Úgy ígért a kormány nagyot, hogy nem ígért semmit
Gazdaság

Úgy ígért a kormány nagyot, hogy nem ígért semmit

Nem akármilyen bűvészkedést hajtott végre a kormány két nap alatt a "nulla hiányú" költségvetés bejelentésével. Először a fiskális fegyelem legnagyobb harcosaként feltűnve ígérte meg a hiány nélkül gazdálkodó államháztartást, majd kiderült: a kormány nem ígért semmit, sőt. Akár még lazíthatna is a költségvetésen.

A 2017-es költségvetés tervezésekor arra törekszünk, hogy hiányleszorító lépések és intézkedések valósuljanak meg. Tehát a ma még 750-800 milliárd forint körül lévő tavalyi nominális hiánynak a mértéke 2017-re tovább csökkenjen és ez a bruttó hazai termékhez viszonyítva is további jelentős csökkenést érjen el. Reményeim szerint az a miniszterelnöki elvárás, hogy egy 0%-os költségvetés készüljön, 2017-re meg tud majd valósulni.

- így szóltak Varga Mihály szavai. A nemzetgazdasági miniszter szavait ma Lázár János pontosította. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint

a kormánynak az a célja, hogy az állami szervezeteknél működési hiány - személyi és dologi kiadások terén - ne legyen ... ez nyilván a fejlesztések megvalósítására nem vonatkozik

Az előbb nem fogalmaztunk egyértelműen, amikor azt mondtuk, hogy Lázár pontosította Varga szavait. Ez ugyanis nem pontosítás, hanem teljes visszavonulás.

Hogy megértsük a helyzetet, kezdjük egy rövid áttekintéssel:

A költségvetés kiadásai közgazdasági osztályozás szerint működési és felhalmozási kiadásokra bomlanak. A működési költségvetésbe tartoznak a személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó, a dologi kiadások, az ellátottak pénzbeli juttatásai, és egyéb működési célú kiadások. A felhalmozási kiadásokhoz soroljuk az intézményi beruházásokat és felújításokat, a kormányzati beruházásokat, a lakástámogatást, lakásépítést és egyéb felhalmozási kiadásokat.

Az egyik probléma az, hogy a kiadások ilyen felosztása ellenére nincsen egzakt működési és felhalmozási költségvetés (és így hiány sem), ugyanis a bevételek felosztása más osztályozásban történik. Eszerint a legnagyobb részt a közhatalmi bevételek (jellemzően a nagy adó- és járulékfajták) teszik ki, ezen kívül pedig az államháztartáson belülről származó támogatások és átvett pénzeszközök képeznek nagyobb súlyt. Kifejezetten működési és felhalmozási célú bevételekként csak az összes bevétel töredékét azonosítja a költségvetés. Így aztán a kétféle költségvetés egyenlege tetszőlegesen változtatható az alapján, hogy az egyes bevételi fajtákat hová sorolunk, illetve mekkora belső támogatást, átvett pénzeszközt biztosítunk a működési, illetve felhalmozási kiadások fedezetére.

Íme:

Úgy ígért a kormány nagyot, hogy nem ígért semmit
Vegyük egy pillanatra mégis komolyan a kormányzat azon kijelentését, miszerint a működési költségvetés nullszaldója a cél, és nézzük meg a 2015. évi előirányzatokat, hogy ez a számok szintjén mit jelent. A bevételeket kétfelé dobtuk úgy, hogy a közhatalmi bevételeket a működési költségvetéshez soroltuk, és így képeztünk kétféle költségvetést. Eszerint azonban az adódik, hogy a működési költségvetés már most is többletes, a felhalmozási költségvetés pedig vastag hiányt produkál. Az általunk becsült idei GDP-vel számolva előbbi 0,6%-os szufficitet, utóbbi pedig 3,1%-os hiányt jelent.

Vagyis a kormány tulajdonképpen azt ígérte a jövő évre, hogy a nullszaldós működési költségvetéssel még lazít is.

Nézzük meg a másik oldalról is a kormány vállalását. Az államháztartás központi alrendszerében a felhalmozási költségvetés kiadási oldalán 2015-re 2388 milliárd forint szerepel, ez hozzávetőleg a GDP 6,5-7%-a lehet. Jól mutatja a bejelentés puhaságát, hogy amennyiben ehhez a kiadási csoporthoz nem rendelünk bevételt, akkor tulajdonképpen a működési költségvetés példás fegyelme mellett is borulna az államháztartás. De ahogy fent láthattuk, az idei költségvetési tervek alapján is még 3% feletti a felhalmozási költségvetés hiánya, vagyis a működési költségvetés nullszaldója mellett sem férnénk be a maastrichti limitbe.

A fentiek alapján erősen olyan érzésünk van, mint a CSOK megszületésekor. Először a miniszterelnök bejelent egy erős és konkrét vállalást, ami mögött sem kidolgozott terv, sem hatástanulmány nem áll. Aztán jön az apparátus,amelyik elkezd vért izzadni. A nulla költségvetés esetében a cél újradefiniálása is megtörténik. Először Varga Mihály még megismétli ugyan Orbán Viktor elvárását, ám ezután az NGM sajtóosztálya már tompít (úgy, hogy közben a működési költségvetés fogalma még el sem hangzik), most pedig Lázár János végképp kiüresíti az ígéretet. Feltehetően néhány kört még látunk ez ügyben is.
Luca_Jahier Europai Gazdasagi es Szocialis Bizottsag1500
Frankfurt Stock Exchange
Budapest Értektőzsde (BÉT) stock fotóanyag 2016 augusztus 2-án
The logo of the OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development
BÉT-Hiventures_2
shutterstock_564998512
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
The logo of the OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development