mutargy mutargy
Befektetés

Az Y generáció költ a legtöbbet műtárgyra - A műgyűjtés elmúlt éve számokban a The Art Market 2021 elemzése alapján

műtárgy.com
Az Art Basel és a UBS műkincspiaci elemzése külön hangsúlyt helyez a globális vagyon és a gyűjtői nézőpont bemutatására a tavalyi év kihívásai közepette. A műtárgy.com ezúttal a felmérés egyik legizgalmasabb fejezetét részletezi.

Elsőként a globális vagyoni helyzet alakulását érdemes jobban megismerni, hiszen ez egyértelműen kulcsfontosságú tényezőnek számít a műgyűjtés szempontjából is. 2020-ban a világ GDP-je 3,5%-kal esett vissza, a koronavírus járvány következtében életbe lépő korlátozó intézkedések a gazdasági tevékenység egészére és így a műkincspiaci eladásokra is jelentős hatással voltak - különösen az év első felében; az aukciós piacon és a galériák esetében például 30-40%-os veszteség volt tapasztalható. Azonban az elmúlt évek gazdasági növekedésének és a kormányok által nyújtott támogatások hatására az év végére stabilizálódni látszódott a helyzet, a pénzügyi piacok erős teljesítménye a korábbi vagyon megőrzéséhez, illetve - több tehetős magánszemély esetében - annak növekedéséhez vezetett, ők pedig kulcsfontosságú gyűjtői réteget alkotnak. A régiók tekintetében a gazdaságilag folyamatosan növekvő USA-ban és Kínában él a vagyonos magánszemélyek 66%-a, míg a tavalyi év legnagyobb vesztesei e téren az Egyesült Királyság és Brazília voltak. A milliárdosok helyzete is hasonlóképpen érinti a művészeti eladások alakulását, összességében elmondható, hogy a múlt évben vagyonuk 32%-kal nőtt, ellentétben a 2009-es válsággal, ahol 45%-os csökkenés volt megfigyelhető.

A vagyonos magánszemélyek gyűjtési szokásait összesítő felmérés 2569 gyűjtő válaszát vizsgálva jelenleg a legnagyobb tanulmánynak számít a maga nemében. A részvételi arány (Y-generáció: 52%, X-generáció: 32%) összhangban áll a napjainkban látható műkincspiaci aktivitással. Az átlagosan 39 éves, 1 millió dollárt meghaladó vagyonnal rendelkező válaszadók nagy része, bár fiatalnak számít, több éve gyűjt műtárgyakat, csupán 1%-uk volt „új belépő”. Néhány gyűjtő portfóliójának számottevő hányadát teszi ki a műtárgyakba fektetett vagyon, a fiatalabbak körében ez különösen népszerű lehetőségnek bizonyult.

A műgyűjtők többségének kevesebb, mint 50 alkotás volt a tulajdonában; a vagyoni helyzet és a birtokolt műtárgyak száma nem meglepő módon egyenes arányosságban növekedett, az 50 millió dollár feletti vagyonnal rendelkezők átlagosan háromszor annyi (59 darab) művet nevezhettek sajátjuknak, mint 1-5 millió dollárt kereső társaik (19 darab). A legnagyobb gyűjtemények az USA-ban találhatóak, a felmérésben résztvevők 31%-a jelezte, hogy több, mint 100 műtárgya van.

 A magas nettó jövedelmű gyűjtők 86%-a vásárolt művészeti alkotást, az egyéb gyűjtői tárgyakhoz (pl. ékszerek, régiségek, iparművészeti tárgyak, autók) viszonyítva a képzőművészet volt legnépszerűbb választás globális szinten és az egyes régiók piacain is, Kínát leszámítva, ahol a dekoratív műalkotások kategória megelőzte azt. Az Y- és X-generáció tagjai nagyjából ugyanannyi műtárgyat vásároltak, mint 2019-ben, a baby boom nemzedék esetében azonban enyhe visszaesés volt érzékelhető. A legaktívabb korcsoportnak az Y-generáció mutatkozott, átlagosan 228 000 millió dollár összegű éves kiadással, amely jóval meghaladja a többi nemzedék művészeti vásárlásainak költségeit. A koronavírus okozta gazdasági nehézségek ellenére a vagyonos gyűjtők negyede nyilatkozta, hogy 1 millió dollárnál is többet költött a művészetre.

