Veszélyben Magyarország csendes sikersztorija: hónapokba telik egy állás betöltése
Gazdaság

Veszélyben Magyarország csendes sikersztorija: hónapokba telik egy állás betöltése

Már több mint 50 ezren dolgoznak Magyarországon szolgáltató-központokban (SSC), és minden évben új munkahelyek százai jönnek létre. Az SSC-szektor évek óta az egyik legdinamikusabban növekvő ágazat a magyar gazdaságban, azonban a munkaerőhiány könnyen véget vethet a felívelésnek. Egyre szorosabb ugyanis a verseny a jól képzett, nyelveket beszélő fiatalokért, akiket a külföldi karrierlehetőségek is csábítanak: egy senior fejlesztő vagy egy hollandul beszélő adószakértő például most valódi kincs a hazai központoknak. Körképünkből kiderül, hogy hogyan igyekeznek megszerezni és maguknál tartani ezeket a tehetségeket a magyar SSC-piac legnagyobb szereplői.

1 2

Egyre nehezebb a toborzás, de mennyire nagy a baj?.
Magyarországon már több mint 100 vállalat működtet szolgáltató-központot (Shared Service Center - SSC): a tavalyi évben a hazai SSC-munkavállalók száma pedig átlépte az 50 ezer főt, és az idei évben további bővülésre számítanak a szektor szereplői - tudta meg a Portfolio a Magyar Szolgáltóipari és Outsourcing Szövetségtől (Hungarian Service and Outsourcing Association, a továbbiakban HOA). A növekedésnek azonban gátat szabhat a munkaerőhiány:
  • érezhetően növekszik a nyitott pozíciók betöltéséhez szükséges idő;
  • a központok által szívesen foglalkoztatott, nyelveket beszélő, képzett fiatalok előtt egyre több vonzó lehetőség szippanthatja el, köztük a külföldi munkavállalás.

Körképünkből kiderül, hogy a legnagyobb piaci szereplők mennyire látják súlyosnak a helyzetet, és milyen lépéseket tesznek, hogy a fiatal tehetségek náluk akarjanak dolgozni.

Mi az, hogy SSC? Az SSC az angol Shared Service Center rövidítése, amelyet magyarul szolgáltató-központnak hívunk. Jellemzően multinacionális cégek kiszervezett egységei: ha egy multi több tíz európai országban van jelen, bizonyos folyamatokat (például beszerzés, számvitel, ügyfélszolgálat, IT szolgáltatások, HR) összehangol és földrajzilag egy helyre gyűjt. Ezzel nemcsak a költségei csökkennek jelentősen, hanem a támogató funkciók működése is hatékonyabbá válik. Az SSC-k klasszikusan háttértevékenységeket (adminisztráció, ügyfélszolgálat) látnak el, de egyre több összetett szolgáltató-központ jön létre, amelyek az üzleti folyamatok egy részével is foglalkoznak, köztük döntéstámogatással és üzleti elemzéssel. Utóbbiak inkább a Business Support Center vagy Busines Services Center (BSC), esetleg a még újabb Global Business Services (GBS) megnevezést használják az SSC helyett.

Változik a szektor, de még mindig sok az előítélet

A kilencvenes évek elején jelentek meg a szektor első képviselői (HP, IBM), ma pedig szinte önálló iparágról beszélünk, saját szabályokkal, folyamatokkal és bevált gyakorlatokkal. Fontos változás, hogy az utóbbi években növekedett a magas hozzáadott értékű feladatok aránya: a munkák harmada pénzügy-számvitelről szól, míg a help-desk és az ügyfélszolgálat szerepe visszaszorult. A Vodafone Hungary sajtóosztálya kérdésünkre elmondta, hogy az SSC-knek van egy természetes evolúciója, amiből az alábbi 3 fejlődési stádium következik:
  • az első szinten főleg adminisztratív feladatok vannak;
  • a második szinten az SSC-k belső hatékonyságra törekszenek és permanensen fejlesztik a folyamataikat;
  • a harmadik szinten pedig a központ üzletileg is képes hozzáadott értéket teremteni, vagyis már üzleti partner, ahol van beszerzés, értékesítés, üzletfejlesztés is.

Bár egyre több hazai SSC éri el a harmadik szintet, a legtöbb piaci szereplő úgy látja, hogy még mindig rengeteg negatív sztereotípia kapcsolódik a szektorhoz, ami ennek ellenére évről évre növekszik és egyre több embert foglalkoztat Magyarországon.

A HOA 2016-ban 46 ezerre becsülte a magyarországi központokban dolgozó munkavállalók számát, 2018 januárjában pedig már 52-53 ezer főre. A szektor szereplői pedig egyöntetűen további növekedéssel, illetve nagyobb hozzáadott értékű feladatok delegálásával számolnak az idei évre.

