Több kortárs műtárgyat veszünk, az összforgalom mégis csökkent a nemzetközi piacon
Befektetés

Több kortárs műtárgyat veszünk, az összforgalom mégis csökkent a nemzetközi piacon

műtárgy.com
A nemzetközi műtárgypiacon való tájékozódást, a trendek megfigyelését segítő jelentések sorában az elmúlt napokban került nyilvánosságra az Artpice hagyományos éves kortárs piaci összefoglalója, ami 2024 második és 2025 első felének számait ismerteti és hasonlítja össze a korábbi évek adataival. A kép összetett: a forgalom összértéke a kortárs piacon is csökkent, ugyanakkor a korábbinál jóval többen és lényegesen több kortárs műalkotást vásároltak. A műtárgy.com összefoglalója.

Mielőtt belemerülnénk a számokba, fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az artprice nem az – egyébként nem viták felett álló – szakmai definíciók alapján dönti el, hogy kit, illetve mit tekint kortársnak, hanem formai kritérium alapján: eszerint az 1945 után született művészek számítanak kortársnak. Ez természetesen erősen vitatható megközelítés, hiszen kizárja a 80 év feletti, adott esetben aktívan dolgozó és a szcéna egészére ma is nagy hatást gyakorló művészeket – például Gerhard Richtert vagy Yayoi Kusamát -, magában foglalhat viszont olyanokat – mint például a történetesen az eladási rangsort vezető Jean-Michel Basquiat –, akiknek pályája már hosszú évtizedekkel ezelőtt lezárult. Ugyanakkor a jelentések készítőivel szemben irreális elvárás lenne, hogy a több tízezer, aukciókon szereplő művész „kortárs” mivoltáról egyenként konszenzusra jussanak – maradnak tehát, minden gyengéjükkel együtt, a formális kritériumok. Ezek egyike az artprice által is alkalmazott születési évszám szerinti kategorizálás, míg más elemzések, például a műtárgy.com által kiadott A magyar művészek aukciós piaca című kiadvány, a kortárs művészet alatt csak az élő művészekkel foglalkoznak.

Valójában egyik módszer sem fedi le a kortárs művészeket, ha azonban a kritériumok állandóak, akkor az eredmények több éven keresztüli összehasonlítása mégis reális képet ad a piaci trendekről. Ehhez persze azt is hozzá kell tenni, hogy épp a kortárs szektor az, ahol igen fontos a galériás eladások szerepe, így az aukciós elemzések, bármiképp is definiálják, mit értenek „kortárs” alatt, nem adhatnak teljes képet a piac állapotáról. (Ezzel kapcsolatban a jelentés azért annyit megjegyez, hogy „egyes, galériás körben és művészeti vásárokon végzett kutatások” igazolják, hogy a trendek ezen értékesítési csatornák esetében is hasonlóak.) És még egy bevezető megjegyzés: a statisztikák által az utóbbi egy-két évtized alatt kimutatott – főleg a tételszámot érintő – jelentős növekedés nagyobbrészt valós ugyan, de azért az artprice adatbázisának bővülése is szerepet játszik benne. Míg korábban főként csak a forgalom zömét kitevő nagy aukciósházak szolgáltattak adatot az artprice-nak, ma már sok kisebb ház is – ez igaz a magyarországi házak esetében is, melyek szintén a korábbiaknál nagyobb számban szerepelnek az artprice adatbázisában, de pl. az aukciókat kevésbé rendszeresen rendező galériák adatai nagyobbrészt még hiányoznak onnan.

Lássuk ezek után a számokat: a kortárs aukciós piac a tavalyi év második és az idei év első felét magában foglaló 12 hónap alatt 1,44 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, ami jelentős, 25%-os csökkenést mutat az egy évvel korábbi számokhoz és még jóval nagyobbat a 2021/22-es év 2,75 milliárdjához képest. Ez azt is jelenti, hogy a kortárs szektor, ami hosszabb ideig a növekedés motorja volt, semmivel sem teljesített jobban, mint az aukciós piac egésze. Az értékesített kortárs munkák száma ugyanakkor – különösen hosszabb távú összehasonlításban – impozáns növekedést mutat. Míg 20 éve az artprice adatbankja 15.150 kortárs munka aukciós eladását rögzítette, ez a szám tíz éve már 62.640 volt, a most tárgyalt 12 hónapban pedig – minden korábbi rekordot megdöntve és az előző évi számokat 6%-kal felülmúlva – elérte a 146.750-et. Az eladott művek száma a kortárs szektorban egyébként az elmúlt 5 évben mindvégig növekedést mutatott, aminek mértéke 5-15% között ingadozott. Az értékesített tételek száma elsősorban az amerikai és a brit piacon emelkedett számottevően. Világszerte összesen több mint 47 ezer művész alkotásai kerültek kalapács alá, közülük csaknem 36 ezernek sikerült is legalább egy eladást elkönyvelnie – közülük 6.522-nek első alkalommal. A piaci szereplők tehát gyorsan változnak; a tárgyalt 12 hónapban az eladásokat elkönyvelt művészek 18%-a új volt a piacon. Mindez a gyűjtőktől a korábbinál is nagyobb tájékozottságot, a vásárlásokra való alaposabb felkészülést igényel.