Ahogy az elmúlt három évben, a gyűjtők zöme (81%) 2020-ban is vásárolt galériáktól műtárgyat a helyszínen (55%) vagy az online felületeken (47%). A másik preferált értékesítési csatorna az aukciók voltak, a gyűjtők fele vásárolt műalkotást árverésen régiós szinten Franciaországban, Németországban és Hongkongban, korcsoport szerint a baby boom generáció körében örvendett kiemelkedő érdeklődésnek. Csak a gyűjtők 30%-a vásárolt közvetlenül a művésztől, ez az értékesítési forma főként Kínában - ahol megszokottabb, hogy a művészek a galériák hálózatán kívül adják el munkáikat -, valamint a már sok éve gyűjtők esetén volt megfigyelhető. Látható az alábbi ábrán, hogy a tanácsadási szolgáltatás bizonyult a legkevésbé használt csatornának, a vagyonos műgyűjtők ugyanakkor nagyobb arányban vették igénybe művészeti tanácsadó segítségét, mint társaik.

ertekesitesi csatornak
Forrás: https://www.artbasel.com/about/initiatives/the-art-market (6.24 ábra), műtárgy.com fordítás

A részletesebb felmérés a galériákkal való interakciók kapcsán megmutatta, hogy a magas nettó jövedelmű gyűjtők átlagosan 13 különböző galériából vásároltak 2020 során, hasonló arányban választva hazai és nemzetközi galériákat. Kínában, Franciaországban és Hongkongban jobban érzékelhető volt a helyi galériák térnyerése, míg az USA és Szingapúr esetében többen fordultak a nemzetközi galériák felé. A már régebb óta, kiépült kapcsolati hálóval rendelkező gyűjtők előnyben részesítették (52%) a helyi galériákat. A koronavírus járvánnyal együtt járó (részben utazási) korlátozások következményeképpen még nem egyértelmű, hogy ennek hatására milyen mértékben kerülnek majd előtérbe a helyi galériák; 2021-re vonatkozóan a válaszadók 43%-a az előbbieket preferálta, 36%-a pedig a nemzetközi galériák mellett döntött egy esetleges vásárlás esetén. Jelentős számú gyűjtő (41%) kizárólag olyan galériákra fókuszált, ahonnan már korábban is vásárolt vagy ismerős volt számára, csupán 20%-uk keresett aktívan új galériákat. Megközelítőleg a gyűjtők fele az általuk ismert művészek munkáit választotta, új „felfedezések” terén a baby boom nemzedék gyűjtői jártak az élen (10%).

A műgyűjtőket motiváló számos tényező legtöbbször együttesen befolyásolja a vásárlás kimenetelét, ahogy a lenti ábrán látható, az esztétikai megfontolás, valamint a művészet iránti szenvedély és a személyiség kifejezése érvényesül a legnagyobb arányban, viszont csak pár százalékos „hátrányban” vannak a pénzbeli megtérüléshez kapcsolódó faktorok. A felmérésben résztvevő gyűjtők 86%-a válaszolta, hogy átgondolt tervvel rendelkezik mielőtt műtárgy vételére kerülne a sor, és köztük egyenlően oszlik el az elsőként a művész elérhetőségét, illetve a pénzügyi szempontokat figyelembe vevők száma. Utóbbi hatása kevésbé érezhető a vagyonos gyűjtők közt, ők legfőképp a művész munkáinak hozzáférhetőségére koncentráltak.

vasarlasi motivacio
Forrás: https://www.artbasel.com/about/initiatives/the-art-market (6.31 ábra), műtárgy.com fordítás

A viszonteladások gyakorisága szintén arra enged következtetni, hogy a műtárgyak esztétikai értékén felül a pénzbeli megtérülés sokak számára sarkalatos pont, és bár természetesen a motiváló tényezők igazán egyedi módon alakulnak mindenki esetében, elmondható, hogy az eladások 50%-át különböző pénzügyi bevétellel kapcsolatos várakozások, az esetek másik felében ezt a kiállítóhely hiánya és a gyűjtemény tartalmi alakítása ösztönözte.

Annak ellenére, hogy az elmúlt időszak számos nehézséget és lehetőséget rejtett - amelyek hatása a műkincspiacon is erősen érezhető volt -, a magas nettó jövedelmű gyűjtők 66%-a jelezte a felmérésben, hogy a COVID-19 járvány alatt megnőtt az érdeklődése a műgyűjtés iránt. A műkincspiaci helyzet alakulásának szempontjából különösen pozitívnak tekinthető a fiatalabb, a művészetre nagyobb összegeket áldozó gyűjtői kör figyelmének erősödése, amelyre az online tér adta, az otthon kényelméből is kihasználható lehetőségek is nagy hatást gyakoroltak. A jövő évet tekintve a gyűjtők 57%-a műtárgy vásárlását, egyharmada azok eladását tervezi.

Forrás:  The Art Market 2021, https://www.artbasel.com/about/initiatives/the-art-market

Szerző: műtárgy.com

Találd meg a neked való befektetési alapot!
frankfurt
balatonshutter
kásler miklós miniszter

Kiszámoló Mennyi az órabéred

Az, hogy milyen órabérért dolgozik egy alkalmazott, látszólag egyszerű kérdés. Keres X ezer forintot havonta, ezért...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Üzleti modellező

Üzleti modellező

Hitelkockázati modellező

Hitelkockázati modellező
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
2021-06-09
Hitelezés 2021
trader_monitor