Előfizetői tartalom

Sztrájkok és leállások, mi lesz így a dízelpiaccal?

Portfolio
Az olajfinomítók őszi európai karbantartási szezonja és a francia sztrájkok is nagy mértékben rontanak a dízelpiaci kilátásokon, elemzők szerint a kínálat nem várt beszűkülése még feljebb tolhatja a gázolaj árát, és ez igazából csak hab a tortán, rövidesen életbe lép ugyanis az orosz finomított termékekre vonatkozó behozatali tilalom. De mennyire súlyos a helyzet, sikerül pótolni az importot, mennyire tesznek be a leállások és a sztájkhullámok az amúgyis bajban lévő dízelpiacnak?

Egyre inkább válunk le az orosz kőolajról

Az Energy Aspect energiapiaci elemzőcég becslései szerint októberben várhatóan napi 1,5 millió hordónyi nyersolaj-finomító kapacitás lesz elérhetetlen Európában a tervezett és a nem tervezett karbantartások miatt. Ez a szám jóval nagyobb a szeptemberi 1,1 millió bpd (barrel per day) kapacitáskiesésnél és bőven meghaladja a 2015-2019-es időszak átlagát. Novemberben a nem elérhető kapacitás várhatóan 600 000 bpd-n fog alakulni.

A korábban tapasztaltnál "zsúfoltabb" karbantartási ütemterv valószínűleg a koronavírus-járvánnyal függ össze az elemzőcég szerint - Livia Gallarati, az Energy Aspect munkatársa szerint a koronavírussal kapcsolatos korlátozásokra és társadalmi távolságtartásra való tekintettel sok helyen valószínűleg nem a normál ügymenet szerint ment a munka, hanem inkább csak alapvető karbantartási munkálatokat végeztek. A következő hónapban karbantartási leállások lesznek többek között az Eni olaszországi Sannazzaro finomítójában, a Repsol spanyolországi Tarragona finomítójában és a Galp Energia Sines finomítójában is.

Az európai dízelpiac egy kicsit lazábbnak tűnik, mint amire számítottunk mondjuk a múlt hónapban ilyenkor

Kedves Olvasónk!

Az Ön által keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött.

Cikkarchívum előfizetés

1 943 Ft / hónap

  • Portfolio.hu teljes cikkarchívum
  • Kötéslisták: BÉT elmúlt 2 év napon belüli kötéslistái