16:40 update: mégsem lesz leállás?
Mégsem biztos, hogy év végén leáll a Barátság kőolajvezeték, mert az ukrán elnöki tanácsadó pénteken délután kiadott egy saját magát pontosító közleményt. Ebben azt üzente, hogy
a hatályban lévő szerződéseket még teljesítik, de új tranzitszerződéseket már nem engednek megkötni,
hogy ezzel minél hamarabb, és minél nagyobb mértékben kiszorítsák az orosz olaj- és gázszállításokat az EU-ból.
Mivel a Portfolio információi szerint az orosz olajszerződések érdemi része év végéig szól, így praktikusan azt is lehet mondani, hogy év végével az orosz olajszállítások ukrajnai tranzitjának érdemi része leállhat. Így tehát a délelőtti és délutáni információk valószínűleg összeérnek, igaz lehetnek a háttérben olyan szerződések, amelyek akár 2029-ig szólnak.
A friss fejleményre a Mol árfolyama is feljebb került, már csak 1,3 százalékos a mínusz.
Reagálnak a befektetők
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az ukrán elnök tanácsadója, Mihajlo Podoljak egy új interjúban bejelentette, hogy
2025. január 1-től leáll a Barátság II. kőolajvezeték, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz nyersolajjal.
Az ügyre hivatalos reakciót közölt a Mol:
A Mol ebben a témában nem kapott semmilyen jelzést, holott ha lenne változás, elsőként tájékoztatnának minket. Az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatunk van, valamint a szállítások is folyamatosak.
A befektetők nagyon érzékenyen reagáltak a hírre,
jelenleg 4,2 százalékos mínuszban van az olajcég részvénye,
ezzel együtt idén eddig 8 százalékkal került lejjebb az árfolyam.
Elképesztően magas forgalom mellett adják a Mol részvényét, az OTP-t is lehagyva a legforgalmasabb részvényről beszélünk a magyar tőzsdén.
Csak a Mol esik
Eközben a legközelebbi szektortársak jól teljesítenek, az osztrák OMV részvénye 0,9 százalékos pluszban van,
a lengyel PKN árfolyama pedig 1,2 százalékkal került feljebb, de a szélesebb értelemben vett versenytársak közül a Shell, az Eni és a BP is jól teljesít ma.
Mit jelent mindez a Molnak?
Pletset Tamással, az Erste energetikai elemzőjével beszélgettünk arról, hogy a friss fejlemény mit jelenthet a Mol számára. A szakértő kiemelte, hogy a Mol még nem tart ott a finomítóknál a diverzifikációban, hogy az Adria vezetéken keresztül érkező, nyugati olajtermékkel teljesen el tudja látni a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat, ezért jelentős olajimportra kényszerülhet a társaság, ami nagy költségvonzattal járhat.
Az orosz csap elzáródása miatt kb. 80 százalékra kéne visszavenni a Mol két finomítójának a kapacitás-kihasználtságát, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szükséges 11 millió tonna helyett körülbelül 8 millió tonna olajat tudnának csak behozni az Adrián keresztül. Ha pedig a Mol finomítói kapacitása csak a magyar és a szlovák kereslet 80 százalékát tudná fedezni, akkor a maradék 20 százalékot importálni kéne, az új helyzet pedig rengeteg extra költséggel járna: a drágább mediterrán piacokon is kéne terméket venni, vasúti kocsikat kell bérelni, vasúti pályát lefoglalni, teherautókat kell venni, sorolja Pletser.
Számításai szerint ha tényleg ez a forgatókönyv valósul meg és 2025-től nem fog érkezni orosz olaj,
az a Mol éves 3 milliárd dolláros EBITDA-célját akár 2-2,4 milliárd dollárra is csökkentheti.
Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