
2023 júliusától kell szochót fizetni a kamatjövedelmek után
Egy 2023. májusi kormányrendelet értelmében a korábban is létező 15%-os "kamatadó" (személyi jövedelemadó) mellé 13%-os szociális hozzájárulási adót (szocho) vetett ki a kormány a megtakarítási formák egy részére. Az adót a 2023. július 1-je után lekötött bankbetétekből, illetve az újonnan vásárolt értékpapírokból (pl. vállalati kötvények, befektetési jegyek) származó jövedelem után kell megfizetni.
Az adó az alábbi befektetéseket sújtja:
- lekötött és látra szóló betétek;
- kötvények;
- nyilvánosan forgalomba hozott befektetési jegyek (kivéve ingatlanalapok befektetési jegyei);
- nyereménybetétek;
- megtakarítási célú életbiztosítások.
Az alábbi befektetéseket alapesetben nem érinti a szociális hozzájárulási adó:
- 2019. júniusa után kibocsátott és/vagy 2023. júliusa előtt vásárolt magyar állampapírok;
- ingatlanalapok;
- részvények;
- ETF-ek.
Az adó kiterjesztése csaknem megduplázta az érintett befektetések adóterhelését: 15%-ról 28%-ra emelkedett a kamatjövedelmet terhelő adó
abban az esetben, ha 2023 júliusában vagy annál később kötötte le a bankbetétjét (vagy vásárolta értékpapírját) a befektető. A megnövelt adóterhelés átmenetinek indult, de 2024-ben az is eldőlt, hogy határozatlan időre fennmarad a megtakarításokat terhelő szocho.
A szociális hozzájárulási adóval szemben a tartós befektetési számla (TBSZ) segítségével lehetett ideig-óráig védekezni: az ilyen számlákon tartott befektetésekre sokáig nem terjedt ki a szocho hatálya, mígnem 2025-től bezárták ezt a kiskaput, így ma már a lejárat előtt feltört tartós befektetési számlákra is vonatkozik a szocho.
A 2019. június után kibocsátott állampapírokból származó jövedelem a lakossági befektetők számára adómentes, azaz a nyereséget sem SZJA, sem szociális hozzájárulási adó nem terheli. Az idő előtt feltört TBSZ/NYESZ esetétől eltekintve abban az esetben kellhet magyar állampapírból származó jövedelem után adót fizetni, ha azt 2019 júniusánál korábban bocsátották ki és a lakossági befektető azt 2023 júniusa után vásárolta.
100 forint nyereségből ma 28 forint az adó, ez csökkenhet 27 forintra
A szocho mértékének kiszámítása a nem tartós befektetési szerződés keretein belül tartott bankbetétek, befektetési alapok és az adóköteles (pl. vállalati) kötvények esetében a legegyszerűbb. A jövedelem, azaz a befektetett tőke és a realizált nyereség közti különbség 15%-a személyi jövedelemadóként, további 13%-a pedig szociális hozzájárulási adóként fizetendő be a költségvetésbe, azaz egyszerűen 100 forintból 28 forint az adó mértéke.
Ez a 28%-os adókulcs csökkenhet 27%-ra, feltéve, hogy jövő évtől valóban 12%-ra csökken a szocho általános kulcsa.

Bonyolultabb a helyzet a megtakarítási célú életbiztosításoknál, illetve a TBSZ-en lévő befektetéseknél. Az egyszeri díjfizetésű befektetési életbiztosításoknál a szocho mértéke a szerződés kezdetétől számított 3 éven belül 13% (SZJA 15%), 3 és 5 év között 6,5% (SZJA 7,5%), végül 5 évet követően mindkét adónem nullára csökken.
Az általános szocho-kulcs csökkentésének hatására itt a magasabb összesített adókulcs 28%-ról 27%ra csökkenne, míg a kisebb összesített adókulcs 14%-ról 13,5%-ra.
A rendszeres díjfizetésű életbiztosítások esetében hosszabbak az időlimitek: az első 6 évben teljes adókulcs (13% szocho, 15% SZJA) terheli a nyereséget, 6-10 év között felére csökkennek az adókulcsok (6,5% szocho, 7,5% SZJA), majd 10 év után adómentessé válik a megtakarítás. A szocho-csökkentés a magasabb adókulcs esetében itt is 1 százalékpontos, a kisebb esetében 0,5 százalékpontos enyhülést eredményezne.
A tartós befektetési számla adózása hasonlóképpen működik, de nem teljesen azonos adókulcsokkal. Itt a gyűjtőév lejáratát követően 3 éven belüli feltörés esetén 15% az SZJA és 13% a szocho (összesen 28%), 3 és 5 év között az SZJA 10%-ra csökken, míg a szocho 8%-ra mérséklődik (összesen 18%), és 5 év után válik adómentessé a befektetés.
