A Luckin Coffee június végén 10 829 kávézóval rendelkezett Kínában, az egyes elemzők szerint "agresszív" terjeszkedéssel megelőzték a Starbucksot, mint az ország legnagyobb kávézólánc-márkáját. A június 30-án véget ért negyedévben a Luckin Coffee 1485 új üzletet nyitott,
ez átlagosan napi 16,5 új kávézót jelent.
Ehhez képest a Starbucks a második negyedév végén "mindössze" 6480 kávézót üzemeltetett a vállalat második legnagyobb piacán.
"Nagyon agresszívan terjeszkednek az üzleteikkel, és Kínában nagyon gyakori, hogy a Luckinnál 2 dollárért vagy annál is kevesebbért árulják az italokat, azaz óriási kedvezménnyel" - mondta Jianggan Li, a Momentum Works technológiai kutatócég alapítója és vezérigazgatója.
A Luckin a működési modellje miatt tudott ilyen gyorsan terjeszkedni
- tette hozzá Li. Az üzleti modell valóban különbözik az átlagos kávézóktól, itt ugyanis a vendégeknek egy applikáción keresztül már előre ki kell választaniuk a kívánt terméket, így mikor odaérnek a kávézóba, már csak átveszik azt, beülni nincs lehetőségük a kávézóba. Ez a működési költségeket jelentősen csökkentette, és a cég üzleti modellje telitalálat volt a 2020 február végétől egyre súlyosabbá váló koronavírus járvány alatt.
A vállalat árfolyama a fentieknek megfelelően száguldott, 2019 májusától 2020 közepéig közel 280 százalékkal emelkedett. Ezt követően viszont 2021 január végén az a vád érte a céget, hogy manipulálja az értékesítési, bevételi és profitszámait. Ennek hatására még nem esett akkorát az árfolyam, de a tweet után megindult a nyomozás. A társaság árfolyama akkor szakadt be, miután a cég bejelentette, hogy egy három független igazgatóból álló különleges bizottságot állított fel, amely a cég korábbi pénzügyi kimutatásait vizsgálja, 2019 utolsó három negyedévére vonatkozóan ugyanis 2,2 milliárd kínai jüan értékű csalást követhetett el a vállalat. A cég vezérigazgatóját, Jian Liu-t felfüggesztették számos alkalmazottal együtt. A botrány hatására június végén lekerült a Nasdaqon szereplő cégek listájáról a Luckin Coffee, azóta a másodlagos piacon (OTC) lehet kereskedni a vállalat részvényeivel - idén már közel 60 százalékkal került feljebb a jegyzés.

Bár Kínáról hagyományosan inkább a teaivás jut az ember eszébe a kávéval szemben, de az elmúlt években a kávéeladások folyamatosan növekedtek, különösen a városi területeken és a fiatalabb értelmiségiek körében. A GlobalData elemzőcég szerint Kína teljes kávéértékesítése 8,7 százalékos összetett éves növekedési rátával (CAGR) fog növekedni 2022-2027 között.
Címlapkép forrása: VCG/VCG via Getty Images