A csökkenő forgalom és a növekvő tételszám együtt nyilvánvalóvá teszi, hogy az eladott művek átlagára viszonylag jelentősen csökkent; a vizsgált időszakban a tételeknek már 85%-a kelt el – az árverőházak jutalékát is beleszámolva – 5 ezer dollár alatti áron, sőt, 60%-uk ára az ezer dollárt sem érte el. Ennek egyik okát az elemzés az online értékesítés előretörésében látja. Ezek a csatornák főleg az alacsonyabb árfekvésű művek megszerzéséhez kínálnak kedvező alternatívát és főként a fiatalabb és legifjabb gyűjtőnemzedékek számára vonzóak, melyek lényegesen magabiztosabban mozognak online környezetben. Számukra a felmérések szerint az online műtárgyvásárlás sokkal inkább az örömszerzés forrása, mintsem alaposan megfontolt befektetés, komoly várakozással a hozamok tekintetében.

A csúcsszegmensben ugyanakkor igen komoly a visszaesés, a legdrágább művek piaca főként az USA-ban és Kínában szűkült.

500 ezer dollár feletti áron mindössze a tétek 0,3%-a kelt el, igaz, ezek így is a teljes forgalom 45%-át generálták.

Yoshitomo-Nara-Cosmic-Eyes-in-the-Milky-Lane-2005-870x1024
Yoshitomo Nara Cosmic Eyes (in the Milky Lane) című 2005-ös munkájáért márciusban 9 millió fontot fizettek a Sotheby’s londoni árverésén. A Sotheby’s jóvoltából

A jelenlegi piaci történések pozitív oldala, hangsúlyozza a jelentés, hogy akadálytalanabbá vált a piac globalizációja és a műgyűjtés világszerte a korábbiaknál szélesebb rétegek számára válik elérhetővé.

Míg néhány éve az NFT-k megjelenése volt a műtárgypiac nagy szenzációja, most a mesterséges intelligencia által, illetve segítségével létrehozott alkotások kezdenek a figyelem – és élénk viták – középpontjába kerülni. Az NFT-láz lecsengőben – hol van már 2021, amikor Beeple Everydays: the First 5000 Days című munkájáért 69,3 millió dollárt fizettek –; most az év során eladott 265 NFT együttesen 4,8 millió dollárért cserélt gazdát. Az AI ugyanakkor kezd a műtárgypiacon is egyre komolyabb szerepet játszani – nemcsak olyan művek létrehozójaként, melyeknek a Christie’s már külön aukciót is szentelt, hanem például a művek eredetiségének megállapításában is. A Christie’s aukcióját egyébként, mely a vártnál jobb eredményeket, összesen 728 ezer dolláros forgalmat hozott, heves viták és számos művész tiltakozása kísérte, főként szerzői jogi okokból. A vásárlók többsége a fiatal gyűjtői nemzedékekhez tartozott és 37%-uk most vásárolt először a Christie’s-nél.

A jelentés idén is kitér a női alkotók pozícióinak alakulására és megállapítja, hogy a trendek nem térnek el érdemben az átlagostól, azaz a visszaesés az ő esetükben is jelentős. A férfiakkal ellentétben ugyanakkor itt megdőlt az abszolút rekord; az új csúcsárat 13,6 millió dollárral május óta Marlene Dumas Miss January című festménye tartja. A dél-afrikai művésznő 16 év után szerezte vissza a legdrágább női alkotó címet; korábban, 2005 és 2009 között háromszor is rekordot döntött már. A mostani csúcsár több mint a duplája korábbi életmű-rekordjának. Ezzel együtt sem Dumas az utóbbi egy évben legnagyobb aukciós forgalmat realizáló női alkotó; míg az ő munkáiból összesen 16,1 millió dollárért adtak el, a New Yorkban élő brit Cecily Brown alkotásaiért összesen 21,1 milliót fizettek. Brown és Dumas ezzel az összesített rangsorban a 9., illetve a 11. helyet foglalják el.

