A németek szenvednek, a magyarok száguldanak, miért?
Gazdaság

A németek szenvednek, a magyarok száguldanak, miért?

Portfolio
Az utóbbi negyedévek egyik legizgalmasabb gazdasági jelensége, hogy miközben a német gazdasági lendület egyre inkább alábbhagy, a magyar gazdaság továbbra is dinamikusan bővül. Különösen rejtélyes ez az ipari termelés esetében, ahol nem is a belső kereslet hajtja a szektort, hanem az exportkereslet, kiemelten a német gazdaságé. Ráadásul a "decoupling" nem csak a magyar gazdaság esetében figyelhető meg, hanem a régió más országaiban is. A Magyar Nemzeti Bank szakértői a héten megjelent Inflációs jelentésben értékelték a helyzetet.
A régiós országok ipari teljesítménye a tavalyi év második felében lassulást mutatott, összhangban a régiós ipari export legfontosabb felvevőpiacának számító német feldolgozóiparban látott folyamatokkal. Ezt követően azonban a hazai és a régiós ipar kibocsátása is dinamikus növekedésnek indult, miközben a német ipari teljesítménye és a feldolgozóipari megrendelések is jelentős visszaesést mutattak. Mindennek következtében jelentős elnyílást tapasztaltunk a régiós és a
német ipari termelés alakulása között
- állapítják meg a jegybank szakértői a friss inflációs jelentésükben.

Miközben a német ipar éves alapon számított növekedése az elmúlt félévben átlagosan 2,2 százalékos csökkenést mutatott, addig a hazai ipar teljesítménye ezen időszak alatt 5,3 százalékkal, a lengyel ipar 5,6 százalékkal, míg a szlovák ipar 6,1 százalékkal növekedett. A gyorsuló ipari teljesítmény a hazai és a régiós országok GDP-növekedésében is nagy szerepet játszott, így a jelenség tartóssága fontos lehet az idei gazdasági növekedés alakulása szempontjából.

A németek szenvednek, a magyarok száguldanak, miért?
A német ipari teljesítmény hátterében egyértelműen a járműgyártás utóbbi időben egyre inkább fokozódó ágazatspecifikus problémái húzódnak meg. Rövid távon a globálisan visszaeső új autó eladások és a kereskedelmi feszültségek, hosszabb távon a szigorodó emissziós elvárások és az új technológiák előretörése okozza a legnagyobb problémákat. Az Audi első negyedéves jelentése alapján a nyugat-európai termelés lassult, a németországi gyárakban az előző év azonos időszakához képest 19 százalékkal kevesebb autót gyártottak 2019 első negyedévében. Ezzel szemben a magyar és szlovák Audi gyár termelése 60 százalékot meghaladó mértékben emelkedett 2019 első három hónapjában.

A németek szenvednek, a magyarok száguldanak, miért?
Mindennek következtében a teljes járműexporton belül Németország súlya az elmúlt negyedévek során közel 10 százalékponttal mérséklődött és ezzel párhuzamosan a visegrádi országok és az USA részaránya jelentősen emelkedett - mutatnak rá a szakértők. A hazai járműipari export földrajzi orientációjában bekövetkezett változás több tényezőhöz is köthető. Egyrészt a hazai járműexport Németországba irányuló - elsősorban re-export célú - kivitel dominanciáját,a célpiacokra történő közvetlen export váltotta fel. Másrészt a kereskedelmi feszültségek fokozódása miatt az amerikai gazdaságban erősödött a készletezési aktivitás - egy esetleges további, Európára is kiterjesztett védővám bevezetésének kockázata miatt - ami addicionális keresletet teremtett a járműexport iránt. Mindemellett a hazai Audi gyárban a kifutó modellek (például: Audi TT) gyártásának befejezését és a gyártósorok átállását követően elindult a Q3-as modell gyártása, mely szintén erősítheti a hazai autógyártást és ezen keresztül a járműipari exportot. Ráadásul a Mercedes autóértékesítése az összes meghatározó kategóriában csökkent 2019 első negyedévében, kivéve a Magyarországon is gyártott kompakt kategóriát.

Az európai ipari konjunktúra tartós lassulása esetén a hazai ipar német konjunktúrától történő elválása várhatóan csak átmenetileg tudja élénkíteni a hazai ipari és export folyamatokat. Legfontosabb külkereskedelmi parterünk Németország ipari és feldolgozóipari megrendelései 4-6 százalékos visszaesést mutatnak az idei év eddigi részében, ami a hazai ipar alapfolyamatait is visszavetheti. A rövid távon tapasztalt, addicionális keresleti impulzus kifutásával főbb felvevőpiacaink konjunkturális folyamatainak tartós lassulása a hazai ipari folyamatokra is negatív hatást gyakorolhatnak, ami a jelenlegi élénk dinamika lassulását vetíti előre.
Frankfurti tőzsde
cimlap_Hernadi
Volkswagen
orbánviktordonaldtusk
DBZOL20200106014
sme kkv csomag laptop
kinaielnök
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Rendezvényszervező

Rendezvényszervező

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Esti webinárium
Közérthető előadás kezdőknek.
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
orbánviktordonaldtusk