Gazdaság

Világbajnok teljesítmény - Mégsem kerülünk le a szégyenpadról?

Portfolio
Magyarország 2011-ben kiváló költségvetési teljesítményt fog felmutatni első ránézésre, igaz szüksége is lesz rá. Úgy tűnik ugyanis, hogy újabb fejezet nyílik az európai adósságválság történetében (már egyre jobban figyelnek Portugáliára a piacok) és a költségvetési fegyelem mindenhatóságának idején jól jönnek az impozáns számok. A 3 százalék alatti hiánycél teljesítésére vonatkozó ígéret mindenképpen komoly vállalás, de a jövőbeli kilátások alapján egyáltalán nem garantált, hogy hazánk már idén lekerül az uniós szégyenpadról.
Kiváló teljesítmény, de...

Tavaly év végén a parlament 3% alatti GDP-arányos hiánnyal fogadta el a 2011-es költségvetést, melynek nyomán Magyarország először teljesíti az Európai Unió által elvárt, költségvetési deficitre vonatkozó kritériumot.

Az idei évre vállalt költségvetési hiánycél nemcsak önmagában figyelemre méltó, hiszen régiós összehasonlításban is kiváló teljesítménynek számít. A kelet-európai országok között csak Bulgária és Észtország áll előttünk, miután a balkán állam 2,5%-ra csökkenti költségvetési hiányát a tavalyi 4,6%-os értékről, az euróövezet új tagja pedig 1,6%-os deficitcélt tűzött ki 2011-re. (Ha pedig figyelembe vesszük a Költségvetési Tanács számításait, 2011-ben akár mindent felülmúló pénzforgalmi többlet keletkezhet a költségvetésben a magánnyugdíjpénztári vagyon átvétele és egyszeri elszámolása miatt.)

Világbajnok teljesítmény - Mégsem kerülünk le a szégyenpadról?
Egy évvel ezelőtt londoni elemzők szakadatlanul dicsérték Magyarországot költségvetési kilátásai miatt sőt, az új kormány hivatalba lépése után költségvetési bajnoknak is nevezték hazánkat. Ám fél év alatt mintha 180 fokos fordulatot vettek volna a külföldi elemzők, hiszen (a nemzetközi hitelminősítőkkel együtt) igencsak lesújtóan vélekednek a költségvetési kilátásokról annak ellenére, hogy a kormány 3% alá szorítja az államháztartás hiányát. Egyesek ezek után értetlenül tekintenek London felé, pedig a válasz ott van, csak a részletekben kell keresni:

- nem nyerte el a külföldi elemzők és hitelminősítők tetszését a kormány nyugdíjrendszert érintő átalakítása, miután a költségvetésbe áramló nyugdíjvagyon egy részét folyó kiadásokra fordítja

- eközben a tartós adócsökkentést átmenetinek ígért intézkedésekkel igyekszik kompenzálni a kabinet

- a kormány közép távú növekedésre és foglalkoztatottság-bővülésre vonatkozó prognózisát is sokan túlságosan ambiciózusnak nevezik

A kormány februárra ígért, szerkezeti átalakításokat tartalmazó reformprogramja ebben a tekintetben is nagy jelentőséggel bír. Orbán Viktor miniszterelnök múlt heti, Dow Jones hírügynökségnek adott interjújában elhangzottakat (amelyek a februári program tartalmára utaltak) ebből a szempontból pozitívan értékelték az elemzők.

... borús kilátások

A legfontosabb hangsúly a fenti kritikák közül tehát épp a fenntarthatóságra helyeződik. Az Európai Bizottság tavaly november végén megjelent prognózisa szerint idén 4,7%-os, jövőre pedig 6,2%-os GDP-arányos deficitet produkálhat a magyar büdzsé, igaz ennek kapcsán fontos megjegyezni, hogy az EB őszi előrejelzése nem számolt a pénztári vagyon beolvasztásával. A brüsszeli jelentés ugyanakkor rávilágít arra a szomorú helyzetre, hogy - további intézkedések nélkül - a magyar hiánycsökkentés nem tartós és könnyedén újra a "leszakadó" országok táborában találhatjuk magunkat.

A fenntarthatatlan költségvetési folyamatokra a Költségvetési Tanács is felhívta a figyelmet. A magánnyugdíjpénztári vagyon egyösszegű, 2011-es elszámolása jövőre rekord nagyságú, a GDP 7,3%-át elérő pénzforgalmi többletet eredményezhet az államháztartásban, a későbbi években azonban változatlan feltételek mellett, a kormány tervével ellentétben a GDP 4-5,5%-ára hízó deficit várható - vetítették előre még decemberben a KT szakértői. Az azóta megszüntetett szakértői stáb 1100-1200 milliárd forintos költségvetési kiigazítási szükségletet vetített előre a 2013-2014-es évekre ahhoz, hogy a kormány valóban tartani tudja a kijelölt pályát.

Világbajnok teljesítmény - Mégsem kerülünk le a szégyenpadról?
A KT mellett a Magyar Nemzeti Bank is rámutatott arra (legutóbbi inflációs jelentésében), hogy a kormány átmeneti nagymértékű bevételi intézkedésekkel éri el a hiánycélokat, ám eközben tartós bevétel-kiengedő lépéseket hajt végre. A jegybank szakértőinek számításai szerint a ciklikusan igazított (átmeneti adó- és járulék intézkedések nélkül számított) egyenleg 2010-ről 2011-re -2,9%-ról -4,3%-ra romlik, a megugrás mögött alapvetően a személyi jövedelemadó rendszert érintő, tartós ellentételezés nélküli átalakítás áll. Az MNB elemzői arra is figyelmeztettek, hogy annak érdekében, hogy 2012 után is megfeleljen a költségvetés a maastrichti kritériumnak, újabb lépésekre lesz szükség. Ennek kapcsán elég, ha csak társasági adó 2013-ra tervezett csökkentésére, a további szja-lépésekre, a válságadók kifutására és a magánnyugdíjpénztári vagyon felélésének befejeződésére gondolunk.

Világbajnok teljesítmény - Mégsem kerülünk le a szégyenpadról?
Lekerülünk a szégyenpadról?

A költségvetési egyensúly fenntarthatóságát övező jelentős bizonytalanságok pedig egyúttal megkérdőjelezik azt is, hogy Magyarország lekerül az Európai Unió "szégyenpadjáról" vagyis egyáltalán nem biztos, hogy megszűnik a hazánk ellen már a hetedik éve zajló túlzott deficit eljárás (EDP). A túlzott hiány eljárás megszűnésének ugyanis két feltétele van:

- az államháztartás GDP-arányos hiányát 3% alá kell csökkenteni. Magyarországnak ebben a tekintetben egyáltalán nincs oka aggodalomra, miután az idei évben könnyedén teljesíti ezt a kritériumot.

- a Tanács rendelete azonban úgy szól, hogy az eljárás alá vont országnak "az egyszeri és ideiglenes intézkedésektől mentes, ciklikusan kiigazított egyenlegében az éves minimális, viszonyítási alapként tekinthető, a GDP legalább 0,5 %-át kitevő javulást" kell elérnie. Ezt a feltételt - a fentebb említett okok miatt - nem telesíti hazánk.

Fennáll a kockázata tehát annak, hogy Magyarország - a kormány legnagyobb reményei ellenére - nem kerül ki az EDP hatálya alól, pedig ez a kormánynak presztízskérdést jelent. Magyarország ugyanis felmutathatná, hogy az EU-tagállamok között egyedüliként és elsőként képes volt - az unió által elvárt határidőnek (2011-re) megfelelően - lekerülni a szégyenpadról. Erre azonban csak jövőre derülhet fény, amikor 2012-ben megismerhetjük az idei hiány teljesítését.

Világbajnok teljesítmény - Mégsem kerülünk le a szégyenpadról?
A túlzott deficit eljárás megszüntetésének jelentőségét mutatja az is, hogy korábban Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter magabiztosan állította, a nyugdíjrendszerrel kapcsolatos beszámítási kérdésektől függetlenül ki kell kerülnünk. a túlzott deficit miatti uniós eljárás hatálya alól. José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke pedig tavaly novemberben pedig úgy fogalmazott, hogy bízik abban, hogy Magyarország képes lesz kilépni a túlzott deficiteljárás alól.

Az uniós értékeléskor Magyarország nem nagyon építhet arra, hogy az Európai Unió elnézőbb lesz, mivel várhatóan jövőre sem veszítenek jelentőségükből a fenntarthatósági kérdések (az adósságválság keserű tapasztalatai miatt). Emellett a Stabilitási és Növekedési Egyezmény várható szigorításától sem szabad eltekintenünk.
címlap_INA
continental uj auto szag acella
Webp
D_MTI20191212057
boris johnson brexit
naptár 2020
usa wall street trader
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
mav ev vegi juttatas