
Az európai légitársaságok intenzív lobbitevékenységbe kezdtek Brüsszelben annak érdekében, hogy megakadályozzák a kabinpoggyászokra vonatkozó szabályozás szigorítását.
A konfliktus hátterében a spanyol fogyasztóvédelmi minisztérium tavaly novemberi, 179 millió eurós bírsága áll, amelyet öt légitársaság – köztük a Ryanair, a Wizz Air és a Vueling – ellen szabtak ki, amiért azok pénzt kérnek a normál méretű kézipoggyászok fedélzetre viteléért.
A bírság és a spanyol példa nyomán tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete, élükön a brüsszeli székhelyű BEUC-kal, panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, uniós szintű vizsgálatot sürgetve a gyakorlat jogszerűségével kapcsolatban.
A panasz középpontjában az Európai Unió Bíróságának 2014-es ítélete áll, amely szerint a „észszerű méretű és súlyú” kézipoggyászok után nem lehet külön díjat felszámítani.
A fogyasztóvédők szerint a légitársaságok éveken át szándékosan figyelmen kívül hagyták ezt az ítéletet, és olyan üzleti modellt építettek ki, amely a felárakra – köztük a kézipoggyászdíjakra – épül. Ennek gazdasági jelentőségét jól mutatja, hogy
például a Ryanair legutóbbi éves beszámolója szerint 4,7 milliárd eurónyi járulékos bevételt könyvelt el (ülésválasztásból, elsőbbségi beszállásból, poggyászdíjakból stb.), ami a teljes 13,95 milliárd eurós árbevételük több mint harmadát teszi ki.
A spanyol miniszter, Pablo Bustinduy nem fogadja el a légitársaságok érvelését, miszerint a kabinpoggyászok szállítása többletköltséget jelentene számukra. Kijelentette, hogy a poggyászdíjak 2021–2022-es bevezetése előtt is nyereségesek voltak a cégek,
így ezek a díjak szerinte inkább a profittermelés maximalizálását szolgálják, nem pedig a költségek fedezését.
Az ügy politikai síkra terelődött: Bustinduy szerint elfogadhatatlan, hogy az EU bármely intézménye vagy kormánya a légitársaságok érdekeit a fogyasztók jogainak védelme elé helyezze.
A légitársaságokat képviselő Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet ezzel szemben azzal érvel, hogy minden utas jogosult egy kisebb táskát ingyenesen felvinni, így megfelelnek az uniós ítéletnek. A szervezet szerint a BEUC javaslata – miszerint minden nagyobb kézipoggyász ingyenes legyen – „csökkentené a fogyasztói választási lehetőségeket” és akár 50 millió utast is kötelezhetne egy nem kívánt szolgáltatás kifizetésére. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary egyenesen személyeskedő támadással reagált: egy kartonfigurán nevetség tárgyává tette a spanyol minisztert, „árnövelő bohócnak” nevezve.
A vita hátterében részben a repülőgépek hatékonyabb működtetése is áll. A légi közlekedési jogi szakértő, Steven Truxal szerint a Politicónak azt mondta,
a kézipoggyász-szabályozás nemcsak a bevételről szól, hanem a beszállítás gördülékenységéről és a járatok pontosságáról is.
A túlméretes táskák utolsó pillanatban történő leadása késéseket okoz, ezért a légitársaságoknak fontos tudniuk, hány táska kerül ténylegesen a fedélzetre. Ezzel szemben a fogyasztóvédők szerint a mostani spanyol fellépés precedenst teremtett, amelynek hatásait uniós szinten is érvényesíteni kell.
Az ügy időzítése sem véletlen:
jelenleg zajlanak a tárgyalások az uniós utasjogok reformjáról, amelyek során egyes kormányok kivételeket engedélyeznének a fapados szolgáltatóknak.
A spanyol miniszter szerint az iparági szereplők jelenleg minden erejükkel lobbiznak azért, hogy a kézipoggyász-díjakat legalizálják és új EU-szabályozással erősítsék meg. Aposztolosz Citzikosztasz közlekedési biztos viszont egy önszabályozó megközelítést támogat:
azt sürgeti, hogy a légitársaságok közösen állapodjanak meg egy ambiciózus, egységes szabványban a kabinpoggyászokra vonatkozóan – jelezve, hogy az ügy kiemelten fontos számára is.
Címlapkép forrása: Shutterstock
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Találd meg a neked való befektetési alapot!
