Gazdaság

Tényleg az olimpia miatt lesz drágább a Budapest-Belgrád vasút?

MTI
Portfolio
Az eddig becsült 472 milliárd forinttal szemben 550 milliárd forintba kerülhet a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása és fejlesztése - jelentette be a múlt hét végén belgrádi látogatása alkalmával Szijjártó Péter külügyminiszter. A politikus szerint a megnövekedett költségek azzal indokolhatók, hogy a budapesti olimpiai pályázat miatt a fővárosi szakaszt újra kell tervezni. Ha azonban hozzátesszük, hogy az olimpia megvalósíthatósági tanulmányában is szerepelt egy sor vasútfejlesztési beruházás, akkor nem biztos, hogy összességében drágábban jövünk ki.
Magyarország, Szerbia és Kína együttműködésével a közép-európai térség egyik legnagyobb infrastrukturális projektje valósul meg a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításával és kétvágányosításával, amelynek köszönhetően Magyarország stratégiai szerepe ebben a térségben tovább erősödik - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban. A miniszter elmondása szerint november elsejéig megszületik majd a szerződés a MÁV és a kivitelezést bonyolító projektvállalat között, a beruházást lebonyolító magyar-kínai közös vállalatot pedig szeptember végéig hozzák létre.

A kínai fél október 31-ig fogalmazza meg a finanszírozási ajánlatot. A beruházás 85 százalékát kedvezményes kamatozású kínai hitelből finanszírozzák. A hitelfelvétel feltétele, hogy "a kínai kormány, illetve a kínai Eximbank által folyósított hitel kedvezőbb feltételeket kínál majd, mint bármely Európában elérhető, fejlesztési banki típusú hitel" - magyarázta.

A megállapodás értelmében a Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonalon a vonatok óránként 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd. Összesen 350 kilométernyi, magyar oldalon pedig 166 kilométernyi vasúti szakaszt újítanak fel. A költségek az előzetesen számoltnál magasabbak lesznek - közölte a tárcavezető -, "tekintettel arra, hogy a budapesti olimpiai pályázat miatt a budapesti szakaszt át kell terveznünk". Így körülbelül 550 milliárd forintos költségvetéssel számolnak a magyar oldalon.

Korábban 472 milliárd forintos becsült költség hangzott el a vasútvonal magyarországi szakaszával kapcsolatban, vagyis most közel 80 milliárdos növekedést jelentett be Szijjártó. Ha azonban megnézzük a 2024-es olimpia megvalósíthatósági tanulmányát, akkor abban egy sor vasútfejlesztési beruházás szerepel.

A szóban forgó 150-es számú vonal korrekciójára például 17 milliárdot számolt a PwC, emellett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása is 115 milliárd forintba kerülne.

Vagyis a mostani 80 milliárdos költségnövekedés ugyan nagyobb, mint a 150-es vonal 17 milliárdos korrekciója, Szijjártó nyilatkozatából azonban nem derül ki, hogy a reptéri gyorsvasút megépítése is megtörténik-e ezzel az átalakítással. Korábban egyébként volt arról szó, hogy a reptéri gyorsvasutat is kínai pénzből építenék meg, vagyis ez akár bele is passzolhat a koncepcióba. Így akár még az is lehet, hogy összességében olcsóbb ez a megoldás (80 milliárd vs. 17+115 milliárd). Persze biztosat csak akkor mondhatnánk, ha Szijjártó Péter pontosítaná, mit takar a "budapesti szakasz áttervezése".

Érdemes azonban azt is megjegyezni, hogy Szijjártó tavaly télen már közölt néhány kondíciót a finanszírozási modellről az akkori információk alapján: akkor arról volt szó, hogy a kínai hitelünk 20 éves lenne, a kamatról még nem volt megegyezés, de arról igen, hogy 5 éves türelmi időszakkal, azaz 2020 körül kellett volna elkezdenie törlesztenie majd a kormánynak. Vasúti szakemberek modellje alapján azonban a Figyelő akkor azt írta, hogy Magyarország legnagyobb és egyébként rendkívül drága közlekedési beruházása nagyjából 2400 év múlva térülne meg.
Westminster brexit brit kilepes tortenelmi dontes
elektromosroller
Brexit london tuntetes1500
GettyImages-1167008922
Furjes Balazs Budapest Liget projekt1500
100 forint shutter
onlinevásárláse-kereskedelem
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Brexit london tuntetes1500