Mivel itt sem az SZJA, sem a szocho kulcsa nem felére csökken az első időlimit átlépésekor (ellentétben az életbiztosításokkal), ezért nem lehet egyértelműen megjósolni, hogy a kisebb adókulcsnál mit eredményezne a szocho kulcsának 13%-ról 12%-ra történő csökkentése, de feltehetően 0,5 vagy 1 százalékponttal enyhülne a terhelés. A nagyobb adókulcsnál pedig várhatóan 1 százalékponttal csökkenne az adóterhelés.
Így változna a befektetők hozama, ha 12%-ra csökkentik a szochót
A hipotetikus szocho-csökkentés hozamra gyakorolt hatása nem különösebben nagy: például 1 millió forint kezdőtőke és 5%-os bruttó betéti kamat esetén 36 000 forintról 36 500 forintra nőne az egy év alatt elérhető nettó nyereség. Egy jóval szemrevalóbb, 20%-os (például befektetési alappal elért) bruttó hozam esetén pedig 144 ezer forintról 146 ezer forintra, azaz szerény 2 ezer forinttal nőne a befektető nettó nyeresége egymillió forintra vetítve. A szocho-csökkentés fő nyertesei tehát nem a lakossági befektetők, sokkal inkább a munkáltatók lehetnek, ők azok, akik a kifizetett béreket terhelő járulékokon a legnagyobb összegeket spórolhatják meg egy ilyen jellegű adóenyhítéssel.
Mennyi lesz 1 millió forintból 1 év alatt? | |||||
Bruttó hozam | 5% | 10% | 15% | 20% | 25% |
Adó nélkül (forint) | 1 050 000 | 1 100 000 | 1 150 000 | 1 200 000 | 1 250 000 |
Kamatadóval (forint) | 1 042 500 | 1 085 000 | 1 127 500 | 1 170 000 | 1 212 500 |
Kamatadóval és 13% szochóval (forint) | 1 036 000 | 1 072 000 | 1 108 000 | 1 144 000 | 1 180 000 |
Nettó hozam a szocho bevezetése előtt | 4,25% | 8,50% | 12,75% | 17,00% | 21,25% |
Nettó hozam a 13%-os szocho bevezetése után | 3,60% | 7,20% | 10,80% | 14,40% | 18,00% |
A 13%-os szocho előtti és utáni nettó hozam aránya | 118,06% | 118,06% | 118,06% | 118,06% | 118,06% |
Szocho nélküli nettó hozamhoz szükséges bruttó hozam 13% szochóval | 5,90% | 11,81% | 17,71% | 23,61% | 29,51% |
Kamatadóval és 12% szochóval (forint, hipotetikus) | 1 036 500 | 1 073 000 | 1 109 500 | 1 146 000 | 1 182 500 |
Nettó hozam a 12%-os szocho bevezetése esetén | 3,65% | 7,30% | 10,95% | 14,60% | 18,25% |
Szocho nélküli és 12% szocho utáni nettó hozam aránya | 116,44% | 116,44% | 116,44% | 116,44% | 116,44% |
Szocho nélküli nettó hozamhoz szükséges bruttó hozam 12% szochóval | 5,82% | 11,64% | 17,47% | 23,29% | 29,11% |
Forrás: Portfolio-számítás |
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Találd meg a neked való befektetési alapot!
Elmondta Donald Trump, mi hiányzott eddig az ukrán győzelemhez - Ígéretet is tett
Felkavarta az állóvizet.
Elképesztő számot mondtak be az oroszok: ha ez igaz, nagy bajban van Ukrajna
Teljesen ellentmond az eddigi ismert adatoknak.
Csontot dob a kormány a lakossági befektetőknek: mennyit hoz a tervezett adócsökkentés?
Mások sokkal többet nyernének a szocho-csökkentéssel.
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Bedurrantja az FP-5 gyártását Kijev: ezzel könnyedén csapnak le Oroszország mélyén is
Nagyon nagy távolságban is veszélyes.
Érkezik a kamatmentes kölcsön a geotermikus beruházásokra
Újabb lökést kap a hazai földhőhasznosítás.
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Minierdők a város szívében
A Mijavaki-módszerrel telepített minierdők kis területen is hatékonyan növelik a biodiverzitást és mérséklik a városi hőszigethatást.
Merre mozdulhat az arany ára?
Az arany árfolyamát azonban nem csupán a monetáris politika alakítja. A világpolitikai kockázatok, az ellátási láncok geopolitikai átrendeződése és az inflációs bizonytalanság mind hozzáj
SPB: Alacsony kereslet és növekvő költségek veszélyeztethetik az amerikai vállalatok nyereségességét
Emelkedésnek indult a román CPI az energia ársapkák kivezetésének köszönhetően. A piac összességében pozitívan reagált a költségvetés rendbetételére irányuló kormányzati erőfeszít
Mi a baj dollárral?
Cudar év van eddig a dollár mögött: a világ első számú devizája nagyon gyengült Donald Trump protekcionalista politikája mellett. De mi várhat még a zöldhasúra,... The post Mi a baj dollárr


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
