Amiben Magyarország az elsők között van
Gazdaság

Amiben Magyarország az elsők között van

Portfolio
Világszerte egyre nagyobb problémát okoz az elhízás. A kormányok adóintézkedésekkel igyekeznek leszoktatni az embereket az egészségtelen élelmiszerekről, de az élelmiszeripar szereplői maguk is lépnek. Egyesek szerint új korszak kezdetén állunk.
Adam Smith írta még az 1776-ban megjelent alapművében:

Sugar, rum, and tobacco are commodities which are nowhere necessaries of life, which are become objects of almost universal consumption, and which are therefore extremely proper subjects of taxation

És 240 évvel a neves közgazdász gondolatai után sincs ez másként - állapítja meg cikkében a Financial Times. A legtöbb ország ugyanis adóztatja az alkohol- és dohánytermékeket, az elhízás világméretű problémája és az egészségügyi rendszereknek okozott fesztültségek miatt azonban egyre több kormány kezdett eljátszani a gondolattal, hogy a cukros termékeket is megadóztatja.

Nem nehéz belátni, hogy miért aggódnak a közegészségügyért felelős döntéshozók. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint 2014-ben világszerte 1,9 milliárd felnőtt ember volt túlsúlyos és közülük 600 millió fő volt elhízott. Ez pedig összefügg néhány daganatos betegség, szív- és érrendszeri, valamint cukorbetegség kialakulásával. A McKinsey tanácsadó cég számításai szerint az elhízás éves globális költsége 2000 milliárd dollárra tehető, ami a világ gazdasági teljesítményének 2,8%-a - foglalja össze az FT.

Ezek a számok pedig lépésre ösztönözték a kormányokat, szerte a világban. 2014-ben például Mexikó 10%-os adót vetett ki a cukrozott üdítőkre, közben számos európai ország, köztük Franciaország, Finnország, Magyarország és Dánia egészségügyi különadót vezetett be. Nagy-Britanniában pedig az orvosi szövetség 20%-os adókulcs kivetését javasolja a cukros üdítőkre.

A népegészségügyi szempontból káros élelmiszerekre kivetett plusz adók hatékonyságát viták övezik - jegyzi meg a brit lap cikke. Az eredmények ugyanis eddig vegyesek. A mexikói különadó előzetes eredményei azt mutatták, hogy a különadóval sújtott termékek eladása visszaesett, míg az egészségesebb és nem adóztatott termékek forgalma nőtt. A dán transzzsír-tartalom alapján kivetett adó 2011-es bevezetése viszont azt okozta a beszámolók szerint, hogy az emberek Németországból hozták be az egészségtelennek mondható élelmiszereket.

De mit csinál az élelmiszeripar?

Általában véve az élelmiszeripar ellenez minden ilyen direkt kormányzati beavatkozást. Az elhízás fokozódása azonban ismét a figyelem középpontjába állította azt, hogy az egyes élelmiszerek mennyire egészségesek, amellett, hogy ízletesek.

Az FT cikke szerint az elmúlt három évtizedben az iparág tett lépéseket a minőség javítása érdekében. A Heinz például csökkentett néhány termékében a cukor mennyiségét, míg a Nestlé termékeinek harmadát vizsgálja felül három évente annak érdekében, hogy egészségesebbek legyenek a végtermékek. A Coca-Cola és a Pepsi pedig visszavette néhány üdítőitalában a cukor mennyiségét.

Az elmúlt 30 évben két irány mentén haladtak a gyártók:
  • vagy csökkentették a felhasznált cukor, só és zsír mennyiségét
  • vagy alternatív hozzávalókat kerestek, például édesítőket a cukor helyett

Néhány vállalat azonban olyan sokkal ambiciózusabb fejlesztésre szán pénzt: azt tanulmányozzák, hogyan módosíthatják az általuk árusított élelmiszerek összetételét.

Stefan Catsicas, a Nestlé vezető technológiai igazgatója úgy fogalmazott a lapnak, hogy cége néhány termékének fizikai összetételének módosítására törekszik. Így például azon dolgoznak, hogy miként tudják a sót a terméken kívül tartani. Ez a termék ízét nem befolyásolná, viszont a sóbevitel csökkenthető lenne. A vezető szerint azon dolgoznak, hogy óriási léptékben csökkentsék bizonyos termékek sótartalmát.

Szerintem fényes jövő áll az élelmiszeripar előtt, ám a túléléshez a cégeknek alkalmazkodniuk kell

- mondta.

Jack Winkler, a London Metropolitan University professzora úgy véli, hogy ez a megfelelő irány, mivel a népegészségügyi kampányok többnyire kudarccal végződnek, a népegészségügyi termékadók hatásossága pedig nem bizonyított. Arra is rámutatott, hogy a cégek rendkívül nehéz helyzetben vannak, mivel hirtelen nem csökkenthetik akárhogy a só- vagy cukortartalmát ételeiknek, mert akkor a fogyasztók azonnal elpártolnak.
cimlap_olaj0916_2
Kiszivárgott: egy európai Apple-t vagy Google-t szeretne az EU
property awards 2019
The Gutenberg Bible is photographed in the Huntington Library in Pasadena, October 30, 2010.
frankfurtitozsde
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. december 4.
Agrárszektor Konferencia 2019
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Online előadás
Tőzsdei hullámlovaglás kezdő kereskedőknek.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
cimlap_olaj0916_2