Néhány héten belül olyan döntés jön, ami Magyarországra is csapást mérhet
Gazdaság

Néhány héten belül olyan döntés jön, ami Magyarországra is csapást mérhet

Portfolio
Egyelőre nem tudni, hogyan dönt Donald Trump az európai autók lehetséges importvámjával kapcsolatban, május közepéig van ideje mérlegelni az amerikai elnöknek. A félelmek már most nagyok, részben a német gazdaság gyengélkedéséért is a bizonytalanság felelős. Ez pedig már Magyarországot sem hagyhatja hidegen, a német autógyártóknak komoly érdekeltségei vannak nálunk, így a magyar export is megérezne egy ilyen büntetővámot.

Mi történik Németországban?

A negyedik negyedéves német GDP-növekedés talán sokaknak kellemetlen meglepetést okozott, azóta a részletes adatokból kiderült, hogy az előző negyedévhez képest csak a készletek leépítése 0,6 százalékpontos hatással volt, ez pedig nagyrészt az autóiparnak volt köszönhető.

Néhány héten belül olyan döntés jön, ami Magyarországra is csapást mérhet
Látható, hogy a német gazdaság 2018 nyarán húzta be a kéziféket, amiben sok más tényező mellett szerepe volt az autóipar gyengélkedésének. Persze a német gazdaság nem csak az autóiparról szól, de a szektor súlya nem elhanyagolható, hiszen az összes foglalkoztatott 2%-át adja. Ha ehhez hozzávesszük a második és harmadik körös hatásokat, akkor a német gazdaság 7-8 százaléka függhet az autóipartól valamilyen módon. Az exportban pedig még nagyobb a szektor szerepe, a Németországban készült autók 70-80 százalékát kivitelre termelik.

Tavaly nyáron azzal indult a német autóipar vesszőfutása, hogy néhány városból elkezdték kitiltani az elavult dízelmotorokat, ami akár ötmillió autót is érinthet. Mostanra látszik, hogy a komolyabb kitiltásból semmi sem lesz, lehet, hogy teljesen meghátrálnak a német önkormányzatok. Közben viszont az új károsanyag-kibocsátási standardokra való átállás komoly csúszást okozott a termelésben és a szállításokban.

Emellett más tényezők is nehezítik az iparágat, mint a kínai gazdaság lassulása vagy az amerikai-kínai kereskedelmi háborúval kapcsolatos félelmek. Ezek ugyanakkor messze nem olyan súlyosak, mint ami a válságforgatókönyvekben szerepel. Igaz ugyan, hogy Kínában két évtized után először kevesebb autót adtak el, de a német gyártók még növelni is tudták forgalmukat - emeli ki az ING. A bank szakemberei szerint a kínai lassulás valóban jelentős kockázat a német autógyártók számára, de a nemrég bejelentett fiskális stimulussal sikerülhet stabilizálni a növekedést, ráadásul még bőven vannak tartalékok a kínai piacban, hiszen száz emberre mindössze 14 autó jut szemben például a német 56-tal.

Mi lesz, ha Trump kiveti a vámokat?

A sok bizonytalansági tényező közül mégsem Kína miatt kell aggódni elsősorban, hanem az amerikai importvámok miatt. Donald Trumpnak május közepéig kell döntenie arról, hogy az egyelőre titkos jelentés után kiveti-e a vámokat az európai autókra. Az elnök három dolgot tehet: vámokat vet ki, nem lép semmit vagy tárgyalásokat kezd az EU illetékeseivel, amire 180 napja lenne. Az elemzés szerint a vámok nem is elsősorban Németországra lennének hatással, mivel a három legnagyobb gyártó az Amerikában eladott autók több mint felét más országban gyártja.

A német Ifo gazdasági kutatóintézet korábbi elemzése szerint egy 25%-os importvámmal számolva a német GDP 0,16%-kal csökkenne, az autóipar beágyazottsága miatt az ING szerint ennél súlyosabbak lehetnek a hatások. Ugyanakkor a bank szakemberei azt gondolják, hogy az amerikai vezetés ameddig lehet, addig "lebegtetni" fogja a vámokat, vagyis nem biztos, hogy a gyakorlatban is bevezetik azokat.

Néhány héten belül olyan döntés jön, ami Magyarországra is csapást mérhet
Az ING ábráján látszik, hogy az egész világon Magyarország a harmadik legérintettebb ország lenne az export alapján, csak Mexikó és Kanada előzne meg.
Az ING elemzése elsősorban azt vizsgálja, milyen hatással lenne a kelet-közép-európai országokra az, ha Donald Trump amerikai elnök védővámokat vetne ki az európai autókra. A régió országainak közvetlen kitettsége viszonylag alacsony az amerikai autópiacon, de Németországon keresztül a közvetett hatás jóval nagyobb.

Néhány héten belül olyan döntés jön, ami Magyarországra is csapást mérhet
Az egyes országok fő exportpiacai alapján a magyar-amerikai közvetlen kapcsolatok nem kimagaslók, de a német autóiparon keresztül begyűrűzhetne a vámok hatása.
Az ING szerint több oka is van annak, hogy Magyarország lenne a leginkább érintett egy amerikai vámháború esetén. Egyrészt a magyar autóipar a GDP 5%-át állítja elő és a foglalkoztatás 4%-áért felel. A termelés nagy része ráadásul a német gyártókhoz kapcsolódik, az itt készült autók 90 százalékát pedig exportálják. A kivitelen belül 10 százalék megy az USA-ba, így

a bank számításai szerint az esetleges vámok 0,2 százalékkal vetnék vissza a magyar GDP-növekedést, ami Európában a legnagyobb mértékű csökkenés lenne.

A magyar autóipar sajátosságai azonban nyújthatnak egy kis menedéket: az Audi és a Mercedes is elsősorban a luxus kategóriában termelnek, ami kevésbé árérzékeny. Éppen ezért a vámok sem sújtanának annyira, mint mondjuk a középkategóriás autókat gyártó országokat.

A kelet-közép-európai régió és Németország ipari termelésében sok hasonlóság fedezhető fel, ennek ellenére a régió országai egyelőre nem érezték meg a német ipar gyengélkedését - állapítja meg a Morgan Stanley nemrég készült elemzése. Ez elsősorban a belső fogyasztásnak és az ipar szerkezetének köszönhető az amerikai befektetési bank elemzői szerint.

A Morgan Stanley szakértői abban egyetértenek, hogy a régióban Magyarországot érintenék leginkább az amerikai védővámok a közvetlen hatások miatt. Ha azonban hozzávesszük a nemzetközi beszállítói hálózatokat, akkor a többi kis, nyitott gazdaság (például Csehország) sincs sokkal jobb helyzetben. Az elemzés szerint egy 22,5 százalékos vám az európai autók esetében 0,25 százalékponttal fékezhetné a magyar gazdasági növekedést, Csehország hasonló mértékben lenne érintett, míg a lengyeleknél valamivel kisebb, mínusz 0,15 százalékpont lenne a hatás.

Néhány héten belül olyan döntés jön, ami Magyarországra is csapást mérhet
china child
Laszlo Trocsanyi, Hungary's minister of justice
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)
18 September 2019, France (France), Strassburg: Jean-Claude Juncker (l-r), President of the European Commission, and Michel Barnier, chief Brexit-negotiator of the EU.
Frankfurt Stock Exchange
Üzlet

Nagyot emelkedett a Mol

Kivétel nélkül erősödéssel zárták a szerdai kereskedést a hazai blue chipek.

BMW
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
china child