gyori audi gyar szijjarto peter rekord motorgyartas
Gazdaság

Mi folyik a győri Audi-gyárban? - Berobbanthatják a termelést, bődületes rekordot ígér Szijjártó Péter

Néhány nappal azután, hogy a győri Audi-gyár bejelentette: a jövő járműgyártására történő átállás miatt megkezdi dolgozói létszámának csökkentését, Szijjártó Péter meglepő kijelentést tett. A külgazdasági és külügyminiszter ugyanis arról beszélt, hogy jövőre 2,25 millió motor készülhet Győrben, amely történelmi rekordot jelentene. A két hír látszólag ellentmond egymásnak, pedig létezik több nagyon logikus magyarázat is.

Néhány nappal ezelőtt még attól volt hangos a magyar sajtó, hogy a győri Audi-gyár bejelentette: csökkenteni fogja dolgozóinak létszámát döntően azért, mert az elektromobilitás és a digitalizáció irányába történő elmozdulás nagy kihívások elé állítja a vállalatot. Jelezték továbbá, hogy az elektromotorok gyártásának térnyerése szintén kihat majd a foglalkoztatásra. Azt, hogy mindennek pontosan mekkora hatása lesz a dolgozói létszám alakulására, természetesen nem tudtuk biztosan előre megmondani, alábbi cikkünkben viszont bemutattunk több olyan videót is, amely remekül szemlélteti, miért kell majd csökkenteni a dolgozók létszámát Győrben.

Természetesen a létszámcsökkentésről Szijjártó Pétert is megkérdezték egy konferencián, aki a Reuters beszámolója szerint a kérdésre válaszolva kijelentette: a győri Audi-gyár 2,25 millió motort tervez legyártani jövőre, míg tavaly ez a szám csupán 1,95 millió darab volt. A külgazdasági és külügyminiszter gyártásra vonatkozó kijelentését nem volt hajlandó az Audi ingolstadti központja kommentálni, ez egyébként abból a szempontból nem meglepő, hogy a pontos gyártási tervszámaikat a vállalatok üzleti titokra hivatkozva soha nem szokták kiadni, előre kommunikálni.

Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a Szijjártó Péter által említett szám helyesnek bizonyul, az azt fogja jelenteni, hogy Győrben rekordszámú motor kerül legyártásra 2020-ban.

Érdemes ugyanakkor arról is beszélni, hogy a külgazdasági és külügyminiszter azt viszont nem részletezte, hogy ez a darabszám kizárólag a belsőégésű motorok várható termelésére vonatkozik, ezeknek a gyártása ugrik majd meg látványosan. Vagy a jóval kisebb komplexitású elektromotorok előállítását kezdik el felpörgetni Győrben és ezek megugró darabszáma nyomja majd meg jelentősen a termelést. Információink szerint utóbbiról lehet szó, vagyis a Szijjártó Péter által elmondott szám tartalmazza majd a Győrben készült elektromotorokat is.

A jelenlegi dolgozói létszám egyébként alkalmas lehet arra, hogy az említett 2,25 millió motort legyártsák, feltéve, hogy az elektromotorok aránya érdemben növekszik az össztermelésen belül. A dolgozói létszám nagyobb mértékű csökkentése esetén viszont ez a gyártási tervszám, amelyről most szó van, csak túlmunkával válik majd megvalósíthatóvá.

A két hír, vagyis a dolgozók létszámának csökkentése és a tervezett rekord motorgyártás látszólag ellentmondanak egymásnak, hiszen miért csökkentené valaki a dolgozóinak a létszámát, hogyha sokkal több terméket készül legyártani, mint korábban?

Hogyha elfogadjuk Szijjártó állítását, a feltett kérdésre a helyes válasz vélhetően az, hogy a németek igyekeznek majd minél hatékonyabban termelni nálunk. Ez a gyakorlatban két dolgot eredményezhet: az egyik, hogy csökkenő dolgozói létszám mellett fognak majd annyi motort előállítani, mint még soha. A másik, hogy a kevésbé komplex elektromotorok előállításában egyre nagyobb szerepet kapnak majd az Ipar 4.0 megoldásai. 

Ahogy arról korábbi elemzésünkben részletesen írtunk, általános jelenséggé vált az autóiparban, hogy a nagy autógyártók a hatékonyság jegyében a drága nyugat-európai üzemeikben visszafogják a termelést és igyekeznek a jóval olcsóbban gyártó kelet-közép-európai üzemeikben kihasználni a rendelkezésre álló gyártókapacitásaikat. Vélhetően ez fog történni majd a győri Audi-gyár esetében is, hogyha igaza lesz Szijjártó Péternek és jövőre tényleg rekord számú motort gyártanak itt.

A személyautók gyártása egyébként már új lendületet vett Győrben az Audi Q3 és a Q3 Sportback megjelenésével. Tavaly kereken 100 ezer autó gördült le a gyártósorról, amely elmaradt a 2017-ben produkált 105 941 darabos gyártástól is. Annak köszönhetően viszont, hogy a vásárlók körében nagyon népszerű az SUV-szegmens, ahol a Q3 és a Q3 Sportback is versenyez, érdemben növekedhet a gyártási darabszám. A győri üzem névleges éves kapacitása 160 ezer darab autó, hallottunk olyan várakozást is nem hivatalos forrásból, amely szerint a termelés ezt az értéket megközelítheti idén. Az Audi Hungaria hivatalos álláspontja korábban viszont az volt, hogy

A motorgyártás volumene, a gyártott motorok száma idén a tavalyi évhez hasonló magas szinten alakul, a járműgyártás 2019-re tervezett darabszáma pedig a tervek szerint meghaladja majd a tavalyi értéket. 

Elon musk tesla
STA_1550
parlament országgyűlés
BÉT
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
Keressük hosszú távra a legjobb befektetést.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2019. december 4.
Agrárszektor Konferencia 2019
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
parlament országgyűlés