Amerikából kapott dicséretet a magyar adóintézkedés
Gazdaság

Amerikából kapott dicséretet a magyar adóintézkedés

Portfolio
Az Egyesült Államokban rendszeresen előkerül az egészségtelen élelmiszerek megadóztatásának kérdése, mivel a fejlett világban az USA-ban a legnagyobb probléma az elhízás. Most a VOX szentelt a témának külön cikket, megemlítve pozitív példaként a magyar és mexikói adólépést.
Ha valaki besétál egy amerikai élelmiszerüzletbe, akkor szembetűnő lehet, hogy miért az amerikai emberek a legelhízottabbak az egész világon - kezdi cikkét a portál. A kapható áruk alapján rendkívül könnyű ugyanis elhízni.

Ami azonban nem annyira könnyű feladat, hogy mit is lehet kezdeni a súlyos problémával. Egyes vélemények szerint a kormányzati beavatkozásnak részét kell képeznie a megoldásnak. Új adó kivetése hatásos lehet az egészségtelen élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítása érdekében.

Az American Journal of Public Health lapban megjelent tanulmány amellett érvel, hogy az élelmiszerek árát úgy érdemes befolyásolni, hogy a vásárlókat az egészségesebb életmód irányába terelje.

A szerzők konkrétan junk food adó alkalmazását javasolják a nem alapvető élelmiszerek bizonyos körére, mint az édesség, cukros üdítő, chips esetében. Szerintük ez fontos lépés lenne népegészségügyi szempontból.

A portál szerzője ugyanakkor megjegyzi, hogy bár egy ilyen új adó szövetségi szintű bevezetése jogilag bevezethető, azonban a jelenlegi politikai környezetben ennek alkalmazása nem valószínű. A jelenlegi amerikai vezetés nem gondolja, hogy az elhízás komoly probléma lenne.

Azt javasolják, hogy ne csak a cukros üdítők kerüljenek a célkeresztbe, hanem az amerikai törvényhozás vegye például a magyar és mexikói megoldást. Itt külön megemlítik a 2011-ben Magyarországon bevezetett népegészségügyi termékadót, majd a Mexikóban 2013 óta alkalmazott különadót.

A már említett kutatás szerzői azt állítják, hogy ezek az újfajta adók sikeresen változtatják meg a vásárlók fogyasztási szokásait, az egészségesebb étrend irányába. Az Egészségügyi Világszervezet kimutatása szerint a magyar adóemelés hatásosan szorította vissza az egészségtelen élelmiszerek fogyasztását, egyrészt az áremelés, másrészt a hozzá kapcsolódó kampány miatt.

A magyar modell ideális volt abból a szempontból, hogy a szélesebb tápértéket helyezte a fókuszba, nem csak a kalóriákat. Magyarországon a lépés egyúttal az élelmiszer-előállítókat is érintette, 40%-uk kényszerült az összetevők megváltoztatására.

Önmagában természetesen egy új adó nem képes csodákra. Szemléletváltásra is szükség van a fogyasztók körében, melyhez figyelemfelhívó kampányok kellenek.
Csalódást keltő számok a Rábától
Tesco
Európai Autópiac
Frankfurti tőzsde
forint200117
cimlap_arany0219
Sanna Marin Angela Merkel unios koltsegevetes nemetorszag finnorszag
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
webinárium
Hogyan lovagolhatod meg a forint árfolyammozgását? Tőlünk megkapod a választ!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Tesco