MARLENE_DUMAS_Miss_January(1)
Marlene Dumas Miss January című 1997-es munkája 13,6 millió dollárral új rekordot ért el a női alkotók kategóriájában a Christie’s májusi New York-i aukcióján. A Christie’s jóvoltából

A dokumentum hagyományosan a legnagyobb forgalmat bonyolító 500 kortárs, illetve 100 ultra-kortárs – azaz 1980 után született – művész rangsorával zárul. Ezek a rangsorok elsősorban a korábbiakkal összehasonlítva tanulságosak, hiszen jól kiolvasható belőlük a tendenciák, jelen esetben például a legmagasabb árszektorban tapasztalható komoly visszaesés. Az összesített listát például most is és az előző évben is Jean-Michel Basquiat vezeti, de míg legutóbb még 240 millió dollár összértékű eladások kellettek az első helyéhez, most ehhez 138 millió is elég volt. A tárgyalt időszak 15 legdrágább tételéből 8 így is az ő munkája. Nincs változás a második helyen sem, ahol a „cukiság-trend” atyjának tartott japán Yoshitomo Narát találjuk. Az 1959-es születésű művész így az élő művészek listavezetője is, legalábbis az 1945 után születettek között. A visszaesés viszont az ő esetében is jelentős: forgalma egy év alatt 70-ről 44 millió dollárra csökkent. Vannak ugyanakkor olyan művészek is, akik sikeresen dacolnak az általános trendekkel; Richard Prince például 23 millió helyett 44 millióért adott el és feljött a 8.-ról a 3. helyre. Ennél is nagyobbat lépett előre a legutóbbi években szerényebb eredményeket elért Jeff Koons, aki még mindig tartja az élő művészek abszolút árrekordját; az egy évvel korábbi 32. helyről a 4.-re lépett elő forgalmának csaknem megháromszorozásával. A teljes kortárs kategóriához hasonló negatív trendet mutatnak az ultra-kortársak is. Míg Lucy Bull, az 1990-es születésű amerikai absztrakt festőnő 9,4 millió dolláros forgalommal egy évvel korábban csak a 2. helyet tudta megszerezni, most alig több, mint 5 millió dollárral is vezetni tudja a rangsort. Míg a

TOP 100-ba egy évvel korábban legalább 218 ezer dolláros forgalommal lehetett bekerülni, ehhez most 147 ezer is elég volt.

A kortárs és ultra-kortárs művészek értékesítési rangsoraiban igen ritkán találkozunk magyar vagy magyar származású művészek neveivel. Most azonban az ultra-kortársak között ismét ott van a Londonban élő Bozó Szabolcs, akinek egy év alatt 30 műve került – csaknem kivétel nélkül külföldön – kalapács alá, melyek közül 22 kelt el, együttesen 225 ezer dollárért. Ez a 66. helyet jelenti a művész számára, szemben a két évvel korábbi 81. pozíciójával.

Bozó Szaboolcs copyright_LIGET-BUDAPEST_Mohai-Balazs-mb_1892
A napokban zárult az ultra-kortárs képzőművészek legfrissebb TOP 100-as listáján szereplő egyetlen magyar művész, Bozó Szabolcs első hazai egyéni tárlata a NEO Kortárs Művészeti Térben, ©LIGET-BUDAPEST, fotó: Mohai Balázs

Mindkét rangsorban, de különösen az ultra-kortársakéban feltűnően sok a kínai művész, ami az ottani piac vitalitását mutatja, hiszen az érintett művészek nagyobbik része iránt nemzetközileg még kevés kereslet mutatkozik – de ez a helyzet is gyorsan változhat.  

Az artprice kiadványa kapcsán meg kell említeni a közeljövőben megjelenő magyar kiadványt is, amely többek között a legdrágább élő magyar művészek rangsorát fogja tartalmazni és amit a Műtárgybefeketési Konferencián mutatnak majd be november 6-án.

Címlapkép: Jean-Michel Basquiat Sabado noche című 1984-es festménye idén márciusban 8,4 millió fontért kelt el a Christie’s londoni árverésén. A Christie’s jóvoltából

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet