, 6,4 éves megmaradási idő meghosszabbításáért, számításaik szerint a megmaradási idő kitolódhat átlagosan 8-10 évre.

A példában szereplő termék új, "etikus" változata a fenti feltételezések mellett ugyanazt az eredményt, amit egy hat évig fizetett szerződés törlésén elérte korábban, most egy körülbelül 13-14 éves élettartamú szerződés törlésén fogja elérni. A termék javuló likviditása miatt a korai, első 1-3 éves időszakban sem tud akkora eredményt elérni, másfél év helyett kevesebb mint egyéves díjat fog tudni a biztosító bezsebelni egy korai törlésen.

Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?

De a termék mindenképp jobb lesz, nem?

Még az sem teljesen biztos, hogy minden esetben megéri a váltás, mert hiába alacsonyabb szinte az összes termék Teljes Költségmutatója, nem biztos, hogy a saját szerződésünk egyéni költségei is alacsonyabbak lesznek.

Íme három életbiztosítás és ezeknek régi változata: látható az ábrán, hogy kettő is van közülük, amely drágult; az egyik azért, mert a mögöttes- és adminisztrációs költségei is emelkedtek, a másik pedig azért, mert sávos költségelvonást kezdett el használni és egy konzervatív befektetési portfóliót használó, 20 éves szerződést kötő ügyfél költsége magasabb lesz. A fenti példákban egyébként a harmadik termék szerepel, a legtöbb új termék egyébként ehhez hasonlóan olcsóbb lett, ezért is csak ezzel foglalkoztunk.

Olcsóbbak lettek a biztosítások, akkor most rúgjam fel a régit?
A termékeket nem neveztük meg, mert cikkünknek nem célja az összehasonlítás.

Összegzés

Tehát, ha az ügynökünk azt javasolja, hogy rúgjuk fel a régi megtakarítási életbiztosításunkat és kössünk helyette teljesen újat:
  • érdemes kiszámolnunk, hogy valóban jobban járunk-e az új termékkel, mint a régivel, a TKM mellett érdemes a saját szerződésünk költségeit is nézni,
  • illetve érdemes megbecsülnünk, hogy valóban ki tudja-e termelni az új biztosítás a régin elszenvedett veszteséget függetlenül attól, hogy egyébként nominálisan kevesebb költséget számít fel.

Előfordulhat, hogy hiába olcsóbbak, korszerűbbek és átláthatóbbak az "etikus" megtakarítási életbiztosítások, összességében nem járunk sokkal jobban velük, mintha a több éve futó megtakarításunkat szorgalmasan fizetnénk, hiába állítja ezt a jutalék kétszeres bezsebelésében érdekelt ügynökünk.

Az új etikus szabályozásról és ennek hatásairól is szó lesz a Portfolio Biztosítás 2017 Konferenciáján. Regisztráljon Ön is!
foldgazgetty
volkswagenshutterstock
Alteo klub
facebook libra szablyozás
shutterstock_1077065507
donaldtrumpgolf
Boris Johnson Brexit igeret beszed1500
Brexit Boris Johnson ketto level Donald Tusk
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
gold bar