Gazdaság

Benyújtották az útdíjtörvényt! (2.)

MTI, Portfolio.hu
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díjról szóló törvényt pénteken terjesztette az Országgyűlés elé a nemzeti fejlesztési miniszter, a javaslat a parlament honlapján jelent meg. A tervezet egyes pontjaiból arra lehet következtetni, hogy nem fapados megoldásra készül a kormány.
Konkrét díjakról egyelőre nem lehet tudni

A legfontosabb adat - a fizetendő díj - hiányzik a javaslatból, azt majd - a törvény felhatalmazása alapján - rendelet állapítja meg. A rendelet tartalmazza majd a díjkategóriákat is, illetve hogy a rendszeres úthasználók számára adható legfeljebb 13 százalékos kedvezményt milyen feltételekkel lehet igénybe venni. (Ilyen díjkedvezményt gyakran az egyes e-útdíj rendszerrel rendelkező országok helyi fuvarozói igényelhetnek.)

A javaslat a díjról annyit mond, hogy tartalmaznia kell az úthálózat építési-, üzemeltetési-, fenntartási- és bővítési költségeit is. Emellett figyelembe kell venni a környezetszennyezést - levegő- és zajszennyezést - is, így a tisztább motorú járművek olcsóbban használhatják az utakat.

Ezen túl más differenciáló tényezőt is meghatároz a javaslat. Így például függhet a díj a napszaktól, például a csúcsidő drágább lehet, de nem tarthat 5 óránál tovább. Az elmaradott területeken pedig olcsóbban haladhatnak a járművek. Az emelt díj nem haladhatja meg az átlagos díj 175 százalékát.

A tervezet felsorolja azokat a járműveket, amelyeknek nem kell díjat fizetniük, e körbe tartoznak a fegyveres szervezetek a katasztrófavédők és az útfenntartók járművei is. Egy másik felsorolás pedig az útdíj felhasználását tartalmazza. Első helyen áll az útdíjrendszer működtetője, majd az üzemeltetési- és fenntartási költségek következnek.

Mégsem fapados lesz a rendszer?

Az útdíj megállapítása és beszedése nem állíthatja meg a járműfolyamot a javaslat szerint. Az ellenőrzőkapus rendszer kialakítása ezzel teljesen ki is zárható, azonban az e-matricás rendszer kibővítése nem. Utóbbi megoldás ugyanis rögzített kamerás rendszerrel ellenőrzi a matricákat, a matrica megvétele pedig online és telefonon is lehetséges, vagyis nem kellene megállítani a járműveket.Azonban az újonnan beadott javaslat "az útdíjfizetés lehetséges módjai" pont alatt rendelkezik a fedélzeti egységekről (on-board unit), ami arra enged következtetni, hogy végül (hosszabb távon legalábbis) ezt a drágább, de jóval kényelmesebb, biztonságosabb és pontosabb megoldást választotta a kormány.

Ez egyelőre azért nem teljesen biztos, mert az is elképzelhető, hogy kezdetben az Európai Bizottság előtt ideiglenesen megvédhető e-matricás rendszer kiterjesztését valósítják meg rapid módon. Ezzel egyes vélemények szerint az útdíj nagy része beszedhetővé válik, viszont jóval több visszaélésre ad lehetőséget, és több időt elvesz a fuvarozóktól, mint egy fedélzeti egységes, GPRS-es és műholdas megoldás.
IMG_5203
takarék_mti
Gottsegen Kórház
shutterstock_158635271
Frankfurt Stock Exchange
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Kereskedés a Portfolio Online Tőzsdén. Hasznos praktikák.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
InSimu_Founders factory