Gazdaság

Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)

Portfolio
2012. december hónapjában az államháztartás központi alrendszerének többlete 84,2 milliárd forintban alakult - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ezek szerint tavaly összesen 607 milliárd forintos deficitet halmozott fel a központi alrendszer (pénzforgalmi szemléletben), ami magasabb az eredeti 576 milliárdos előirányzatnál. Legutóbb azonban 671 milliárd forintra emelték az éves hiányelőirányzatot, így ehhez képest már kedvezőbb képet fest a költségvetés tavalyi pozíciója, mintegy 60 milliárd forinttal.

GDP-arányosan ez 2,1%-os hiányszámot jelent, ehhez jön még hozzá az önkormányzatok 2012-es egyenlege, valamint az eredményszemléletben számolt módosítások. Összességében valószínűleg teljesült a 2,7%-ra emelt 2012-es hiánycél. Ehhez kellett a központi költségvetés bevételeinek látványos növekedése (az adóemelések éreztették hatásukat), valamint a kiadások stagnálása (miközben az inflációs 5% körül alakult tavaly).
Mi történt az év utolsó hónapjában?

Ahogyan az lenni szokott (a 2011-es év egyszeri tételek miatt ebből a szempontból kivételes volt), szufficittel zárta a decemberi hónapot a költségvetés (ebben a hónapban hizlalják a bevételi oldalt a társaságoktól beérkező befizetések: társasági adó, különadók). A 84,9 milliárd forintos többlet az NGM gyorstájékoztatója szerint úgy jött össze, hogy a központi költségvetés 119,4 milliárd forintos szufficittel, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 33,2 milliárd forintos, az elkülönített állami pénzalapok pedig mintegy 2,0 milliárd forintos deficittel zártak. A 84,9 milliárdos többlet a korábbi évekhez viszonyítva nem számít kiugró teljesítménynek, a kormány mindezt úgy tudta teljesíteni, hogy az év végén megint kiköltekezett.

Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)

A központi költségvetés december havi bevételei az előző év azonos hónapjához képest mintegy 316 milliárd forinttal magasabb összegben alakultak - olvasható a tárca gyorstájékoztatójában. A főbb adóbevételek esetében a társasági adó, az általános forgalmi adó (tavaly decemberben került sor az Európai Bíróság döntése miatti áfa-visszatérítések jelentős részének visszautalására), a személyi jövedelemadó, valamint az illetékbevételek is meghaladták az előző évi összeget. Emellett a költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok bevételei, valamint a kamatbevételek is nagyobb összegben teljesültek, mint az elmúlt év azonos időszakában.

A központi költségvetés december havi kiadásai közel 226 milliárd forinttal alacsonyabb összegben alakultak, mint az elmúlt év azonos hónapjában. A kiadások esetében a tavalyi évnél kisebb összegben teljesültek az egyedi és normatív támogatások, a fogyasztói árkiegészítések, a költségvetési szervek kiadásai, valamint az állami vagyonnal kapcsolatos kiadások. A két év azonos időszakának eltérésében jelentős szerepet játszanak a 2011 év végén realizált, a megyei önkormányzatoktól és a MÁV Zrt.-től történő adósságátvállalások, illetve az MFB-nek jutatott terven felüli tőkeemelés. Ugyanakkor 2012 decemberében került sor az 5000 főnél alacsonyabb népességszámú települések adósságainak kifizetésére. Ez 76 milliárd forint kiadást jelentett a központi alrendszerben, mely a helyi önkormányzatoknál azonos összegű bevételként jelent meg - részletezi az NGM.

A kamatkiadások 2012 decemberében 58,6 milliárd forintot tettek ki, 19,0 milliárd forinttal többet, mint az előző év megfelelő időszakában, a kamatbevételek pedig 18,1 milliárd forintos szintet értek el, 7,1 milliárd forinttal magasabbat az előző évinél. A nettó kamatkiadás (40,5 milliárd forint) így összességében 11,9 milliárd forinttal tér el az előző év hasonló időszakához képest, mely a kamatfizetések éven belüli eltérő lefutásával magyarázható.

Így jött össze a tavalyi hiány

Tavaly tehát 12 hónap alatt 607 milliárd forintos hiányt halmozott fel az államháztartás központi alrendszere. Mindez azt jelenti, hogy a pénzforgalmi szemléletben számolt, törvényben eredetileg vállalt 576 milliárdos hiányelőirányzatot (az önkormányzatok nélkül) a kormány nem tudta teljesíteni.

Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)


Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)

A gyorstájékoztatóból azonban az is kiderül, hogy ezt az éves hiányelőirányzatot a kormány az eredeti 576 milliárd forintról közel 100 milliárddal 671,9 milliárd forintra emelte (ez a kisebb települési önkormányzatok adósságának átvétele miatt történt elsősorban). A módosítást az NGM a legutóbbi (novemberi) gyorstájékoztató óta vezette át. Ezek alapján tehát azt mondhatjuk, hogy a kormány a megemelt pénzforgalmi hiánycélt teljesítette túl (90%-os lett az éves hiányelőirányzat teljesítettsége).

Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)

Az államháztartás központi alrendszerének 2012-es hiánya abból tevődött össze, hogy a központi költségvetés 689 milliárdos deficittel zárt, az elkülönített állami pénzalapok 52 milliárdos többlettel segítette a költségvetést, a TB-alapok 35 milliárdos mínuszt hoztak össze tavaly. A 2011-es pénzforgalmi számokhoz képest a leglátványosabb javulást a központi költségvetés produkálta.

Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)

Az államháztartási hiány csökkenésében elsősorban a központi bevételek emelkedése játszott szerepet: egy év alatt 12%-os növekedés valósult meg. Mindez arra utal, hogy a kormány adóemelő intézkedései erőteljesen éreztették hatásukat.

A kiadási oldalon lényeges változás nem történt 2012-ben 2011-hez képest, ám már az nagy szó, hogy összességében szinte nem is történt növekedés (miközben tavaly 5% körüli infláció volt). A központi költségvetés kiadásai lényegében nem változtak, az elkülönített állami pénzalapok kiadásai 5%-kal emelkedtek, a TB-alapok kiadásai pedig 2%-kal voltak magasabbak.

Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)


Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)

Ez már az örömhír?



Itt a fontos deficitszám! - Örülhetünk? (4.)
"Az államháztartás központi alrendszerének 2012. évi előzetes éves pénzforgalmi hiánya a törvényi módosított 671,9 milliárd forintos előirányzathoz képest 607,5 milliárd forintra teljesült, mely a GDP 2,1%-ának felel meg. A 2012. évi központi alrendszerű pénzforgalmi hiány alakulása jó alapot ad arra, hogy teljesüljön - az ECOFIN Tanács ajánlása és a magyar kormány vállalása szerint a magánnyugdíj-pénztárból átlépők miatti 50,9 milliárd forintos többletbevétellel nem számolva - a kitűzött 2,7%-os uniós módszertan szerinti hiánycél. A pontos adatok a 2013. március végén a KSH által az Európai Uniónak hivatalosan megküldött ún. EDP Jelentésben kerülnek publikálásra" - részletezi a tárca.

Banai Péter, a minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára a tárca honlapján elérhető nyilatkozatában szintén azt emelte ki, hogy az előzetes adat jó alapot ad arra, hogy az állam egészének európai uniós módszertan szerinti hiánya az előzetes terveknek megfelelően alakuljon. Vagyis az egyszeri magánynugdíj-pénztári pénzek nélkül a GDP 2,7%-a legyen a 2012. évi hiány - tette hozzá.
  

Örülhetünk?
Pénzforgalmi szemléletben GDP-arányosan 2,1%-ra rúgott az NGM tájékoztatása szerint a központi alrendszer éves hiánya. Ebben már tükröződik az előzetesen tervezettnél rosszabb GDP-adat hatása is. Ehhez hozzáadva az önkormányzati szektor 22 milliárd forintos hiányát (ami a 2012 októberében elküldött EDP-jelentésben szerepel tervként), jóval 2,7% alatti pénzforgalmi hiány adódik a teljes államháztartás egyenlegére. A 2012-es költségvetés végleges teljesítményének megítéléséhez azonban szükség lenne az eredményszemléletű számok ismeretére (ESA-híd), erre azonban csak márciusi KSH-jelentés alkalmával lesz lehetőség. A mostani adatok alapján mindenesetre annyi elmondható, hogy szinte biztosan 3% alatt volt a tavalyi deficit.

