Nehézségekbe ütközik Budapest működési egyensúlyának biztosítása
Gazdaság

Nehézségekbe ütközik Budapest működési egyensúlyának biztosítása

MTI
"Komoly nehézségekbe" ütközik 2019-ben a fővárosi működési egyensúly biztosítása a bérjellegű kiadási többletek, továbbá a 2018-as évhez képest 5 milliárd forinttal megnőtt, 10 milliárd forintos szolidaritási adó, valamint a 3-as metróvonal felújítása miatti metrópótlás költségei miatt - áll a csütörtökön ismertetett új budapesti költségvetési rendelettervezetben. A 3-as metróvonal felújítása miatti buszos pótlást, amely a szakemberhiány miatt elsősorban túlórákkal pótolható; ez a helyzet hosszabb távon nem tartható fenn - írták. Az előterjesztés szerint sajnálatos jelenség, hogy a megkezdett beruházások esetenként számottevően többe kerülnek, mint az eredetileg betervezett források összege.
A rendelettervezet az önkormányzat költségvetési bevételét 266 milliárd 39 millió 233 ezer forintban, míg a kiadásait 380 milliárd 58 millió 282 ezer forintban állapítja meg. A működés pénzügyi egyensúlyát csak pénzmaradvány igénybevételével tudják biztosítani 2019-ben. Az így keletkező 114 milliárd 19 millió 49 ezer forintos hiányt az előző évek maradványának - 25 milliárd 372 millió 92 ezer forintos - igénybevételével, a hitelszerződések alapján lehívni tervezett 66 milliárd 718 millió 391 ezer forintból, valamint belföldi értékpapírok 27 milliárd 987 millió 314 ezer forintos bevételeiből finanszíroznák. Ugyanakkor külföldi finanszírozás kiadásaira 6 milliárd 58 millió 753 ezer forintot fordítanának. Az előterjesztés szerint a működési kiadások 18,3 milliárd forinttal, a működési bevételek pedig 13,9 milliárd forinttal növekszenek.

A Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes és Kovács Péter, a költségvetési bizottság elnöke által jegyzett - a budapest.hu oldalon csütörtökön közzétett - előterjesztésben az olvasható: a bérjellegű kiadási többletek, továbbá a 2018-as évhez képest 5 milliárd forinttal megnőtt, 10 milliárd forintos szolidaritási adó, valamint a 3-as metróvonal felújítása miatti metrópótlás költségei mind azt eredményezik, hogy 2019-ben a működési egyensúly biztosítása "komoly nehézségekbe" ütközik. Tehermentesítésként 15,7 milliárd forinttal magasabb összegben tervezhető iparűzési adóbevétel jelentkezik - írták.

A javaslatban rámutattak arra, hogy a fejlesztések esetében a szokásosnál nagyobb forráshiány megszüntetésével kellett megküzdeni, ami egy hosszabb folyamat következménye. "Sajnálatos jelenség, hogy a megkezdett beruházásaink közbeszerzési és egyéb okok miatt nem zárulnak le a tervezett határidőben, illetve esetenként számottevően többe kerülnek, mint az eredetileg betervezett források összege". Ez a jelenség a költségvetést jelentősen megterheli - írták.

A javaslat szerint mivel csak minimális működési többlet volt tervezhető 2019-ben, ezért a fejlesztés forrásai között csak ezt a minimális pozitív működési többletet lehetett megtervezni. A már meglévő pénzeszközein és az állami, európai uniós támogatásokon kívül a főváros csak a hitel- és kölcsönszerződéseit használhatja fel.

A 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítására az állam - az eddig már megítélt 137,5 milliárd forint támogatáson felül - további 80 milliárd forint forrást biztosít - áll a javaslatban. Mint írták, 2019-ben több mint 2 milliárd forint jogszabályon alapuló bérfejlesztést tartalmaz a költségvetés, és ez az év közben még növekszik majd. A következő években ezek a kiadások, az előző évek bérfejlesztéseivel együtt, terhelni fogják a működési költségvetést, miközben már 2019-től nemcsak a felvett hitelek kamatát, hanem az éves tőketörlesztési kötelezettséget is finanszírozni kell - mutattak rá.

A javaslat szerint a helyi közösségi közlekedés finanszírozását tekintve problémát okoz, hogy az ingyenes, illetve kedvezményes árú utazások után kapott állami támogatás a menetdíj-bevételi kiesést csak részben fedezi.

A főváros lakosságának elöregedése miatt a finanszírozási olló e téren is egyre tágabbra nyílik - írták.

További nehézségként jelölték meg a 3-as metróvonal felújítása miatti buszos pótlást, amely a szakemberhiány miatt elsősorban túlórákkal pótolható.

Ez a helyzet a beterjesztők szerint hosszabb távon nem tartható fenn.

A kockázat csökkentésén a Budapesti Közlekedési Központ és az önkormányzat közösen dolgozik - közölték.

A javaslatban írtak arról is, hogy a fővárosi önkormányzat finanszírozása és fejlesztéseinek megvalósítása csak akkor lehet sikeres, ha az állammal keresik és megtalálják a közös érdekeket, így az együttműködés további elmélyítése fontos érdeke a fővárosnak. Ezen együttműködés szervezeti keretét a 2018 végén létrehozott Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa biztosítja, amely az eddigi tapasztalatok alapján új lehetőségeket nyit meg a főváros számára. A költségvetésben már szereplő beruházásokon kívül új feladatok csak állami segítséggel lesznek indíthatók - írták.

A fővárosi önkormányzat 2019-es összevont költségvetéséről a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán dönthet.
GettyImages-200487905-002
Csaknem pormentes lesz az ALDI magyarországi logisztikai bázisa
STA_0781
STA_0480
putyin
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Tőzsdei hullámlovaglás kezdő kereskedőknek.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
GettyImages-200487905-002