Döntött az EP: drasztikusan csökkenteni kell az autók és kisteherautók CO2-kibocsátását
Gazdaság

Döntött az EP: drasztikusan csökkenteni kell az autók és kisteherautók CO2-kibocsátását

Portfolio
Az Európai Parlament szerdán hatalmas többséggel jóváhagyta az autók és kisteherautók üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 2030-ig tartó drasztikus korlátozásáról szóló tervet.
A ma elfogadott szöveg értelmében:
  • az új autóknak 37,5 százalékos, az új furgonoknak 31 százalékos széndioxidkibocsátás-csökkentést kell elérniük 2030-ig
  • az alacsony kibocsátásra való átállás társadalmi hatását is kezelni kell
  • a cél a teljes termékéletciklusra vonatkozó kibocsátásmérés.

A képviselők és a tagállamok szakminisztereiből álló Tanács az Unióban forgalmazott új autók kibocsátáscsökkentésére az Európai Bizottság által javasolt 30 százalékos célérték helyett magasabb értéket: 37,5 százalékot határozott meg. Vagyis 2030-ra ennyivel kevesebb széndioxidot bocsáthatnak ki az autók. A kisteherautók esetében az érték 31 százalék.

A jogszabályt 521 szavazattal, 63 ellenszavazat és 34 tartózkodás mellett fogadták el. Fontos: ahhoz, hogy a mai döntést az Unió hivatalos közlönyében kihirdethessék, még a Tanácsnak is hivatalosan el kell fogadnia.

Miriam Dalli máltai szocialista jelentéstevő szerint

Az autóipar és az ambíciózusabb célértékben rejlő lehetőségeket elutasító tagállamok erős ellenállása ellenére sikerült elfogadni ezt a jogszabálytervet, amely valódi előnyökkel jár majd az európai fogyasztók, egészségügy és innováció számára.

Az alacsonyabb széndioxid-kibocsátás társadalmi hatása

Azoknak az autógyártóknak, amelyek a határértéket meghaladó átlagkibocsátású flottát gyártanak, kibocsátási prémiumot kell fizetniük. Az Európai Bizottság 2023-ra felméri, hogy a zéró kibocsátás irányában haladó átmenet igazságosságának jegyében a befolyó összeget az autóiparban dolgozók szaktudásának fejlesztésére fordítja-e.

Egész élettartamot lefedő elemzés

Az új jogszabály értelmében az Unióban az autók kibocsátását a jármű egész élettartama alatt kell mérni. A Bizottságnak 2023-ig állást kell foglalnia arról, hogy szükség van-e uniós szinten meghatározott, közös kibocsátásmérési és egységes adatbejelentési módszertanra. Ha a döntés pozitív, akkor a Bizottságnak jogszabályjavaslatot kell előterjesztenie.

Háttér

A közlekedés az egyetlen ágazat az Európai Unióban, amelyben 1990 óta egyáltalán nem csökkent jelentősen az üvegházhatású gázok kibocsátása. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az összes közlekedésfajta közül az Unióban a közúti forgalom bocsátja ki a legtöbb üvegházhatású gázt (2016-ban a közlekedésből származó kibocsátás 72,9 százalékát), és az Unió teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csaknem 20 százalékáért felelős.

Címlapkép forrása: Európai Parlament
címlap_INA
continental uj auto szag acella
Webp
D_MTI20191212057
boris johnson brexit
naptár 2020
usa wall street trader
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
mav ev vegi juttatas