Brüsszelben kaszálhatják el Matolcsyék pénzszórását
Gazdaság

Brüsszelben kaszálhatják el Matolcsyék pénzszórását

Portfolio
Bár az MNB alapítványai és cégei közpénzből gazdálkodnak, de nincsenek adatok arra, hogy közbeszerzéseket hajtottak végre, ezért "feltételezzük, hogy szerződéseiket a közbeszerzési törvény megsértésével, a közbeszerzési eljárás mellőzésével kötötték meg" - mutatott rá minap közzétett nyílt levelében Martin József Péter. A Transparency International Magyarország ügyvezetője emiatt felkérte a Közbeszerzési Hatóság elnökét, hogy hivatalból indítson eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál az ajánlatkérői státusz megállapítására, illetve a megkötött szerződések tárgyában. Nagy Gabriella, a TI Magyarország közpénzügyi programok vezetője felvázolta a Portfolio-nak, hogy milyen kimenetei lehetnek ennek a vizsgálatnak, és azt is jelezte: ha idehaza valamiért elsikkadna az érdemi vizsgálat, akkor az Európai Bizottságnak két uniós irányelv alapján is lehet eszköze a helyzet kezelésére.

Be kellett volna jelentkezniük ajánlatkérőnek

Az MNB alapítványai, illetve az általuk létrehozott cégek egyike sem szerepel a Közbeszerzési Hatóság ajánlatkérői adatbázisában, noha az Alkotmánybíróság minapi határozata is világosan kimondta, hogy az alapítványok közpénzből gazdálkodnak, ráadásul az alapítványok létrehozójaként az MNB eleve közbeszerzési ajánlatkérőnek minősül. Emiatt, a Közbeszerzési törvény 5. § (1) bekezdésének e) pontja értelmében, illetve a szóban forgó alapítványok alapító okiratai alapján Martin József Péter azt rögzíti: a hat jegybanki alapítvány legalább részben nem ipari vagy kereskedelmi jellegű, kifejezetten közérdekű tevékenységet lát el, ezért ajánlatkérői státuszuk a Kbt. alapján fennáll. Sőt, a TI Magyarország álláspontja szerint a fenti feltételek bizonyos mértékben és közvetetten az Alapítványok által létrehozott gazdasági társaságok esetében is fennállnak.

Mivel az MNB-alapítványok és cégeik ajánlatkérőnek minősülnének, kötelesek (lettek volna) a Kbt. hatálya alá tartozásukról értesíteni a Közbeszerzési Hatóságot, amely naprakész nyilvántartást vezet az ajánlatkérőkről. Ebben az adatbázisban azonban nincsenek benne az érintett alapítványok és cégek, ezért Martin József Péter úgy fogalmaz:

feltételezzük, hogy szerződéseiket a közbeszerzési törvény megsértésével, a közbeszerzési eljárás mellőzésével kötötték meg.

A TI Magyarország ügyvezetője ezzel együtt azt is rögzíti: ilyen esetben (elmulasztott bejelentés, vagy kétséges a Kbt. hatálya alá tartozás) a törvény szerint a Közbeszerzési Hatóság elnökének a Közbeszerzési Döntőbizottság eljárását kell kezdeményeznie, amelynek megindítása Martin József Péter szerint mindenképpen indokolt és éppen ezért ezt szorgalmazta is a levélben.

Hogyan tovább?

Ilyen eljárást hivatalosan csak az kérhet, aki közvetlenül érintett az ügyben, illetve hivatalból a Közbeszerzési Hatóság elnöke fordulhat a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB); előbbi esetben 1, utóbbi esetben viszont 5 évre visszamenőleg is vizsgálhatják a szóban forgó szerződéseket - világította meg a jogi hátteret a Portfolio-nak Nagy Gabriella. A TI Magyarország közpénzügyi programok vezetője hozzátette:

amennyiben a Közbeszerzési Hatóság megállapítja a Kbt. megsértését, akkor a törvényből következően 5 évre visszamenőleg semmissé válhatnak az alapítványok szerződései, emellett pedig a szerződések értékének akár 15%-áig terjedő bírságot is kaphat a közbeszerzés megsértője.

A Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát nyilván meg lehet támadni bíróság előtt (felülvizsgálatot lehet kérni), ilyen esetben a bíróság megváltoztathatja a KDB határozatát, illetve a bírság összegét is, azaz ebben az esetben jogerősen bíróság mondaná ki a végső szót az alapítványok ügyében - vázolta a lehetséges forgatókönyvet Nagy Gabriella. Nagy kérdés, hogy ha a KDB semmissé nyilvánítja az eddigi szerződéseket, akkor vissza lehet-e állítani az eredeti állapotot, vagy valamiféle elszámolás következik be, esetleg az indokoltságra hivatkozva mégis hatályosnak nyilvánítják a szerződéseket, igaz ezeket a lehetőségeket a Kbt. erősen korlátozza - tette hozzá.

Amennyiben itthon valamiért elsikkadna az alapítványok elmaradt közbeszerzése miatti törvénysértés következménye, akkor az Európai Bizottság két uniós irányelv alapján (közbeszerzési irányelv, illetve a közbeszerzési jogorvoslati irányelv) is indíthat vizsgálatot

- jelezte Nagy Gabriella. Ez a vizsgálat a magyar hatóságokkal való levelezés eredménytelensége esetén kötelezettségszegési eljárásig is eljuthat - vázolta a közpénz felhasználásából adódó probléma további lehetséges jogi következményeit a TI Magyarország közpénzügyi programok vezetője.
Boris Johnson
ferrari_getty_editorial
thyssenkrupp acél_getty_stock
iphone
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
karácsony gulyás_mti