dohányzás iqos hevitett termek e-cigi
Gazdaság

Egymillió magyart ölt meg a káros szenvedély, amely újra fertőz

Portfolio
Az úgynevezett hevített dohánytermékek is tartalmazzák azokat a káros anyagokat, amelyeket a normál cigaretta, csak más arányban - figyelmeztettek az M1 szerda reggeli műsorában szakemberek, akik szerint külön drámai, hogy az új termékek nagyon gyorsan terjednek a fiatalok körében.

Az új típusú dohánytermékek használatakor olyan anyagok is bekerülnek a tüdőbe, amelyek az egészségre károsak és ilyen értelemben véve rákot és egyéb légúti megbetegedéseket is okozó kémiai anyagok - fejtette ki kérdésre válaszolva Kovács Gábor, az Egészségügyi Szakmai Kollégium Tüdőgyógyászat Tagozatának vezetője. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a hevített dohánytermékek esetében a kátránnyal is számolni kell, ami azt jelenti, hogy dohány van az eszközben, csak más fokra hevül fel és nem ég el, füsttel járva. A dohány felhevülve párolog, a dohányos a párát szívja be, a párában pedig ugyanúgy megvannak azok a kémiai anyagok, csak más arányban, mint a hagyományos cigaretták esetében - tette hozzá a műsorban.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az egészségre káros anyagok benne vannak a hevített dohánytermékekben is

- húzta alá.

Joó Tamás egészségügyi közgazdász a műsorban azt hangoztatta, hogy 1990 óta csak Magyarországon 1 millió ember életét követelte ez a káros szenvedély. Emlékeztetett: a dohányipar folyamatosan innovál, a hagyományos cigaretták után jöttek az e-cigaretták, majd most legutóbb a hevített dohánytermékek. Azt is kiemelte, hogy általános trend a fejlett világban és így Magyarországon is, hogy a hagyományos dohányzás folyamatosan csökken.

Tragikus tény azonban, hogy a fiatalok körében rendkívül nagy mértékben emelkedik a dohányzás Magyarországon is, pont egy olyan országban, ahol nagyon aktívak a gyermekvédelmi- és családvédelmi törekvések

- figyelmeztetett. Megjegyezte: 2014-ben a fiatalok körében 25% volt a dohányzók aránya, 2017-ben már 39%-uk dohányzott, ők a 25 év alattiak. Azért beszélünk most a fiatalokról, mert ők a dohányipar elsődleges célpontjai. "Kimutatások vannak arra, hogy a mai dohányosok 90%-a 25 év alatt gyújtott rá, ezért mondjuk azt, hogy mindegy milyen dohánytermékről beszélünk, mindig a fiatalok lesznek az ipar célpontjai" - magyarázta.

"Látunk egy nagyon kedvezőtlen tendenciát Magyarországon, hogy az új típusú termékek, az e-cigaretta és a hevített dohánytermék, nagyon gyors tempóban terjednek a fiatalok körében" - magyarázta a szakember.

Kovács Gábor arról is beszélt: mivel a hevített dohánytermék is dohánytermék, ezért csak a dohányboltokon keresztül lehetne hozzájutni. "Ami viszont fontos lenne: az adótartalom tekintetében is ugyanolyan szabályok érvényesüljenek, mint a hagyományos cigaretta esetében. Az adótartalom nyomán ezeknek az ára is megfelelő mértékben emelkedjen" - fogalmazta meg a célt a szakember.

Kiemelte azt is, hogy "mivel ezek a termékek nem járnak füsttel, ezért ki lehet kerülni a dohányzás tilalmára vonatkozó szabályokat, például zárt helyeken is használják ezeket az eszközöket". "De itt is megjelenik a passzív dohányzás, ugyanis aki beszívja ennek a páráját, az ki is fújja, és a passzív dohányzókat ezért védeni kell a szabályokkal ebben az esetben is" - hangoztatta.

Arra is felhívta a figyelmet Kovács Gábor, hogy nem igaz az, hogy segítenek ezek a termékek a leszokásban, hiszen ezek is tartalmaznak nikotint.

Joó Tamás ezzel kapcsolatban arra mutatott rá, hogy a dohányipar mindig is azt sugallja, hogy az új termékek a hagyományos cigaretták egészségesebb alternatívái, amelyek ráadásul a leszokást is segíthetik. "Mi azt mondjuk a szakma nevében, hogy a hevített dohánytermékek a dohányosok körében az addikció fenntartásának az eszközei, a fiatalok körében pedig a rászokásnak az eszközei" - fejtette ki.

"Elképesztő mértékben folyik ennek a termékkörnek a reklámozása" - reagált arra a felvetésre, hogy ezek a termékek meglehetősen trendinek tűnnek. Megjegyezte: óriási igény volt arra, hogy megfelelő és hiteles információ jusson el a lakosság irányába. 

Fontos, hogy felhívjuk a lakosság figyelmét, hogy a hevített dohánytermékek is a dohánytermékekkel azonos hatásokkal bírhatnak és felhívjuk a döntéshozók figyelmét, hogy itt bizony van teendő a szabályozás terén

- húzta alá.

Érdemes megemlíteni, hogy a témában elsőként a Portfolio készített interjút Kovács Gábor intézetigazgatóval, valamint Cselkó Zsuzsával, az intézet osztályvezetőjével és a Portfolio-n jelent meg elsőként az Egészségügyi Szakmai Kollégium Tüdőgyógyászat Tagozatának hevített dohánytermékekkel kapcsolatos állásfoglalása:

Joó Tamás közgazdásszal korábban a Portfolio készített átfogó interjút a dohányzás témájában:

Címlapkép forrása: Getty Images

Háromszoros a túljelentkezés az építőipari ingyenmilliókért
Frankfurti tőzsde
cimlap_naperomu1210
iroda_munkavállalók_munkaerő
balance hall irodaház
GettyImages-1139642499factoryworkermunkás
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
A legegyszerűbb módszer, hogy a valószínűségeket saját oldaladra állítsd.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Értékpapír üzletkötő

Értékpapír üzletkötő
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
parlament MTI