Befektetés

Vászon helyett drágakő – Antonio Tempesta különleges alkotása a Ráth György-villában

műtárgy.com
Valódi ritkaság került elő az Iparművészeti Múzeum egyik raktárából, Antonio Tempesta (1555 k. -1630) itáliai művész lápisz lazulira festett műve, illetve művei, mivel a művész a vékony, alig egy milliméter vastag, a fényt is áteresztő kőlap mindkét oldalára egy-egy bibliai jelenetet alkotott. A közelmúltban gondosan restaurált műtárgyat további figyelemreméltó alkotások között március 29-ig tekinthetik meg az érdeklődők a Ráth György-villában.
19899_SHA0546
Antonio Tempesta, A Paradicsomkert Éva teremtésével, 1622-1624 k. Olaj, lápisz lazuli, ébenfa és ében árnyalatúra színezett diófa keret, gyöngyház berakásokkal. Forrás: Iparművészeti Múzeum
A tárlat központi elemét képező, 1622-1624 körül készült Tempesta-műalkotás több szempontból is igényt tarthat az érdeklődésünkre. A legnyilvánvalóbb ok a hordozó különlegessége, hiszen egy olyan drágakőről van szó, amely a művész korában gyakran az aranynál is értékesebbnek számított. A lápisz lazuli az ultramarin alapanyaga, amely olyan festők kedvelt pigmentje volt, mint például Vermeer, Leonardo da Vinci vagy Fra Angelico. A drágakövet a 17. században főként Afganisztánban bányászták, majd onnan szállították Velencébe. A kő gyakran tartalmaz ásványokat, pl. piritet és kalcitot, amelyek izgalmas mintázatot kölcsönöznek neki. A 17. század elején a különböző kövekre festett alkotások nagy népszerűségnek örvendtek egyházi berkekben, valamint a nemesség körében is. Az ásványok, drágakövek a kreatív folyamat meghatározó elemei voltak, befolyásolták a témát, a kompozíciót és a színárnyalatokat is. Bevett szokás volt, hogy a festő szabadon – festetlenül - hagyta a kő bizonyos részeit, így a kép hátterében előtűnt annak színe és mintázata. Ezzel az eljárással találkozhatunk a Ráth György-villában kiállított mű esetében is. Antonio Tempesta főúri megrendelésre – többek között II. Cosimo de’ Medici számára – festett a különösen értékes kőre. Összesen három lápisz lazulira készült műve maradt fenn, ebből az egyiket a párizsi Louvre őrzi. Az Iparművészeti Múzeum raktárából 2016 januárjában előkerült kép két oldalán ószövetségi jelenetek láthatók, A Paradicsomkert Éva teremtésével, valamint az Átkelés a Vörös-tengeren. A tárgy a 19. század elejének egyik legjelentősebb magyar műgyűjtője, Jankovich Miklós gyűjteményének megvásárlásával került a Nemzeti Múzeum tulajdonába, majd innen 1944-ben az Iparművészeti Múzeum kollekciójába.
(kép, lápisz lazuli) Forrás: Iparművészeti Múzeum

A kép és a kerete 2016-ban hiányos, illetve jócskán sérült is volt, restaurálása, kutatása éveken át tartott. Most Jankovich Miklós egykori gyűjteményének ötvöstárgyaival került kiállításra, amelyekben szintén a természet és a művészet összefonódását figyelhetjük meg: kókuszdió, strucctojás, tengeri csiga háza kaptak ötvösfoglalatot.

Drágakőre festve, Antonio Tempesta újonnan felfedezett képe(i) az Iparművészeti Múzeumban. Kurátor: Gálos Miklós.

2020. jan. 17 – márc. 29., Ráth György-villa. További információ itt.

Szerző: műtárgy.com

Találd meg a neked való befektetési alapot!
nyse tőzsde usa részvény
koronavírus
koronavírus vírus labor
koronavírus coronavirus virus
bkv_busz
hodorkovszkij
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
repülőgép getty