The "peacetime" in retail is over. Changes in consumer demand are driven by many circumstances in addition to the macroeconomic situation. Whether it is the classic offline players or online retailers who are taking an ever-growing bite of the market pie or a mix of both, everyone is looking for a model to win consumers.
This is why we believe it is vital that, in addition to the indispensable meeting, exchange of information and networking, actors in the retail sector hear lectures and discussions on the broader issues that affect the sector only indirectly, but which are all the more important, in addition to the most essential focal issues.
Such highlighted areas are the long-standing labour shortages in the sector, government interventions interfering with healthy mechanisms, and supply disruptions in the global economy. Naturally, the potential of machine support and automation will also be discussed, as well as how to maximise profits with the help of artificial intelligence.
Do not miss the most important retail event of the year, as the meeting, in line with Portfolio's tradition, creates an opportunity to exchange experiences and discuss the most significant challenges of the sector!
Dolgozóinak írt levélben kritizálta a Spar Magyarország a kormány lépéseit, köztük a kiskereskedelmi különadót. Munkavállalóiknak jelezték, hogy a hazai szabályozási környezetben nem tudnak nyereségesek lenni, reagáltak Lázár János építésügyi miniszter korábbi üzenetére is.
A Pénzcentrum birtokába jutott a SPAR Igazgatótanácsának levele, melyet exkluzívan a cégcsoport magyar dolgozóinak küldtek ki a nemrég kirobbant botrány kapcsán. A...
A következő évek egyik fontos kérdése, hogy milyen irányt szánunk Magyarországnak. A világban az egyik legfontosabb ma a szuverenitás kérdése. A globalizáció és a lokalizáció versenye határozza meg a különböző politikai közösségek jövőjét. A magyarokat érintő kérdéseket nekünk, magyaroknak kell meghoznunk – mondta el előadásában Lázár János, építési és közlekedési miniszter a Portfolio Építőipar 2024 konferenciáján, aki az építőipar mellett az élelmiszeriparra kitérve kemény üzenetet fogalmazott meg a Spar számára is. A miniszter hosszasan foglalkozott a kiskereskedelmi lánccal, többször is osztrák fűszeresként hivatkozott rá. Emellett úgy véli, több Mészáros Lőrincre és Szíjj Lászlóra van szüksége Magyarországnak.
Hans Reisch, a Spar osztrák anyavállalatának vezérigazgatója a Die Pressének adott interjúban beszélt az Európai Bizottsághoz intézett panaszukról, melyet a magyarországi kiskereskedelmi különadó miatt nyújtottak be. Reisch elmondta, hogy a magyar kormány egyfajta megoldást javasolt a helyzetre: a csökkentés feltétele az lett volna, hogy az állam részesedést szerezne a vállalatban.
A múlt században még elképzelhetetlen volt egy üzlet a reklámokból jól ismert „kasszás Erzsi” nélkül, napjainkban azonban ez már valóság. Sőt egyre több országban hódítanak a kassza nélküli üzletek. A digitalizáció és a technológiai innovációk térhódításával megjelent egy új trend, a pénztár nélküli üzletek, amelyekben applikációk, kamerák és érzékelők váltják fel a humán pénztáros, személyzet szerepét. Ezen új technológiát világszerte számos startup vállalkozás kifejlesztette már, közülük is a legismertebb az amerikai Amazon Go. Azonban az elmúlt öt évben Európában is egyre terjed a technológia és immáron hazánkba is már megérkezett. A tanulmány a kassza nélküli üzletek kialakulását és terjedését mutatja be.
Dr. Kozák Tamás közgazdász váltja március 23-tól Vámos Györgyöt az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkári pozíciójában - tudtatta közleményében a szervezet. Dr. Kozák...
2024. március 23-tól Kozák Tamás váltja Vámos Györgyöt az OKSZ főtitkári pozíciójában - adta hírül a szervezet. Kozák Tamás, mint az OKSZ főtitkára, első szakmai előadását a Pénzcentrum és a Portfolio által szervezett RETAIL DAY 2024 konferencián tartja, április 11-én.
Soha nem látott kihívások tépázzák a teljes kiskereskedelmi szektort, és ezt már igazolja a legtöbb makrogazdasági mutató is. A versenyben csak az...
Nagy- vagy kiskereskedelemben utazol? Döntéshozó vagy egy retail-multinál? Esetleg saját, bolthálózatod, üzleted van, vagy webshopot üzemeltetsz? Akkor 2024. április 11-én neked is a RETAIL DAY 2024 konferencián a helyed.
