Egyetlen példa arról, mekkora őrültségre készülnek a britek a Brexittel
Gazdaság

Egyetlen példa arról, mekkora őrültségre készülnek a britek a Brexittel

Portfolio
Akármi is lesz a Brexit tényleges tartalma, évekig tartó bizonytalanságra és kereskedelmi nehézségekre kell felkészülnie az Egyesült Királyságnak, mert az EU által jelentett kiszámítható külkereskedelmi kereteknek vége lesz, illetve a brit befolyás is jócskán gyengülhet a világban - hívja fel vasárnapi összefoglalójában a figyelmet Erik Nielsen, az UniCredit Group globális főközgazdásza és egy jó példát is bemutat, hogy mindezt megértsük.
Erik Nielsen a megállapodás nélküli brit kizuhanás ellen érvel a hírlevelében, és személy szerint arra számít, hogy a mai újabb brit alsóházi indikatív szavazással a vámunió felé mozdul el a brit politikai elit. Ha ennek elfogadására rá tudják kényszeríteni Theresa May kormányfőt is, akkor arra számít, hogy várhatóan a kilépési megállapodás negyedszerre történő megszavazásával május 22-ig ki lehet tolni április 12-ről a brit kilépés napját.

Ha mindez nem történik meg, akkor április 12-én a megállapodás nélküli kizuhanás következik be, amelyre egyébként Nielsen megjegyzése szerint immár a volt brit jegybankelnök, Mervyn King is buzdítja a képviselőket. Az UniCredit Group szakértője szerint azonban King a pénzügyi válság kitörésekor is azt jelezte előre, hogy nagyszerű évtized előtt áll az Egyesült Királyság, aztán látjuk, hogy mi lett és most is arra figyelmeztet:

még a megállapodásos Brexit is több évig tartó bizonytalanságot, kereskedelmi súrlódásokat és a brit befolyás gyengülését fogja okozni, nemhogy a megállapodás nélküli kizuhanás.

Mindennek érzékeltetésére bemutatott egy jó példát. A britek által évente legyártott mintegy 1,7 millió darab személygépkocsi átlagos importtartalma 60%, a fennmaradó 40% pedig "hazai" származású, a régi nagy múltú autógyárak (Mini, Jaguar, Bentley, Rolls Royce) pedig mind külföldi tulajdonban vannak, de mindezek ellenére ezeket az autókat "brit" gyártásúaknak nevezhetik a britek. Közben jó tudni például, hogy a Mini főtengelye a gyártás során háromszor szeli át a La Manche-csatornát, mire beszerelik, mert először is Franciaországban készül, aztán Warwickshire-be viszik egy speciális kezelésre, aztán Münchenbe szállítják, hogy a motorhoz csatlakoztassák, majd a brit oxfordi gyárba szállítják a végső összeszereléshez.

Ha tehát ezt a "nagyon brit autót" exportra értékesítik, akkor negyedszerre szeli át a csatornát a főtengelye, így ha az Egyesült Királyság kivonul a vámunióból és a közös piacból, akkor a vámok és a minőségi követelményeknek való megfelelés igazolási eljárása minden egyes csatorna átszeléskor elő fog jönni. És nemcsak a főtengely esetén, hanem a gépkocsi minden egyes más alkatrésze esetén is, amit a beszerelést megelőzően utaztattak.

Ez pedig nagy nehézségeket fog okozni az Egyesült Királyságnak, főként akkor, ha most megállapodás nélkül zuhan ki az EU-ból (a WTO normál kereskedelmi kapcsolatainak szintjére), mert ezzel gyakorlatilag mindabból a kereskedelmi megállapodás rendszerből is kizuhan, amelyet korábban ő maga, vagy az EU az elmúlt évtizedek során megkötött a világ többi országával. Az EU-nak ugyanis mintegy 60 országgal van jelenleg kereskedelmi megállapodása, ami így az Egyesült Királyságra is kötelező.

Liam Fox kereskedelmi miniszter, a Brexit egyik fő támogatója - Erik Nielsen szerint tévesen, de lehet, hogy informálatlan arroganciával - 2016-ban még azt ígérte, hogy 2019. márciusi Brexit idejére mind a 60 országgal meg lesznek kötve a kereskedelmi megállapodások, de eddig csak 11 ilyen megállapodást sikerült kötni olyan "nagy kereskedelmi centrumokkal", mint Zimbabwe, Feröer-szigetek, és Seychelle-szigetek, amelyek együttesen a brit külkereskedelem mintegy 2,5%-át teszik ki. Az igazán nagy centrumokkal viszont még kilátásban sincs a megállapodás, amely egyenként jellemzően sok évig szokott eltartani és bizonytalan a kimenetele. Ráadásul mindez még csak az árucikkekre vonatkozik, a pénzügyi szolgáltatásokra és egyéb szolgáltatásokra nem, azokról külön (vagy egyben nagy csomagban történő) megállapodások szükségesek.

Mindezek alapján Erik Nielsen szerint könnyű belátni, hogy akármi is lesz a Brexit kimenetele (ha megállapodás nélküli, akkor a fentiek, ha pedig végül megállapodásos kilépés lesz, akkor jön egy 21 hónapos átmeneti időszak, de annak lejártát követően minden külső országgal életbe kell léptetni az új kereskedelmi együttműködés kereteit), sok évig tartó bizonytalanság és relatív gazdasági alulteljesítés lesz a következménye. Ezzel párhuzamosan az Egyesült Királyság világban kifejtett befolyása is jelentősen gyengülhet, sőt egy könyvet is beidéz az UniCredit Group főközgazdásza (Chris Mullins: "The Friends of Harry Perkins"), amelynek szerzője a 2024-es várható állapotokat írja le. Eszerint a font évek óta gyengül a vezető devizákkal szemben, a várt külkereskedelmi áttörés nem következett be, sőt épp akkoriban veszítheti el az Egyesült Királyság az ENSZ Biztonsági Tanácsában az állandó tagsági státuszt.

Címlapkép forrása: PATRIK STOLLARZ / AFP
BET
An oil pumping unit, also known as a
panel_ingyenpenz_otthon melege1500
BEIJING, CHINA - AUGUST 06: A pedestrian walks past the People's Bank of China (PBOC) headquarters on August 6, 2019 in Beijing, China.
Telenor
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
panel_ingyenpenz_otthon melege1500