bmw-leepites-letszamstop
Gazdaság

Mit veszít Magyarország a BMW kivárásával?

Portfolio
A koronavírus-válság hatására a debreceni BMW-gyár felépítésének elhalasztásáról döntöttek Németországban. A lépésnek már a magyar GDP-számokra is kimutatható hatása van. Az intézkedés a GDP 0,5%-át kitevő egyszeri kiesést jelent a (remélhetőleg csak ideglenesen) elmaradó beruházási teljesítmény révén. A gyár teljes kapacitáson üzemelve a magyar gazdasági teljesítményhez tartósan, évről évre ugyanennyit tenne hozzá.

A koronavírus-járvány és az azzal kapcsolatos korlátozó intézkedések miatt alaposan visszaesett a BMW-csoport értékesítése, ráadásul a járvány még jó ideig korlátozni fogja az egész autóipar működését - értékelte a helyzetet a németországi központ, majd ennek kapcsán ki is derült: felülvizsgálnak minden projektet, beruházást, termékfejlesztést, így a mostani helyzetben a debreceni BMW-gyár építését egy évvel elhalasztották.

Ahogy gyorsértékelésünkben írtuk, a BMW döntése logikus üzleti magatartás a koronavírus miatt kialakult helyzetben. Hiába sikerül helyreállítani a globális ellátási láncokat és megoldani a dolgozók egészségének védelmét, nem lehet az autógyártást és az eladásokat a korábbi szintekre felpörgetni rövid időn belül.

Arról, hogy a termelésben mekkora visszaesés várható, Alexander Brenner beszélt a Portfolio-nak adott exkluzív interjújában néhány héttel ezelőtt. A Roland Berger szakértője kijelentette, idén akár 20-40 százalékkal is visszaeshet az európai gépkocsigyártás 2019-hez képest. Ezt a visszaesést valószínűleg nem lehet behozni jövőre sem, legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a kereslet.

A BMW beruházás a Magyarországon csőben lévő fejlesztések egyik legnagyobbika. Volumenében a kecskéméti Mercedes-gyár kapacitásbővítése, a MOL tiszaújvárosi nitrogénüzeme, a Samsung gödi akkumulátorgyára, illetve a FAKT AG nyugat-magyarországi komplex fejlesztése mérhető hozzá.

Forrás: 2020-as konvergenciaprogram

Amennyiben az üzleti környezet lényegesen javul, és a beruházás egyéves csúszással valóban folytatódik, Magyarország értelemszerűen nem veszít sokat. Az eredeti ütemtervhez képest egy évvel későbbre tolódnak a beruházási teljesítmények, illetve a gyártás is ennyivel lassabban futhat fel. A GDP-növekedésben ez a két hatás később jelentkezik, de ezeken gyorsan túl lehet lendülni. Az eredeti menetrend egyébként hozzávetőleg így nézett volna ki:

Ugyanakkor egy év hosszú idő, különösen a koronavírus-válság idején, ezért az egyéves csúszás egyben azt is jelenti, hogy ma lényegesen magasabb a beruházás további halasztása vagy (szélsőséges esetben) az esetleges lefújása, mint a beruházási döntés megszületése óta bármikor. Éppen ezért a hatásokat érdemes számba venni.

A gyár felépítésének közvetlen gazdasági teljesítményét a Magyar Nemzeti Bank számolta ki még másfél éve. A szakértők úgy látták, hogy a beruházás kezdeti szakasza során feltehetően alacsonyabb hozzáadott értékkel bíró munkálatok zajlanak. A beruházás első jelentősebb költségeleme, a gyárépület kialakítása várhatóan éppen az idén kezdődött volna el (az alapozási munkákkal a hírek szerint már a vége felé jártak), így a fejlesztés első makrogazdasági szempontból mérhető növekedési hatása is az idénre esett volna. Az  infrastruktúrafejlesztéseket, valamint a beszállítói hálózat várható beruházásait is figyelembe véve a BMW-beruházás 0,1 százalékponttal járulhatott volna hozzá a hazai GDP-növekedéshez 2020-ban. Mivel a következő két évben még folyt volna a munka, ezért ott további kedvező hatásokat várhattunk. Igaz, a gépek, berendezések telepítése valószínűleg nagy importhányaddal történt volna, de a teljes beruházás hozzáadott értéke a három év során összesen így is elérte volna a GDP 0,5%-át.

Ennek megjelenése a növekedési statisztikában "trükkös". A felépítés egy egyszeri hatás, vagyis az építési folyamat során ez a gazdasági teljesítmény megjelent volna a GDP szintjében, majd utána eltűnt volna onnan. A növekedési ütemben évente (a beruházási teljesítmény hazai hozzáadott értékének ingadozásától függően) néhány tized százalékpontos elmozdulást hozott volna három éven keresztül.

Sokkal izgalmasabb a termelés hatása, hiszen a gyár ideális esetben minden évben tartósan hozzájárul a hazai gazdasági teljesítményhez. A gyár teljes kapacitáson 150 ezer hagyományos és elektromos autót gyárthat, ami durván kalkulálva azt jelentheti, hogy az árbevétel a GDP 3-5%-át is elérheti. A technológia-igényes járműiparnak ugyanakkor a hazai hozzáadott értéke hagyományosan alacsony, ezért a szakértői becslések szerint a GDP szintjét a gyár 0,5%-kal emelné meg. Bár ez elsőre talán nem tűnik soknak, de ha belegondolunk, hogy ezt 1000 munkavállalóval érné el Debrecen, megérthetjük egy ilyen beruházás jelentőségét. Egy kis nyitott gazdaság fejlődéséhez a nagy exportpiacokba, jelentős kapacitásokkal történő beépülés gazdaságstratégiai jelentőségű, ezért a gyár jelentősége túlmutat az amúgy sem kicsi kapacitásain. Ezért reméljük, hogy a lépés valóban csak rövid ideig történő halasztást jelent.

járvány koronavírus brazília
Frankfurti tőzsde
virág barnabás mnb
trend és varos
mol campus látványterv
olaj, wti
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Miért előnyös trendkövető kereskedővé válni, hogyan azonosítod a piaci irányokat?
Online előadás
Egyszerű, kézzel fogható praktikák, termékek az olajár meglovaglásához.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. június 11.
Tudatos felkészülés a generációváltásra
2020. június 25.
Járműipar: Korszakváltás a beszállítóknál koronavírus idején
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
járvány koronavírus brazília