Rendkívüli változásoknak vagyunk tanúi az online kereskedelemben nem csak itthon, de globálisan is. A kínai webshopok agresszív és nyilvánvalóan fenntarthatatlan terjeszkedéssel letarolták a piacokat, sok országban forgalmukat tekintve megszerezve az első helyet. Emiatt a magyar piacot domináló cseh, lengyel és román cégeknek is főhet a feje. Közben a magyar kormány arra készül, hogy helyzetben hozza az állami logisztikai szolgáltató Magyar Postát. Hogy milyen jövő áll a kisebb magyar webshopok előtt, mit jelent a Posta versenyelőnye és miért nő a kiszervezett logisztikai piac arról Táncsics Andrást, a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük.
Negyedével-harmadával drágább egy itthon gyártott élelmiszertermék hazai értékesítése, mint Németországban, de számos más európai országban is olcsóbban találhatjuk meg a jól ismert magyar márkákat, mint a megszokott boltokban. A számos példával, így például tésztafélékkel, szalámival, snackekkel már illusztrált, sokakat felháborító jelenséget most egy fiktív termék sorsán keresztül tárjuk fel, amelyből kiderül, hogy egyértelműen a hazai gazdasági és szabályozási környezet az oka annak, hogy a többet kereső uniós polgárok is olcsóbban veszik az árut, mint a magyarok.
Soha nem látott kihívások tépázzák a teljes kiskereskedelmi szektort, és ezt már igazolja a legtöbb makrogazdasági mutató is. A versenyben csak az képes talpon maradni, aki tudja a megfelelő válaszokat a szektor legégetőbb kérdéseire. Ilyen többek között a szektort régóta feszítő munkaerőhiány kérdése, az egészséges piaci mechanizmusokat jelentősen megbolygató kormányzati beavatkozások, vagy épp a világgazdaságban zajló ellátási zavarok. De természetesen készülni kell a jövő kihívásaira is, így a piaci szereplőknek foglalkozniuk kell azzal, hogy milyen lehetőségeket rejt magában a gépi támogatás, illetve automatizáció, továbbá hogyan lehet a csúcsra futtatni a profitot a mesterséges intelligencia segítségével. Ha te sem akarsz lemaradni, akkor neked is a RETAIL DAY 2024 konferencián a helyed!
Békeidőben a napi sajtóban ritkán esik szó a kiskereskedelmi forgalom alakulásáról, azonban a 2023-ban ez nem volt igaz, ugyanis nagy problémákat jelző számok láttak napvilágot: nemcsak a kiskereskedelmi értékesítés volumene esett, hanem ezen belül az élelmiszer-értékesítés volumene is zuhant. Gyakorlatilag olyan mértékben emelkedtek az árak és csökkentek a reálbérek, hogy a fogyasztók az élelmiszer vásárlás mennyiségét is csökkentették, ami egyébként az utolsó termékkategória, melynek a fogyasztását korrigáljuk az ínséges időkben.
Jelentősen zuhant a kiskereskedelmi üzletek száma az elmúlt években, 2019 eleje és tavaly június között majdnem 19 ezer üzlet zárt be, amely közel 15 százalékos mínusz. Bár maga a kiskereskedelmi forgalom is hatalmasat zuhant az elmúlt 1,5 évben mégsem lehet mindent erre fogni. A járvány miatti lezárások, a növekvő ingatlanárak és a rezsiköltségek elszállása is közrejátszhatott abban, hogy rengeteg üzlet húzta le a rolót.
Egyértelmű trend továbbra is, hogy az egzisztenciális problémák miatt a saját márkás, olcsóbb kategóriájú cikkek forgalma nagyon erős Magyarországon - árulta el...
Átalakulás és alkalmazkodás zajlik az ingatlanszektorban. Az ukrajnai háború kirobbanását követően tapasztalt jelentős piaci turbulenciával jellemezhető időszakhoz képest az ingatlanfejlesztők némiképp optimistábbak. A Deloitte ingatlanbizalmi felmérése szerint idén a közép-európai ingatlanpiaci szereplők mintegy negyven százaléka számít a piaci aktivitás fellendülésére.
Miközben a magyarországi kiskereskedelem 2023-ban nem tudta kiheverni a reálbércsökkenés okozta sokkot - csak decemberben tudott szépíteni egy kicsit - és európai összevetésben is nagyon rosszul teljesített, ezen belül az online kereskedelemről ezt nem mondható el. Az igaz ugyanakkor, hogy volumenét tekintve ez is alacsonyabb szinten jár, mint Covid-éra csúcsán, amikor nagyon sok ember tapasztalta meg, hogy mennyire megkönnyíti életét, ha nem kell elmennie egy fizikai boltba.
Net Média Zrt. reserves the right to change prices before the event.
