Gazdaság

Jóváhagyta a kormány: épülhet az új Tisza-híd!

Portfolio
A legfrissebb Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a kormány jóváhagyta, hogy új Tisza-híddal együtt megépülhessen a Szolnokot északról elkerülő, az M4-es autópálya egy szakaszának számító Abony-Törökszentmiklós közötti kétszer két sávos útszakasz, mintegy 25 km hosszan. Emellett a kormány arra is felhatalmazást adott, hogy indulhat az előkészítése a Törökszentmiklós - Püspökladány - Berettyóújfalu közötti gyorsforgalmi útnak és utóbbihoz 8,4 milliárd forintnyi forrást el is elkülönített a következő évek büdzséjéből.

Régi történet, új fejlesztésként eladva

Fontos, hogy a Szolnokot északról elkerülő szakaszon Tiszapüspökinél megépülő Tisza-híd nem teljesen új műtárgy lesz, hiszen 2015-ig az Abony-Fegyvernek közötti M4-es autópálya szakaszon is számoltak már vele, és meg is épültek a hídpillérek, de az egész útszakasz beruházást 2015 tavaszán viharos gyorsasággal, kartellvád blöffjével leállították (ld. alább).

Ezután 2015 nyarán, a Szolnok térségi beruházásokat rögzítő megállapodáskor jelezte Orbán Viktor kormányfő és Szalay Ferenc szolnoki polgármester, hogy nem hagyják kihasználatlanul a Tiszában a torzókat: az újratervezett nyomvonalú úton, csökkentett költségszint és műszaki tartalom mellett (autópálya helyett 2X2 sávos autóút) fel fogják használni a már elkészült beruházási elemeket az új projekthez.

Jóváhagyta a kormány: épülhet az új Tisza-híd!
Részben elkészült műtárgyak a tervezett M4-es autópálya nyomvonalán, Törökszentmiklóstól keletre 2015. április 9-én.

Nagyon drága és ésszerűtlen volt, az EU sem adott rá pénzt

Orbán akkor azt is világossá tette: azt várta, hogy az új tervezés és kivitelezés az addigi tervekben szereplőnél sokkal ésszerűbb költségvetés mellett zajlik majd. Ez nem volt véletlen, mert addig a 29 km-es Abony-Fegyvernek közötti szakaszra 163 milliárd forintos projektköltséget kalkuláltak döntő részben EU-s pénzből, ami km-enként bőven 5 milliárd forint feletti költséget adott volna ki. 2015 április elején Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője már azt mondta, hogy inkább az 1 milliárd forint közeli km-enkénti összeget látna szívesen, de most nem tudni, hogy mennyiből épül meg a régi/új projekt, csak azt, hogy tisztán magyar költségvetési forrásokat használnak fel.

Amint akkoriban bemutattuk:

az Európai Bizottság és annak Csalás Elleni Hivatala már 2013-2014-ben is komoly aggályokat támasztott a projekttel kapcsolatban annak rendkívül magas költségszintje és egyéb műszaki okok miatt (gyenge megalapozottság, ésszerűtlen fejlesztés, túltervezett forgalmi számok), így sohasem fogadta be uniós nagyprojektként a tervezett fejlesztést.

Így a magyar kormány teljes mértékben a magyar költségvetés kockázatára haladt tovább 2015 tavaszáig a beruházással (ki is fizetett több tízmilliárd forintot már rá). Majd amikor 2015 elején világossá vált, hogy az EU nem meggyőzhető a projekt támogatásáról és közben itthon lényeges belpolitikai változás történt (G-nap), akkor a kormány azzal a blöffel állította le viharos gyorsasággal a további építkezést, hogy az EU kartellvádat jelzett nekik.

Felhasználják a már megépített torzókat

Most tehát az történik majd, hogy a szolnoki északi elkerülőhöz a tiszapüspöki hidat tényleg megépítik a már felállított torzókra, de mivel az EU nem ad pénzt, így a projekt költségszintje és műszaki tartalma csökken, a nyomvonal pedig a híd után nem Fegyvernek felé, hanem kissé délebbre, Törökszentmiklós felé kanyarodik el. Majd onnan a most előkészítendő útszakasz Püspökladány és Berettyóújfalu felé halad tovább.

Most egyébként a NIF oldalán szereplő projektösszefoglalóban és a kormányhatározatban sincs konkrét keretösszeg, így nem tudni, hogy a régi elemek felhasználásával, módosított nyomvonalon és műszaki tartalom mellett mekkora összegből valósul meg a fejlesztés.

Jóváhagyta a kormány: épülhet az új Tisza-híd!
A tegnapi kormányhatározat tartalma annyiból érdekes, hogy a beruházás megvalósítására kijelölt NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már február 22-én közölte oldalán szolnoki északi elkerülőt takaró projekt részleteit a fenti térképpel együtt. Az akkori adtok szerint az M4 gyorsforgalmi út Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) csomópontok közötti szakasz nyomvonala 26,6 km hosszú lesz, míg a tegnapi kormányhatározat 24,9 km-es útszakaszról szól.

A NIF februári adatai szerint egyébként az M4-es ezen útszakaszán 4 darab csomópontot kell kialakítani és a számos kialakítandó műtárgy közül kiemelendő a Tisza-híd, amelynek szerkezeti hossza 756 méter lesz, illetve a Tisza ártér feletti-híd, amelynek szerkezeti hossza 416 méter lesz. Ezek a számok méterre pontosan megegyeznek egy 2013 őszi szakmai beszámolóban szereplő számokkal.
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
izer norbert allamtitkar
címlapkép_zöld
kinai elnok
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
napelem magyar zoldites