Nem várt fordulat: egy ismert francia vállalat is drónokat gyárthat Ukrajnának
Ezt nem láttuk jönni.
Hatalmas széllel csapott le a Balatonra a lehűlés
Fonyódon a szélsebesség átlépte a 100 km/órát is.
Elon Musk apja Moszkvába ment, és máris megszólalt Trumpról
Errol Musk egy konferencián vesz részt.
Támadás érte Moszkvát, két repteret is le kellett zárni – Háborús híreink vasárnap
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Titkos dokumentumokat hoz nyilvánosságra Irán, nagyhatalmak is érintettek
Az ország hírszerzési minisztere valóságos kincsesbányának nevezte a látottakat.
VIDEÓ! Devizapiaci fordulópont? A dollár technikai támaszhoz ért
SPB Trend-lesen - technikai elemzéssel Az elmúlt napok fejleményei alapján újra reflektorfénybe kerülhetnek a devizapiaci mozgások a befektetői portfóliókban. A dollárindex (DXY) 98,8 közelé
Cégstruktúra újragondolva: a beolvadás, szétválás és formaváltás üzleti logikája
A cégek struktúrája folyamatosan változik: a beolvadás, szétválás és formaváltás olyan komplex jogi és üzleti eszközök, amelyek révén a vállalatok javíthatják adózásukat, vagyonvédel
Mennyit iszik a ChatGPT? Új folyadékhűtési technológiák jelenthetik a megoldást az AI hőproblémáira
A mesterséges intelligenciák (AI) térnyerése egyre nagyobb hőterhelést jelent az adatközpontok számára. Mivel a hagyományos légkondicionáló rendszerek a legtöbb esetbe
VIDEÓ! Kiberbiztonság 2025-ben: Az új befektetői aranybánya?
SPB Trend-lesen Az elmúlt hónapokban a kibertámadások száma meredeken emelkedett, és ezzel párhuzamosan egyre nagyobb figyelem irányul a kiberbiztonság szerepére a globális gazdaságban. Elemz
Az ausztriai Klimabonus program
A program a szén-dioxid-árazás lakossági terheit csökkenti, a klímavédelmi célokat támogatva.
Csak bírjuk szuflával az AI-t
Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten. Lehet, hogy az AI nem erővel pusztít ki minket, hanem...
The post Csak bírjuk szuflával az AI-t
GINOP botrányok számokban - Ki vitte el a pénzt (és mi lett vele)?
A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) a hazai gazdaság egyik legfontosabb európai uniós forrása volt az elmúlt évtizedben. Ugyanakkor a támogatásokkal való visszaélé
VIDEÓ! Profitálhatnak-e a befektetők az AI nukleáris fordulatából?
A mesterséges intelligencia elképesztő tempóban növekvő energiaéhsége már most érezhető. A Meta például 20 éves szerződést kötött egy illinoisi atomerőművel, nem véletlenül: 2019 és


- Már Brüsszel figyelmezteti a kormányt, végveszélyben vannak a magyar EU-források
- A kormány törölné az EU-pályázatok kifizetését és kiírását, gyakorlatilag ejtené a helyreállítási alapot
- Tragédia Parajdon: lélegzetvisszafojtva figyelik az emberek a sóbányánál zajló eseményeket
- Mégis hogy jutottak át a reptereket megbénító ukrán szabotőrök az orosz határon? Itt van a magyarázat
- Már nagyon érik: mikor engedi el több százezer magyar család kezét a kormány?
Végleg összeveszett Trump és Musk? Ez fájni fog!
Korábban nagynak tűnt az összhang.
Eurómilliárdoknak inthet végleg búcsút Magyarország – Mi történik?
Két friss rendelettervezet rendelkezne az EU-s források felhasználhatóságáról.
Kevésbé ismert ez a fűtési rendszer, pedig pillanatok alatt megtérül a befektetés
A működés nemcsak költséghatékony, de ellenállóbbá tesz a jelentős áringadozásokkal szemben is.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Száguldj velünk a tőzsde hullámain!
Itt az idő, hogy napfényes hangulatban elmerülj a tőzsde világában! Megnézzük a legfrissebb nyári trendeket, és hasznos gondolatokat osztunk meg a befektetésekről – legyen szó kezdőkről vagy tapasztalt tőzsdézőkről, mindenki találhat benne újdonságot.