A szuperállampapír árnyoldala, amiről csak kevesen beszélnek

2019. augusztus 7. 11:27    
nyomtatás
 
Átlépte az 1500 milliárd forintos szintet a szuperállampapír, így a lakosság kezében lévő állampapír-állomány 6572 milliárd forintra hízott. Ehhez képest továbbra is jelentős, 1650 milliárd forint körüli az az összeg, ami a lakossági állampapírokból intézményi szereplők kezében van. Azzal, hogy a hozamok egyre lejjebb szakadnak, egyre drágább forrásbevonást jelent az államnak és az adófizetőknek a MÁP+. A lakossági forrásbevonás persze mindig is drágább volt az államnak, ugyanakkor vannak ennek addicionális előnyei is. Számításaink szerint ugyanakkor mintegy 37 milliárdot lehetne spórolni azon, ha a szuperállampapíron keresztül begyűjtött pénzeket az állam a nagybani piacról szerezné be.

Portfolio Tanácsadó Központ - A jövő lehetőségei itt kezdődnek. Vagyon - profi megoldások

Nem csökkent az intézményi szereplők kezében lévő lakossági állampapírok állománya


Annak ellenére, hogy az ÁKK elviekben folyamatosan veszi vissza a bankoktól a hozzájuk visszakerülő lakossági állampapírokat, nem csökkent március végéről június végére a nem a lakosság kezében lévő lakossági állampapírok állománya, inkább csak stagnált.

Úgy tudjuk, hogy az ÁKK az utóbbi egy-két hónapban 300 milliárd forint körüli állományt vett vissza a bankoktól, ha ez nem lett volna, valószínűleg jelentősebb ugrást láttunk volna a más piaci szereplők kezében lévő lakossági állampapíroknál, mivel a lakosság a MÁP+-vásárlások mintegy felét meglévő vagy lejáró állampapírjaiból finanszírozta (tehát ezek zömét visszaadták a bankoknak).

A szuperállampapír árnyoldala, amiről csak kevesen beszélnek


A szuperállampapír értékesítése meglehetősen jól halad, hétfővel bezárólag már átlépte az 1500 milliárd forintot a jegyzési állomány. Indulásának hónapjában a papírba 883 milliárd forint áramlott, ezzel június végére a lakossági állampapírok állománya átlépte a 8200 milliárd forintot, ami az első negyedévhez képest több mint 580 milliárdos pluszt jelent.

A szuperállampapír árnyoldala, amiről csak kevesen beszélnek


A MÁP+-nak köszönhetően a háztartásoknál lévő állampapírok havi nettó tranzakciója júniusban megközelítette a 680 milliárdot, ilyen magas havi kereslet még sosem volt a háztartási állampapír-statisztikában. Ezzel együtt a befektetési alapok láthatóan szenvednek, júniusban lakossági oldalról közel 140 milliárd forintot vontak ki belőlük, ennek valószínűleg egy jelentőse része az új állampapír elszívó hatásával magyarázható.

A szuperállampapír árnyoldala, amiről csak kevesen beszélnek


Sokba kerül ez az államnak


A szuperállampapír iránti kiugró kereslethez a konstrukció kedvező kamatozása is nagyban hozzájárul, miután az 5 éves futamidejű papír éves szinten 4,95%-os átlaghozamot kínál a befektetőknek (egyébként sávos kamatozású, minden évben egyre nagyobb kamatot kínál). Ez a másik lábon viszont nagyon drága forrásbevonást jelent az államnak és az adófizetőknek is.

A júniusban MÁP+-ból megvett közel 883 milliárd forintra az állam összesen közel 45 milliárd forintnyi kamatot kell kifizessen a következő öt év átlagában, és ebben még nincs benne az a jutalék, amit a bankok és egyéb forgalmazók kapnak az ÁKK-tól az értékesítésért. Barcza György ÁKK-vezér korábban azt mondta, hogy a forgalmazók alap járaton 30 bázispontnyi jutalékot kapnak az értékesített állomány után (ez egy alsó becslés, erre jöhet még plusz jutalék, ha nő az értékesített állomány, d elehet kevesebb is, ha csökken), ha pedig feltételezzük, hogy a szuperállampapír 80%-át a forgalmazók adják el (a fennmaradó részt pedig a kincstár), akkor az előbbi 45 milliárdra még rájön mintegy 2 milliárdnyi jutalék is (1,1%-os jutalékkal számolva már közel 10 milliárdról beszélünk, ezzel pedig már 55 milliárd a kamat- és jutalékkiadás).

Hogyan számítja az ÁKK a jutalékot?


Piaci forrásokból úgy tudjuk, hogy a lakossági állampapírokra vonatkozóan az ÁKK 30 bázispontos jutalékot ad akkor, ha a forgalmazónál lévő állomány éves szinten nő. Ha csökken, akkor a forgalmazó a nála lévő állományra csak 12 bázispontot kap. Ezen felül van egy 80 bázispontos jutalék is, amit akkor fizet ki az ÁKK, ha negyedéves szinten nőni tud az egyes forgalmazóknál az értékesített állomány (ez utóbbit tehát az adósságkezelő a növekményre fizeti ki). Egy forgalmazó tehát akár 1,1%-ot is tud keresni a lakossági papírok értékesítésén.


Ezzel szemben jóval olcsóbb államadósság-finanszírozást jelentene az államnak az, ha a szükséges forrást a nagybani piacról szerezné be, a most megvehető 2024/C öt éves államkötvény jelenleg 1,05%-on forog. Ha a MÁP+-ba beáramló 883 milliárd a 2024/C-ben lenne, akkor 45 milliárd helyett már csak alig több mint 9 milliárdot tenne ki a kamatkiadás (az ennél rövidebb futamidejű állampapírok már bőven 1% alatti kamattal vásárolhatók).

A szuperállampapír árnyoldala, amiről csak kevesen beszélnek


Arról nem is beszélve, hogy a példaként említett 5 éves papír referenciahozama folyamatosan csökken, de ugyanez jellemző a hozamgörbe többi részére is. Vagyis a szuperállampíprból történő államadósság-finannszírozás egyre többe kerül az államnak, mint ahogyan a prémium állampapír is azzal, hogy egyre nő az infláció.

Erről bővebben itt írtunk:

2019.08.06 10:45 A németeknek köszönhetően történelmi rekordjához közelít Magyarország

A szuperállampapír árnyoldala, amiről csak kevesen beszélnek


Címlapkép: Getty Images/Bloomberg

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Új Portfolio hírlevél

Szerkesztett hírlevél - Segítség a
MIFID 2-ben

Feliratkozás
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium