Gazdaság

Megadta magát a kormány az IMF-nek?

Az IMF-fel való szakítás előkészítése, vagy a megállapodás politikai kárainak csökkentése - ezt a két lehetőséget latolgatta a közvélemény a komolyan aligha vehető IMF-követeléslista kiszivárgása után. Az első órákban a piac a szakítást tartotta valószínűbbnek, aztán óvatosabbá váltak a vélemények. Az elmúlt három nap nyilatkozatai alapján számunkra egyre inkább úgy tűnik, hogy a kormány mégis elszánta magát a megállapodásra.

2012.09.06 16:27 Hogyan értelmezzük Orbán szavait? Gyors értékelés
A "jó IMF-megállapodás" az új szlogen. A kormányzati kommunikáció az utóbbi néhány napban érezhetően egyre inkább arra fekteti a hangsúlyt, hogy a megkötendő IMF-megállapodást megkülönböztesse a 2008-as "rossz" hitelszerződéstől. "A mi IMF-szerződésünk jobb, mint a tiétek"- típusú népi játék láthatóan különös szakértelmet igényel (erről később), de az leszögezhető: ez a kommunikációs irány azt sugallja, hogy a kormány elszánta magát a megállapodásra.

A lépés tulajdonképpen meglepetés lehet, hiszen a nyár során egyre több jel utalt arra, hogy a megállapodást igyekszik elkerülni a kormány. Mindezt megtehette azért, mert a hazai állampapír-kibocsátás sikeressége miatt úgy tűnt, hogy akár a 2014-es választásokig is kihúzhatjuk friss devizaforrás nélkül. Ráadásul az Európai Központi Bank is reményt tölthetett a szívekbe: korlátlan kötvényvásárlási programja egy hosszabb tőkepiaci eufória esélyét vetette fel.

Ugyanakkor a fentiek figyelembe vételével is azt gondolták az elemzők, hogy a megállapodásra szükség van, ezt pedig mintha a kormány is belátta volna. Egyrészt ha nem jutunk ki 2014 tavaszáig a devizakötvény-piacra, akkor olyannyira likviditásszűke alakulhatna ki a költségvetésben, hogy egy új ciklust azonnal IMF-megállapodással kellett volna kezdeni. Mivel addig sem nagyon jelenthettünk volna be látványos szakítást, ezért a következő két évre - ami láthatóan a "politikai kormányzás" jegyében telik majd - rátelepült volna az IMF árnyéka. A kormány persze biztonságosabbá tehette volna az utat az unortodox adósságfinanszírozással, de az azeri ügy ebből a szempontból csúnya fiaskónak látszik, a gazdaságpolitika hitelessége pedig újabb megerősítésért kiált. Ráadásul egyelőre az Európai Központi Bank kötvényvásárlási programja sem tűnik olyannak, amely porrá zúzná a befektetők aggodalmait: a jelenlegi feltételek mellett csak ír kötvényeket vehet Frankfurt.

Maradt tehát az, hogy nagyon gyér növekedési kilátások, valamint jelentős kamatköltség mellett szenved tovább a magyar gazdaság, vagy megegyezünk az IMF-fel, ami mindkét oldalról enyhülést ígér.

Az IMF-hez való visszatérés azonban jól láthatóan kommunikációs erőfeszítéseket igényel. Már az IMF visszahívásának tavalyi bejelentése is súlyos ellentmondásban volt a politikai narratívával (szabadságharc), és ez mostanra is legfeljebb csak tompult, mintsem eltűnt volna. Ez magyarázhatja az IMF-követeléslistát is: akinek csak kicsit is van fogalma arról, hogy miként zajlanak az ilyen tárgyalások, egyből tudhatta, hogy ez csak a szárnyaló fantázia szüleménye lehet. Azóta ki is derült, hogy sem a tárgyaláshoz kötődő feljegyzés, sem pedig a uniós fórumra (EFC) beterjesztett jegyzék nem tartalmaz például nyugdíjcsökkentést vagy korhatáremelést. Sőt, még csak olyan elejtett megjegyzés sincs bennük, amiből ezt egy lelkesebb horror-forgatókönyvíró esetleg kihámozhatta volna. A listát akkor még úgy értelmezhettük, hogy a politika összeszedte az összes olyan tabut (nyugdíj, egykulcsos szja, ingatlanadó stb), amitől egy IMF-megállapodás vállalhatatlan lenne.

A friss megszólalások fényében azonban előállt az új értelmezés: ezek nem egyszerűen a politikailag vállalhatatlan "követelések", hanem részben azok, amelyek a 2008-as IMF-megállapodás után a kiigazítás részét képezték. Emlékezzünk, 2008-2009-ben még nem volt 65 éves nyugdíjkorhatár, inflációkövető nyugdíjemelés, volt viszont 13. havi nyugdíj és készült már az ingatlanadó. Vagyis a követeléslista nem csak azt a célt szolgálhatja, hogy a közvélemény a felvázolt lehetőségekhez képest lényegesen enyhébb IMF-programot lásson, hanem azt is, hogy érzékelje a Gyurcsány-kormány által megkötött megállapodáshoz képest a különbségeket.

A fenti értelmezésünket erősíti meg a kormányszóvivő mai nyilatkozata is. Ebben többek között szerepel, hogy "nem akarunk rossz megállapodást", valamint hogy Magyarország elővigyázatossági hitelkeretre jogosult, és ilyet is szeretne. Utóbbiban az a szép, hogy a hivatalosan készenléti hitelmegállapodás néven futó program (1) a legszigorúbb, amit ránk szabhatnak, illetve (2) pont ugyanolyan, mint a 2008-as, valamint (3) sokáig nem tettünk le arról, hogy ne ilyet, hanem egy lazább ellenőrzést igénylő programot kapjunk. Az már csak apróság, hogy az IMF-nek valójában nincs is elővigyázatossági hitelprogramja, ez attól lesz az, hogy mi deklaráljuk, hogy a hitelkeretet nem kívánjuk lehívni - ez pedig már független a Valutaalaptól, velük egy "sima" készenléti megállapodásról tárgyalunk majd.

Akkor most már biztos a megállapodás?

Több szempontból sem, sőt, a gyors megállapodás esélye még csökkenhetett is. Egyrészt mintha a kormány igyekezne megelőzni a 2013-as költségvetés elfogadásával az IMF-tárgyalásokat, másrészt a "jó megállapodás kiharcolásához" természetesen idő kell. Éppen ezért ma a késő őszi megegyezést látjuk a legvalószínűbbnek.

Annál is inkább, mert egy súlyos ellentmondást még valahogy el kell hárítani addig a gazdaságpolitikának. Nevezetesen, a jövő évi büdzsében mintegy 600 milliárd forintos elcsúszás van. A jelentős kiigazítási igényt a költségvetésben is rögzíteni kellene, így ha valóban gyorsan szavaz róla az országgyűlés, akkor képet kaphatunk arról, mennyire is gondolja komolyan az IMF-megállapodást a kormány. (Az alkalmazkodási igényt jelzi Rogán Antal napokban tett nyilatkozata a költségvetési szavazás későbbre tolódásáról, illetve Matolcsy György jelzése a jegybank megadóztatásának elvetéséről.)

Elképzelhető, hogy ugyan a kormány már a megállapodáshoz kapcsolódó kommunikációt erősíti, de közben még mindig nem döntötte el végérvényesen, hogy melyik utat válassza. Végül is a mostani narratíva a szakítással sem áll nagy ellentmondásban.

Egyvalami azonban valószínűnek tűnik: ha lesz is megállapodás, nem ér véget az unortodoxia időszaka. A gazdaságpolitika láthatóan sokat vár az Európai Központi Bank politikájának változásától, és nem szabad elfelejteni, hogy 2013 elején - amikor az elnök és az alelnökök mandátumai lejárnak - a Magyar Nemzeti Bank teljesen a kormány képére formálódik majd. Ez alapján azt a forgatókönyvet sem tudjuk kizárni, amit Ukrajnában láthattunk: az IMF a negyedéves ellenőrzések során próbál majd nyomást gyakorolni a gazdaságpolitikára, a kormány pedig (ahogyan az idén tette), a piacokat revolverezi majd azzal, hogy a nemzetközi szervezetek követeléseit bármelyik pillanatban végrehajthatónak tünteti fel.

Egyelőre azonban ezek a lehetőségek távoliak, elsőként azt kell megtudni, hogy mennyire állnak távol a kormány jövő évi költségvetési elképzelései a nemzetközi szervezetek elvárásaitól. Talán okosabbak leszünk majd Orbán Viktor miniszterelnök ma délutáni parlamenti beszéde után.

A miniszterelnök idő közben elhangzott beszédéről bővebben:
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)
18 September 2019, France (France), Strassburg: Jean-Claude Juncker (l-r), President of the European Commission, and Michel Barnier, chief Brexit-negotiator of the EU.
Frankfurt Stock Exchange
Üzlet

Nagyot emelkedett a Mol

Kivétel nélkül erősödéssel zárták a szerdai kereskedést a hazai blue chipek.

BMW
Interspar hipermarket
török jegybank, getty
LAS VEGAS, NV - APRIL 28:  Chairman and President of the Trump Organization Donald Trump yells 'you're fired'
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)