DISCOUNTS
*Above prices contain intermediate services (catering), to which we are not able to apply discounts. Discounts cannot be combined! In case of a group ticket purchase, Net Média Zrt. is only able to offer a discount if the same person orders and pays for the amount of tickets sufficient to warrant a group discount for the same event during one registration.
Fee includes: conference documentation, full lunch and coffee break.
CONTACTLESS ENTRY
We would like to inform all visitors that following registration to the conference, we will send out a QR code to the email address provided during registration. Please bring this code with you, either printed out or just showing it on your phone, in order to be admitted to the event.
In case you have any questions, please contact our event organiser staff at the address below.
The Retail Day 2024 conference is an inclusive event. Therefore, we offer detailed and certified accessibility information for our audience with accessibility needs and provide info-communication and environmental conditions for smooth participation in the programmes.
For detailed accessibility information, click here!
.png)
Professional recognition, community, experience – read what our participants said about us!
"The Property Investment Forum is the most credible, comprehensive and high level professional conference. To miss PIF is like missing the map."
"The Portfolio conferences are always a real meeting point for key players in the domestic business world. It is an inspiring environment where you not only gain knowledge, but also new perspectives - whether you are present as a speaker or as a listener."
"The Property Investment Forum is the most important domestic real estate meeting of the year."
We warmly welcome all interested individuals over the age of 16 who are interested in the event's professional program, would like to participate, and are open to meeting new partners and high-quality networking opportunities.
You can register for our events on the portfolio.hu/rendezvenyek page on the respective event's subpage by clicking the "registration" button. Due to GDPR compliance, we can only admit participants who have registered online in advance or on-site, and (in case of paid events) have a paid ticket to the event area. Online registration is possible until midnight the day before the event; after that, we welcome interested parties on-site, where our colleagues will gladly assist at the registration desk with ticket purchases or, in the case of free events, ticket collection.
In case of full capacity, registration on the website closes, and you can only join a waiting list. In this case, on-site ticket purchases are also suspended. Our colleagues will notify registered applicants on the list about possible participation opportunities depending on available spots.
The participation fee and other costs (room booking, extras, etc.) can be paid by bank transfer or credit card payment during the registration process. It is important to know that in the two days before the event, only credit card payment is available on our website. In the case of paid events, we cannot guarantee participation without payment of the participation fee.
On the day of the event, bank card payment is also available at the registration desk with the assistance of our colleagues.
Our system automatically sends the QR code after the payment has been received and accounted for. In case of free participation, the QR code for entry is sent immediately after registration. Please check the spam, social, and other subfolders in your email system as well. The email will arrive with the subject "Entry ticket for (event name)..." from the noreply@portfolio.hu email address.
If the QR code still hasn't arrived, please check the payment, as the entry QR code is only sent after the participation fee has been paid. After verifying and confirming the payment, please contact our colleagues at rendezveny@portfolio.hu email address. We cannot provide information by phone; in such cases, we can only help in writing.
For free events, if you still cannot find the QR code after checking all folders, please contact our colleagues by email.
In case of interrupted card payment, please contact our colleagues at the above-mentioned email address. Upon request, they can issue an invoice or help restart the process.
Various discounts are available at our events; you can learn about these on the current event page by clicking here.. Please enter the discount, VIP, or sponsorship contract codes in the unique codes field per participant during the process for validation.
Please check the Prices menu for the exact content of the ticket. The ticket price does not include accommodation costs. If the booking option is available at the event, you can select and book accommodation during the registration process.
The official language of our events is Hungarian. For foreign language presentations and international guests, we provide live or AI simultaneous interpretation in Hungarian and English. Please check the availability of this on the information tab, and our colleagues are happy to help at rendezveny@portfolio.hu email address if you have questions.
The presentation materials, to which our speakers have given their consent, will be sent in the thank-you letter after the event. Video and audio recordings will not be shared from the event. Articles and analyses about the event from our experts can be read on Portfolio.hu, Agrárszektor.hu, and Pénzcentrum.hu.
Online registration is considered an order. Participation in the event requires prior payment of the participation fee. After finalizing and submitting the registration, we do not accept cancellations, we do not refund the ticket. The participation fee must be paid even in case of absence from the event.
After full payment of the participation fee, however, participation can be transferred. In case of a name change, please write to rendezveny@portfolio.hu email address, our colleagues will send a code with which the incoming participant must also be registered on our site, according to our data management policy. On the day of the event, on-site, colleagues can also help if a name change is necessary due to a sudden event.
Further information can be found under the Prices tab.
If you would like to enquire about speaking or sponsorship opportunities, please contact our colleagues here.