A 2012-es költségvetés uniós módszertan szerint (eredményszemléletben) számolt egyenlege a Magyarország ellen 2004 óta folyó túlzott deficit eljárás szempontjából is kiemelkedően fontos. Az EDP-eljárásban ugyanis a kormánynak 2012-ben 3% alatt kell tartania az államháztartás GDP-arányos hiányát. A mostani adatok alapján ez meglesz, vagyis a kormány fontos lépést tesz annak irányába, hogy lekerüljön Magyarország az uniós szégyenpadról. A KSH múlt héten közzétett harmadik negyedéves adatai szintén arról tanúskodtak, hogy a kormány az ellenőrzése alatt tartja a költségvetési folyamatokat.

Emellett azonban az Európai Bizottság (és a Bizottság számításai szerint az uniós pénzügyminiszterek tanácsa) a 2013-ban és 2014-ben várható deficitet is figyeli. Ezért még a 2012-es végleges márciusi adatok fényében sem biztos, hogy idén nyáron Brüsszel megszünteti az eljárást hazánk ellen.Mit mondanak az elemzők?

Pénzügyi elemzők az államháztartás előzetes adatai alapján az MTI kérdésére kedden úgy vélekedtek, hogy az uniós normák szerint várhatóan 3 százalék alatt marad a deficit 2012-re vonatkozóan a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyítva.

Az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya 2012-ben 607,5 milliárd forint volt, a GDP 2,1 százaléka, ami kisebb a 671,9 milliárd forintos módosított előirányzatnál - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca úgy látja: a központi alrendszerű pénzforgalmi hiány alakulása jó alapot ad arra, hogy teljesüljön az Ecofin ajánlása és a magyar kormány vállalása szerint a kitűzött GDP-arányos 2,7 százalékos, uniós módszertan szerinti hiánycél.

Az előzetes pénzforgalmi adatok alapján valószínűleg teljesül az, hogy az uniós normák szerint az államháztartás deficitje 2012-ben a GDP-hez mérten 3 százalék alatt marad - mondta Tóth Gergely, a Buda-Cash elemzője az MTI-nek.

Kifejtette: a pénzforgalmi adat meggyőzőnek tűnik, ez alapján az uniós normák szerint is várhatóan 3 százalék alatt marad az eredményszemléletű államháztartási deficit.

Ez jó alapot adhat arra, hogy Magyarország kikerüljön az Európai Unió túlzottdeficit-eljárása alól, azaz "lekerüljünk a szégyenpadról" - hangsúlyozta Tóth Gergely.

Az elemző szerint látható, hogy a kormány kiigazító lépései decemberre nagyrészt beértek, ez kitűnik a központi alrendszer bevételi és kiadási oldalából is.

Tóth Gergely szerint nagy kérdés az, hogy mit mutatnak majd a GDP 2012-es tényleges adatai, de a büdzsében van akkora tartalék, hogy teljesüljön az uniós elszámolás alapján a 3 százalék alatti deficit a GDP-hez viszonyítva.

Kérdés az is, hogy miképpen alakul majd 2013-ban a deficit, mert a túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséhez ezt is nézi majd az EU - mondta a Buda-Cash elemzője.

Tóth Gergely kiemelte: "nem számolok azzal, hogy 2014-re választási költségvetést készítene a kormány, a kabinet elkötelezett a szigorú fiskális politika, a 3 százalék alatti hiány mellett, ez az ország folyamatait, a makrogazdasági egyensúlyt tekintve mindenképpen kedvező".

Árokszállási Zoltán, az Erste elemzője szintén úgy vélekedett, hogy az eredményszemléletű hiány ugyan "nem biztos", hogy 2,7 százalékra teljesült 2012-ben, ugyanakkor kiemelte, hogy mindenképpen 3 százalék alatt lesz, és a piaci szereplők szempontjából ez a meghatározó.

Az elemző felhívta a figyelmet arra, hogy az áfa-visszatartási idő növelése csak a pénzforgalmi szemléletű egyenleget javította, az eredményszemléletűben már nem jelentkezik.

Árokszállási Zoltán szerint a 2,7 százalékos hiánycél eléréséhez az szükséges, hogy a helyi önkormányzati szféra deficitje ne haladja meg a 100-120 milliárd forintot. Úgy vélte, hogy ez valószínűleg tartható lesz, bár az önkormányzatok hiánya rosszabb lesz a 2011. évinél.

A központi alrendszer decemberi több mint 84 milliárd forintos többlete nem meglepő a szakértő szerint, egyebek között a társasági adóbevételek teljesülése miatt.
BÉT
német200117
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
izer norbert allamtitkar
címlapkép_zöld
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
német200117