A francia Valeo alkatrészgyártó Európa második legerősebben shortolt részvénye a kibocsátott részvények arányában a nyilvánosságra hozott short pozíciók alapján. A hedge fundok egyre nagyobb mértékben fogadnak az európai autóipar gyengélkedésére, miután Donald Trump visszatérése a Fehér Házba és a kínai versenytársak előretörése tovább súlyosbította a szektor problémáit.
Az autóipari és alkatrészgyártó cégek elleni short pozíciók 2025 eleje óta folyamatosan növekednek.
Az S&P Global adatai szerint a kölcsönadott részvények aránya – amely a short pozíciók egyik mutatója – 35 százalékkal emelkedett az év kezdete óta,
és áprilisban, Trump Felszabadítási napi vámjainak bevezetését követően érte el idei csúcsát.
"Az autóipar elég nagy bajban van" – nyilatkozta egy londoni székhelyű hedge fund vezetője, aki több vállalat ellen is fogad a szektorban. "A német autógyártók sok pénzt kerestek Kínában, de ez a profitforrás eltűnőben van, és nehéz helyzetben vannak azok a cégek is, amelyek az USA-ba exportálnak a vámok miatt."
Az Egyesült Államok 27,5 százalékos vámot vetett ki a legtöbb európai autóra, amit a múlt hónapban 15 százalékra csökkentett volna. Szerdán azonban egy amerikai tisztviselő közölte, hogy nem enyhítik ezeket a vámokat, amíg az EU nem vezet be jogszabályokat saját vámjainak csökkentésére az amerikai árukra vonatkozóan.
Sok európai autó- és alkatrészgyártó külföldön helyezi el gyártóüzemeit a helyi piacok ellátására, de ezek a gyárak általában függenek az alkatrészek importjától, így továbbra is érintik őket a vámok. A Trump-féle vámok bevezetése előtt is sokan küzdöttek olyan erős kínai versenytársakkal, mint a BYD, mind saját piacaikon, mind Kínában.
A New York-i székhelyű Jericho hedge fund a Stellantis részvényeinek 0,52 százalékát kitevő short pozícióval rendelkezik a legfrissebb szabályozói bejelentés szerint, ami körülbelül 127 millió eurót ér, míg
a BlackRock 75 millió eurós short pozíciót tart fenn a Volvo Cars ellen.
A Valeo világítási, fűtési és technológiai rendszereket szállít nagy autógyártóknak Európában, az USA-ban és Kínában, és a csökkenő kereslet sújtja, beleértve az elektromos járművekhez gyártott alkatrészeit is. A dollár gyengesége – amely eladásainak jelentős részét érinti – idén 750 millió eurójába kerül a vállalatnak, figyelmeztetett a cég a múlt hónapban.
A részvény short fogadásokat vonzott a londoni székhelyű Kintbury és Marshall Wace hedge fundoktól, valamint az amerikai Millennium, Citadel és DE Shaw hedge fundoktól is. A nyilvánosságra hozott short pozíciók összértéke körülbelül 355 millió euró.
Sok befektető szemében a kereskedelmi háború csak súlyosbította azokat a hosszú távú problémákat, amelyekkel az európai iparág már korábban is szembesült.
A vámok részei a short tézisünknek, de az autóipar igazi problémája az, hogy soha nem fognak annyi autót eladni Kínában, mint korábban
– mondta egy másik londoni hedge fund menedzser.
A második negyedéves eredmények megmutatták a vámok hatását Európa legnagyobb autógyártóira. A Stellantis közölte, hogy 300 millió eurós veszteséget szenvedett el az új vámok miatt, miközben észak-amerikai eladásai 25 százalékkal csökkentek az előző évhez képest. A Volkswagen 1,3 milliárd eurós veszteséget jelentett a kereskedelmi háború miatt, és a Porschéval és a Mercedes-Benzzel együtt csökkentette jövőbeli előrejelzéseit.
Bár néhány alkatrész-beszállító képes volt a vámköltségek nagyobb részét áthárítani autógyártó ügyfeleire, a Trump kereskedelmi háborúja által teremtett bizonytalanság továbbra is kihívást jelent. "Nagyon nehéz bármelyik autóalkatrész-gyártó cégnek valódi eredményjavulást elérnie" – mondta Vanessa Jeffriess, a Jefferies ipari kutatásokért felelős alelnöke.
Az autóipari részvények elleni fogadások azonban nem hoztak általános nyereséget idén, mivel az áprilistól kezdődő szélesebb piaci rali rekordmagasságokba emelte a részvényárfolyamokat.
A növekvő short pozíciók és a vámok hatása ellenére a Valeo és a Nokian Renkaat részvényárai több mint 10 százalékkal emelkedtek az év során.
Sokan viszont úgy vélik, hogy egyes cégek számára még rosszabb is jöhet. Számos vállalat előrehozta az USA-ba irányuló importját az év elején, miközben a kereskedelmi tárgyalások lezárására vártak, így az elemzők szerint ezek a hatások még nem tükröződnek teljes mértékben a mérlegekben.
"Ha autógyártó vagy, a legrosszabb időszakkal nézel szembe, amit hosszú ideje láttál" – mondta Craig Cameron, a Franklin Templeton európai részvényekért felelős alelnöke. "Ez az a szektor, amely a legjobban aggaszt."
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Találd meg a neked való befektetési alapot!
NATO-ország területén történt incidens: Oroszország súlyos vádat vett elő
Ha ez igaz lenne, annak lehet, hogy tényleg drasztikus következményei lennének.
Olyan hatalmas orosz sikerről jött hír, hogy ezt már azt ukrán vezérkar sem hagyhatta szó nélkül
Itt van Kijev álláspontja.
Bámulatos az állampapír-befektetők hűsége: 100 forintból 37-et még mindig PMÁP-ban parkoltatnak
A világért sem cserélnék el meglévő állampapírjaikat.
Gyermekáldás és lakásvásárlás előtt álltok? A Babaváró és az Otthon Start brutál erős kombó lehet
Gyermeket váró, vagy tervező házaspárok számára valóságos áldás lehet a Babaváró hitel és az Otthon Start program kombinálása. A két támogatás együttes igénybevételével akár 61 mill
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos
Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.
Az AI új jelentése: All-In
Trump kirúgta a statisztikai hivatal vezetőjét, miután neki nem tetsző munkaerőpiaci számok érkeztek a szakemberektől. Pedig a munkaerőpiac már régóta nem a növekedés motorja, a... The post
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
