Kiszámolták: így fehéredik a magyar gazdaság
Gazdaság

Kiszámolták: így fehéredik a magyar gazdaság

Lovics Gábor (KSH) – Szőke Katalin (MNB) – Tóth G. Csaba (MNB) – Ván Bálint (PM)
Az online pénztárgépek bevezetésének hatására a kis cégek bejelentett forgalma a kiskereskedelemben 20-26 százalékkal, az összevont szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazatban 30-40 százalékkal növekedett - derül ki a Magyar Nemzeti Bank, a Pénzügyminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal munkatársainak közös kutatásából. A fehéredési hatás a közepes cégeknél is jelentős volt mind a két szektorban, a nagy cégek esetében viszont csak a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazatban találtak kapcsolatot az online pénztárgépek bevezetése és a bejelentett forgalom alakulása között.
A gazdaság fehérítésének érdekében egyes ágazatokban a vállalatok számára kötelező volt az online pénztárgépek (OPG-k) üzembe helyezése. A programot 2012 októberében jelentette be a Kormány, majd a végső bekötési határidő 2014. augusztus 31-re lett kitűzve. Addig az érintett cégek fokozatosan tértek át az új eszköz használatára. A szerkezet abban tér el a korábban használt kasszáktól, hogy tartalmaz egy adóügyi ellenőrző egységet (AEE), amely rögzíti és mobilinternet segítségével továbbítja az adóhatóság felé a pénztárgép által kibocsátott számlák tartalmát, illetve a szerkezet működtetésével kapcsolatos adatokat (pl. áramszünet). Az intézkedés, amelyet néhány évvel később kiterjesztettek újabb területekre, a NAV ellenőrző funkciójának fejlesztésén keresztül hivatott erősíteni a gazdaság fehéredését.

A rejtett gazdaság visszaszorítása az adóbevételek növelése mellett azért is kívánatos, mivel a tevékenységüket részben vagy egészben eltitkoló vállalatok több szempontból is károsak a gazdaságra. Az alacsony hatékonysággal működő cégek ilyen módon képesek a piacon maradni, miközben rombolják az adómorált, és miattuk versenyhátrányba kerülnek az előírásokat betartó társaik. A rejtőzködés további következménye, hogy nehezebb a tőkebevonás, rontja a hatékonyságot a felderítéstől való félelem, és gyakran sérülnek a munkavállalói jogok. Mindemellett torzítja a statisztikákat, így megnehezíti a gazdasági elemzést és a gazdaságpolitikai tervezést is.

Az intézkedés eredményeképpen nagyjából 100 ezer cég közel 200 ezer online pénztárgépet helyezett üzembe 2013 második felétől 2014 végéig. A vállalatok 70 százaléka egy online pénztárgépet vásárolt, de több mint négyezer olyan cég volt, amelyik ötnél több kasszát cserélt le. Az OPG-s vállalatok felének kiskereskedelem a főtevékenysége - a továbbiakban rájuk a kiskereskedelmi szektorban tevékenykedő vállalatként hivatkozunk. Az érintett cégek ötöde, hasonlóan a főtevékenységük alapján, az összevont szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazatban (a továbbiakban: vendéglátás), a többiek pedig más ágazatokban működnek. Összességében az online pénztárgépekben regisztrált forgalom 83 százaléka a kiskereskedelemhez vagy a vendéglátóiparhoz köthető, ezért a kutatás is erre a két szektorra koncentrál.

Kiszámolták: így fehéredik a magyar gazdaság
Az online pénztárgépet bevezető vállalatok bejelentett forgalomnövekedése mindkét ágazatban nagyobb volt, mint a régi kasszákat működtető cégeké. Az egyedi áfa bevallások vizsgálatán alapuló számításaink szerint 2013 és 2015 között két év alatt a kiskereskedelmi szektorban az OPG-s cégek körében bejelentett forgalomnövekedés (súlyozatlan) átlaga 30 százalékos volt, a nem OPG-s cégek körében pedig 17 százalékos (2. ábra). A két mutató a vendéglátóipari szektor esetében 29 és 14 százalék. A bejelentett forgalomnövekedés eloszlásáról az átlag kevés információt tartalmaz, ezért kiszámoltuk a medián növekedést is. Ez annak a vállalatnak a bővülését mutatja, amelyiknél pontosan ugyanannyian növekedtek gyorsabban, mint amennyien lassabban. A kiskereskedelmi szektorban az OPG-s cégek esetében a medián bejelentett növekedés 15 százalék volt, a nem OPG-s cégek esetében 8 százalék. A vendéglátóipari szektorban pedig még nagyobbnak bizonyult a különbség, 20 százalék volt az OPG-s vállalatok medián növekedése, 4 százalék a nem OPG-s cégeké. Mindkét vizsgált ágazatban a cégek közel kétharmadának kellett üzembe helyeznie online pénztárgépe(ke)t.

