Elmeszelte az Európai Bíróság az állami mobilfizetéses céget
Gazdaság

Elmeszelte az Európai Bíróság az állami mobilfizetéses céget

Portfolio
Ellentétes az uniós joggal a nemzeti mobilfizetési rendszernek a magyar állami irányítás alatt álló vállalkozás által történő kizárólagos üzemeltetése - állapította meg ma nyilvánosságra hozott ítéletében az Európai Unió Bírósága és ezzel elfogadta a júliusi főtanácsnoki indítvány hasonló megállapítását. A testület megjegyzése szerint még ha az e rendszer keretében nyújtott szolgáltatások általános gazdasági érdekű szolgáltatásoknak minősülnek is, e szolgáltatások nyújtása nem tartható fenn egy állami monopólium számára. Az ítéletben a Bíróság arra utal, hogy például a versenyre nyitott eljáráson alapuló koncessziós rendszer lehetne a megfelelő irány a korlátozó helyzet feloldásához.
Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója is részt vesz jövő csütörtöki Banking Technology konferenciánkon, ahol a készpénzmenetsítésről, az azonnali átutalásról és a PSD2-ről is szó lesz. Regisztráció és teljes program itt!



A mai fejlemény azt jelenti, hogy a Bíróság kimondta: a mobilfizetési rendszer vitatott intézkedései összeegyeztethetetlenek a szolgáltatásokra vonatkozó uniós irányelvnek a letelepedés szabadságára vonatkozó rendelkezéseivel, illetve azt is megállapította: a vitatott intézkedések a szolgáltatásnyújtás szabadsága elve aránytalan korlátozásának minősülnek.

Hogy működik a rendszer? Magyarországon 2014. július 2-ától a parkolás közszolgáltatások díjai, a közutak használatáért fizetendő díjak, az állami vállalatok által nyújtott személyszállítási szolgáltatások díjai, valamint az állami szervezetek által nyújtott egyéb közszolgáltatások díjai mobilfizetési rendszer használatán keresztül csak az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által üzemeltetett rendszer útján fizethetők meg. A mobilfizetési rendszerek lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy egy áru vagy szolgáltatás ellenértékét valamely, telekommunikációs vagy információs technológia alkalmazásán alapuló hálózaton keresztül fizessék meg. Az Európai Bizottság szerint Magyarország azáltal, hogy az említett szolgáltatások tekintetében a mobilfizetési rendszer üzemeltetését egy állami monopólium (a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.) számára tartja fenn úgy, hogy e piacról kizárja az ott korábban jelen volt üzleti vállalkozásokat, megsértette a letelepedés és a szolgáltatásnyújtás szabadságának az elvét, valamint a szolgáltatási irányelvet (2006/123/EK). Emiatt kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen.

A nemzeti mobilfizetési rendszer működési modellje kapcsán az Európai Bizottság indított kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen, amely végül bírósági szakaszba került és most erről mondott ítéletet az Európai Bíróság. Mivel a Bíróság megállapította a kötelezettségszegést, ezért

Magyarországnak a lehető leghamarabb teljesítenie kell az ítéletben foglaltakat, azaz a nemzeti mobilfizetési rendszernek magyar állami irányítás alatt álló vállalkozás által történő kizárólagos üzemeltetését meg kell változtatnia.

A Bíróság mai ítélete lényegében elfogadta a főtanácsnoki indítvány érvelését, így megállapította, hogy
  • "a szolgáltatások nyújtására vonatkozó irányelv alkalmazandó azon nemzeti intézkedésekre, amelyek révén kialakították a szóban forgó állami monopóliumot", de egyúttal azt is megjegyzi, hogy "az irányelv által az ágészek tekintetében előírt különös szabályok alkalmazandók a fent hivatkozott szolgáltatásokra" (nem fogadta el tehát a Bíróság a Bizottság azon érvelését, hogy a vitatott nemzeti intézkedésekkel érintett szolgáltatások nem minősülnek ágésznek", ágész: általános gazdasági érdekű szolgáltatás).
  • "a szóban forgó nemzeti mobilfizetési rendszer az irányelv szerinti "követelménynek" minősül, mivel a nemzeti mobilfizetési szolgáltatási tevékenységhez való hozzáférést egy állami monopólium számára tartja fenn".
  • "a szóban forgó nemzeti rendszer nem tesz eleget az arányosság feltételének. Ugyanis Magyarország önmaga is elismerte, hogy léteznek a vitatott intézkedéseknél kevésbé kényszerítő és a letelepedés szabadságát kevésbé korlátozó intézkedések, az e tagállam által kitűzött - többek között a fogyasztóknak a mobilfizetési piac működésének javítása révén történő védelemére irányuló - célok elérése érdekében. E tekintetben a Bíróság pontosítja, hogy például a versenyre nyitott eljáráson alapuló koncessziós rendszer lehetne egy ilyen kevésbé korlátozó intézkedés."
  • "mivel Magyarország nem bizonyította, hogy a fent említett feltételek alkalmazása meghiúsíthatja a vitatott intézkedések által kitűzött célok megvalósítását, a Bíróság megállapítja, hogy ezen intézkedések összeegyeztethetetlenek az irányelvnek a letelepedés szabadságára vonatkozó rendelkezéseivel".
  • "a vitatott intézkedések a szolgáltatásnyújtás szabadsága elve aránytalan korlátozásának minősülnek."


Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója is részt vesz jövő csütörtöki Banking Technology konferenciánkon, ahol a készpénzmenetsítésről, az azonnali átutalásról és a PSD2-ről is szó lesz. Regisztráció és teljes program itt!


Veres Mihály

vezérigazgató

Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

Az okleves mérnök-informatikus végzettségű szakember szakmai karrierjét jelentősen meghatározta a magyarországi készpénzmentes fizetési szolgáltatások kialakításában történő részvétele. A Bay Zoltán Alkalmazott... Tovább »

DSZZS20200216016
zöld park shutter
orbán viktor évértékelő
koronavirus
BullvsBear
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó

Rendezvényszervező

Rendezvényszervező
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
DSZZS20200216016