Az EU eltöröltetheti a fapadosok poggyászdíjait – komoly eljárás indult Brüsszelben
Befektetés

Az EU eltöröltetheti a fapadosok poggyászdíjait – komoly eljárás indult Brüsszelben

Portfolio
Uniós szintre emelkedett a fapados légitársaságok kézipoggyász-díjai körüli vita, miután a spanyol kormány rekordösszegű bírsága után tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete közös panaszt nyújtott be Brüsszelben. A légitársaságok milliárdos bevételeket szereznek a poggyászdíjakból, miközben politikai és jogi nyomás nehezedik rájuk azok eltörlésére – számolt be a Politico.
Eddig adós maradt a kormány az uniós támogatási pályázatok kiírásával, bár már 2023 végén feloldotta az Európai Bizottság. Hamarosan egy határidő-lejárat miatt komoly dömping várható, amire a kkv-k és a nagyobb vállalatok is pályázhatnak majd. A részleteket június 12-i eseményünkön ismertetjük, ne maradjon le!

Az európai légitársaságok intenzív lobbitevékenységbe kezdtek Brüsszelben annak érdekében, hogy megakadályozzák a kabinpoggyászokra vonatkozó szabályozás szigorítását.

A konfliktus hátterében a spanyol fogyasztóvédelmi minisztérium tavaly novemberi, 179 millió eurós bírsága áll, amelyet öt légitársaság – köztük a Ryanair, a Wizz Air és a Vueling – ellen szabtak ki, amiért azok pénzt kérnek a normál méretű kézipoggyászok fedélzetre viteléért.

A bírság és a spanyol példa nyomán tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete, élükön a brüsszeli székhelyű BEUC-kal, panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, uniós szintű vizsgálatot sürgetve a gyakorlat jogszerűségével kapcsolatban.

A panasz középpontjában az Európai Unió Bíróságának 2014-es ítélete áll, amely szerint a „észszerű méretű és súlyú” kézipoggyászok után nem lehet külön díjat felszámítani.

A fogyasztóvédők szerint a légitársaságok éveken át szándékosan figyelmen kívül hagyták ezt az ítéletet, és olyan üzleti modellt építettek ki, amely a felárakra – köztük a kézipoggyászdíjakra – épül. Ennek gazdasági jelentőségét jól mutatja, hogy

például a Ryanair legutóbbi éves beszámolója szerint 4,7 milliárd eurónyi járulékos bevételt könyvelt el (ülésválasztásból, elsőbbségi beszállásból, poggyászdíjakból stb.), ami a teljes 13,95 milliárd eurós árbevételük több mint harmadát teszi ki.

A spanyol miniszter, Pablo Bustinduy nem fogadja el a légitársaságok érvelését, miszerint a kabinpoggyászok szállítása többletköltséget jelentene számukra. Kijelentette, hogy a poggyászdíjak 2021–2022-es bevezetése előtt is nyereségesek voltak a cégek,

így ezek a díjak szerinte inkább a profittermelés maximalizálását szolgálják, nem pedig a költségek fedezését.

Az ügy politikai síkra terelődött: Bustinduy szerint elfogadhatatlan, hogy az EU bármely intézménye vagy kormánya a légitársaságok érdekeit a fogyasztók jogainak védelme elé helyezze.

A légitársaságokat képviselő Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet ezzel szemben azzal érvel, hogy minden utas jogosult egy kisebb táskát ingyenesen felvinni, így megfelelnek az uniós ítéletnek. A szervezet szerint a BEUC javaslata – miszerint minden nagyobb kézipoggyász ingyenes legyen – „csökkentené a fogyasztói választási lehetőségeket” és akár 50 millió utast is kötelezhetne egy nem kívánt szolgáltatás kifizetésére. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary egyenesen személyeskedő támadással reagált: egy kartonfigurán nevetség tárgyává tette a spanyol minisztert, „árnövelő bohócnak” nevezve.

A vita hátterében részben a repülőgépek hatékonyabb működtetése is áll. A légi közlekedési jogi szakértő, Steven Truxal szerint a Politicónak azt mondta,

a kézipoggyász-szabályozás nemcsak a bevételről szól, hanem a beszállítás gördülékenységéről és a járatok pontosságáról is.

A túlméretes táskák utolsó pillanatban történő leadása késéseket okoz, ezért a légitársaságoknak fontos tudniuk, hány táska kerül ténylegesen a fedélzetre. Ezzel szemben a fogyasztóvédők szerint a mostani spanyol fellépés precedenst teremtett, amelynek hatásait uniós szinten is érvényesíteni kell.

Az ügy időzítése sem véletlen:

jelenleg zajlanak a tárgyalások az uniós utasjogok reformjáról, amelyek során egyes kormányok kivételeket engedélyeznének a fapados szolgáltatóknak.

A spanyol miniszter szerint az iparági szereplők jelenleg minden erejükkel lobbiznak azért, hogy a kézipoggyász-díjakat legalizálják és új EU-szabályozással erősítsék meg. Aposztolosz Citzikosztasz közlekedési biztos viszont egy önszabályozó megközelítést támogat:

azt sürgeti, hogy a légitársaságok közösen állapodjanak meg egy ambiciózus, egységes szabványban a kabinpoggyászokra vonatkozóan – jelezve, hogy az ügy kiemelten fontos számára is.

Címlapkép forrása: Shutterstock

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
Holdblog

Csak bírjuk szuflával az AI-t

Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten. Lehet, hogy az AI nem erővel pusztít ki minket, hanem... The post Csak bírjuk szuflával az AI-t

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Már Brüsszel figyelmezteti a kormányt, végveszélyben vannak a magyar EU-források
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes online előadás

Száguldj velünk a tőzsde hullámain!

Itt az idő, hogy napfényes hangulatban elmerülj a tőzsde világában! Megnézzük a legfrissebb nyári trendeket, és hasznos gondolatokat osztunk meg a befektetésekről – legyen szó kezdőkről vagy tapasztalt tőzsdézőkről, mindenki találhat benne újdonságot.

Ez is érdekelhet