Kiszámolták: így fehéredik a magyar gazdaság
Az online pénztárgépek fehéredési hatását jelzi az érintett vállalkozások bejelentett forgalomnövekedésének dinamikája is (3. ábra). A negyedéves értékesítési adatok - előző év azonos időszakához viszonyított (súlyozatlan) átlagos - növekedése mindkét vizsgált szektorban folyamatosan emelkedett az első online pénztárgép bevezetéséig. Amikor ez megtörtént, akkor érte el a dinamika a csúcsát, majd az első online pénztárgép bekötése után fokozatosan mérséklődött a növekedés üteme. Nagyobb lassulás az első online pénztárgép bekötését követő negyedik negyedévben történt, aminek az a magyarázata, hogy az év/év index jellegénél fogva ekkor került be a bázisba az első online pénztárgép bekötésének időszaka. Mindez azt jelzi, hogy az érintett cégek feltehetően már több negyedévvel korábban megkezdték a felkészülést az első OPG bekötésére és fokozatosan növelték a bejelentett forgalmukat, csökkentve ezzel a különbséget a bejelentett és a tényleges forgalmuk között.

Kiszámolták: így fehéredik a magyar gazdaság
Az eddig bemutatott leíró statisztikák azt jelzik, hogy az online pénztárgépek bevezetése az érintett szektorokban együtt járt a bejelentett forgalom növekedésével, az okok feltérképezése azonban további kutatásokat igényelt. A panelökonometriai vizsgálatnak az volt a célja, hogy minden egyéb tényező hatását kiszűrve számszerűsítsük az online pénztárgépek üzembe helyezésének bejelentett forgalomra gyakorolt hatását. Ehhez egyedi szintű havi és negyedéves áfabevallásokat használtunk, kiegészítve a társaságiadó-bevallások egyes soraival, illetve az online pénztárgépekből származó információkkal. Mivel az OPG-k bevezetése a vállalkozások valódi működését feltehetően nem befolyásolta, csupán a bejelentési gyakorlatukat, így az online pénztárgép(ek) bevezetéshez köthető forgalomnövekmény fehéredési hatásnak tekinthető.

Számításaink szerint az online pénztárgépek bevezetése növelte a bejelentett forgalmat, azaz érdemi fehéredést eredményezett az üzemanyag-forgalom nélkül számított kiskereskedelmi, illetve a vendéglátóipari szektorban. A hatás általában erősebb a vendéglátóipari szektorban, mint a kiskereskedelemben, illetve a kisebb vállalkozások körében erősebb, mint a nagyobb cégek esetében. A pontosabb becslés érdekében ezért a cégeket a forgalmuk alapján három kategóriába soroltuk mindkét szektorban.

A kiskereskedelmi szektorban a legkisebb cégek esetében 20-26 százalékkal emelkedett az éves forgalom az online pénztárgépek bekötésének hatására, a közepes méretű cégek esetében pedig 3-7 százalékkal. A kiskereskedelmi ágazat éves növekedéséhez 0,3-0,5 százalékponttal járult hozzá az OPG-k bevezetése a kis- és közepes cégek fehéredésén keresztül. A mérsékelt hatásnak az a magyarázata, hogy a forgalom viszonylag kis részét lebonyolító kisebb vállalkozásoknál, illetve a közepes méretű cégeknél mutatkozott szignifikáns fehéredési hatás, miközben a kiskereskedelmi forgalom közel 80 százaléka a forgalom alapján sorba rendezett felső 10 százalékhoz köthető, ahol nem volt érzékelhető szignifikáns fehéredési hatás.

Kiszámolták: így fehéredik a magyar gazdaság
A vendéglátóipari szektorban a legkisebb cégek éves forgalma 30-40 százalékkal emelkedett az online pénztárgépek bekötésének hatására. A közepes cégek esetében 9-17 százalékos, a legnagyobb cégek esetében pedig 5-9 százalékos éves fehéredési hatást találtunk az online pénztárgép(ek) bekötése után. A vendéglátóipari ágazat esetében az OPG-k bevezetése 4-5 százalékponttal járult hozzá az éves növekedéshez.

A cikk a szerzők véleményét tükrözi és nem tekinthető sem az MNB, sem a KSH, sem a PM hivatalos álláspontjának.
china child
Laszlo Trocsanyi, Hungary's minister of justice
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)
18 September 2019, France (France), Strassburg: Jean-Claude Juncker (l-r), President of the European Commission, and Michel Barnier, chief Brexit-negotiator of the EU.
Frankfurt Stock Exchange
Üzlet

Nagyot emelkedett a Mol

Kivétel nélkül erősödéssel zárták a szerdai kereskedést a hazai blue chipek.

BMW
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
china child