Ránki K. Richárd ügyvezető igazgató szerint Magyarországon már egyértelműen érett fázisba lépett az ágazat, és a további fejlődés érdekében minél kedvezőbb körülményeket kell teremteni, hiszen a régióban növekszik a verseny - például Litvánia is egyre népszerűbb SSC-célpont. A szervezet már dolgozik azon, hogy a KSH-val külön rendszert alakítsanak ki a szektor alapos mérésére, illetve iparági brandinggel, oktatással és az automatizálás előmozdításával igyekszik fejleszteni az ágazatot, a 3 területen létrehozott munkacsoportokkal.

Veszélyben Magyarország csendes sikersztorija: hónapokba telik egy állás betöltése

Tényleg aggasztó a munkaerőhiány?

A nemzetközi nagyvállalatok láthatóan kedvelik Magyarországot, az elmúlt 1-2 évben is több szolgáltatóközpont létesítését jelentették be, vagy kezdték meg. A BP (British Petrol) például nemrég Szegeden is létesített központot (budapesti SSC-je mellé), tavaly a világ legnagyobb alapkezelője, a BlackRock jelentette be egy innovációs- és szolgáltatóközpont létrehozását Budapesten, illetve a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlantanácsadó is Budapestet választotta Portfolio Services Center (PSC) részlegének új helyszínéül.

Bár a cégek folyamatos magyarországi terjeszkedése miatt is növekszik a verseny a munkavállalókért, a munkaerőhiány egyelőre leginkább abban érezhető, hogy egy állás betöltése átlagosan 49 napot vesz igénybe, amely egyébként minimális csökkenést jelent a tavalyi 50-hez képest - mondta el a HOA ügyvezetője.

Még egyáltalán nem tartunk ott, hogy a szereplők csak egymástól tudják elszívni a munkaerőt. Arról van szó, hogy a toborzás nehezebb lett, bizonyos szakemberek - például senior fejlesztők, etikus hackerek, illetve németül, hollandul vagy északi nyelveken jól beszélők - után hosszabb ideig kell kutatni, mint néhány évvel ezelőtt, de a növekedési projektek többsége ettől még megvalósul

- véli Kelliar Zsolt, az SSC Heroes (GWS Hub) ügyvezető igazgatója, aki szerint az új szereplők folyamatos megjelenése is bizonyítja, hogy egyelőre nincs komoly baj.

Ezeket az állásokat a legnehezebb betölteni

Az SSC-knél a nyelvtudás kardinális kérdés, hiszen összesen több mint 20 nyelven végeznek munkát a hazai központokban. A legfontosabb nyelvek az angol és a német, de a francia, az olasz, a spanyol, a holland, az orosz és a portugál is benne vannak a top 10-ben.

A HOA tavalyi felmérésében megkérdezett cégek 59%-ánál leggyakrabban a nyelvtudás hiánya okoz nehézséget a pozíciók betöltésében. Ezen belül a legproblémásabb területek a ritka - a szláv és a skandináv - nyelveket beszélők megtalálása, a nem megfelelő szintű nyelvismeret, illetve a nyelvtudás és a szakmai tudás szükséges kombinációjának hiánya.

Az IT Services Hungary-től (ITSH) megtudtuk, hogy mivel az IKT az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág, és a német anyavállalat is egyre komplexebb projekteket bíz a magyarországi központra, a nagyfokú szaktudást igénylő informatikusok iránt is növekszik a kereslet a cég részéről. A két idegen nyelv ismeretét igénylő és az informatika egy szűk szegmensébe tartozó pozíciók betöltése esetében például a keresési idő akár a 3 hónapot is meghaladhatja.

Bizonyos pozíciókban, amelyek speciális szaktudást és nyelvi kompetenciákat igényelnek, tapasztalható némi nehézség, de ez nem feltétlenül a munkaerőhiánnyal függ össze, hanem az adott pozíció komplexitásával. Jó példa lehet erre egy hollandul beszélő adószakértő

- tudta meg a Portfolio a Vodafone sajtóosztályától.

GE Global Operations is hasonló tendenciáról számol be: a budapesti szolgáltatóközpontba folyamatosan keresnek embereket, egyelőre sikeresen, de ők is úgy látják, hogy egyre aktívabban kell keresni, és megnőtt egyes pozíciók betöltésének ideje, főként a pénzügy-számviteli területen érzik a tapasztalt szakemberek hiányát.
Ez a cikk folytatódik
1 2
kórház
Frankfurti tőzsde
koronvavirus
cimlap_kina_szel
forint mnb épület sötét magyar jegybank
Mark Rutte Sebastian Kurz
Magyar Telekom
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
kórház