Reklámadó: végre itt a fordulat
A módosító javaslat alapján nem csak akkor kerülhetik el a reklámadó alanyiságot a hirdetések megrendelői, ha rendelkeznek a reklámközzétevők nyilatkozatával, hanem abban az esetben is, hogyha hitelt érdemlően tudják igazolni, hogy a nyilatkozatot bekérték a közzétevőtől, de az a számla kézhezvételétől 10 napon belül ezt nem bocsátotta rendelkezésükre.
Ha ezeket a tényeket a megrendelők megfelelő részletezettséggel bejelentik a NAV-nak, akkor a nyilatkozat hiánya miatt már nem kell megnövelniük a társasági adóalapjukat és 2,5 millió forintos havi reklámköltés felett nem terheli őket reklámadó-fizetési kötelezettség sem. Ez elsősorban azoknak a hirdetőknek kedvez, akik rendszeresen hirdetnek olyan felületeken, amelyek tulajdonosai korábban nem adtak nekik nyilatkozatot. Ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy a vállalkozások marketing-eszköztárában a Google és/vagy a Facebook ma már alapelemnek számít, akkor könnyen belátható, hogy az adózásból származó költségcsökkenés miatt ez kedvezően hathat a többi hazai médiumra is. A megspórolt társasági- és reklámadó összegét a hirdetők így valószínűleg ismét náluk tudják majd elkölteni.

Az adóbevallási és adófizetési kötelezettségüket teljesítő hirdetési felületek tulajdonosai elfelejthetik a korábban sok fejtörést okozó nyilatkozatok problémáját is. A bizottsági módosító javaslat értelmében ezt ugyanis a NAV veheti át tőlük. Ha a hirdetések közzétevői a megfelelő nyilatkozatukat eljuttatják a NAV-nak, akkor az adóhatóság havonta frissített és publikus adatbázissal próbálja majd meg csökkenteni a piaci szereplők reklámadóból fakadó adminisztrációs terheit.
Új front a Google elleni harcban?
Ebből a szempontból különösen érdekes lehet a javaslat korábban napvilágot látott eleme, miszerint a reklámadó sávosan meghatározott legfelsőbb kulcsa 40 százalékról 50 %-ra növekszik. A reklámadó bevezetését követően a jogalkotó ugyanis hiába várta a Google és a Facebook befizetéseit, azok elmaradását követően konkrét ügyek hiányában még jogsegély egyezményeken keresztül sem tudott fellépni, pl. az ír adóhatóságnál a be nem fizetett adó végrehajtása érdekében. Alapvetően megváltoztathatja ezt az állapotot a folyamatosan növekvő adóhatósági adatbázis, amely szinte minden megrendelés összegét tartalmazni fogja akár számlák szintjén is. Innentől kezdve pedig már csak idő kérdése, hogy az elmaradt adóteher mikor lépi át azt a méretgazdaságossági küszöböt, amikor a magyar adóhatóság nemzetközi egyezményeket felhasználva fogja megpróbálni behajtani a Google-től a be nem fizetett reklámadó - várhatóan jelentős - összegét.
Érdekel a 2015-ös adócsomag? Korábbi cikkeinkben részletesen beszámoltunk a 2015-ben várható adószabályokról a legfrissebb módosítások alapján: 2014.11.13 16:17 Az adócsomagról szavaznak 2014.11.13 12:45 Újabb adót vezet be a kormány 2014.11.12 11:33 Mégsem kap kedvezményt a Telekom 2014.11.12 10:56 Még néhány bomba a jövő évi adócsomagban 2014.11.12 10:12 Ez fájhat az RTL-nek! - Megemelnék a reklámadó legfelső kulcsát