Nevijo Mance - Eloadas 06
Gazdaság

Négy betű, amely totálisan átalakítja az autóipart - Javában zajlik az ACES forradalom

Az autóiparban zajló egyre erősebb versenyben kulcskérdés, hogy egy autógyártó ne kövesse, hanem diktálja a legújabb trendeket, éppen ezért a Jaguar Land Rover arra törekszik, hogy meghatározza a mobilitás új irányait - jelentette ki Nevijo Mance. A Jaguar Land Rover Hungary mérnökségi igazgatója az autóiparban zajló ACES forradalomról tartott előadást a Járműipar 2020 online konferencián.
Ha lemaradt a mai konferenciánkról, ne csüggedjen! Jelentkezzen a soron következő, június 25-ei Járműipar 2020 online konferenciánkra:

Nevijo Mance előadásának elején kiemelte, az autóiparban zajló egyre erősebb versenyben kulcskérdés, hogy egy autógyártó ne kövesse, hanem diktálja a legújabb trendeket, még akkor is, ha ennek a fajta magatartásnak olyan súlyos következményei is lehetnek, amelyet alap esetben nem akarna elszenvedni egy vállalat.

A digitalizációval kapcsolatban elmondta, már ma is hatalmas szükség van a változásokra az autóiparban. Rávilágított, hogy minden, ami a korábbi változások következményeként digitálissá vált, az most a felhőalapú platformok és rendszerek, az alkalmazások és az okostelefonok részévé válik.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a tenyerünkben lévő okostelefonunkal irányíthatjuk az életünket, irányíthatjuk a minket körülvevő világot, amely hatalmas erőt és hatalmas tudást biztosít

– jelentette ki a Jaguar Land Rover Hungary mérnökségi igazgatója.

Mance Nevijo
Jaguar Land Rover Hungary Kft., Director Engineering Hungary
 Tovább

Mindezt több példával is szemléltette: az Uber gyakorlatilag a világ legnagyobb „taxitársasága”, amely nem birtokol saját járműveket, a Facebook a világ legnépszerűbb médiaszolgáltatója, de nem hoz létre tartalmat és ott van az Airbnb, a világ legnagyobb közösségi szállásmegosztója, amely nem rendelkezik saját ingatlanokkal. Nevijo Mance egyben rámutatott, az autóiparban is folyamatosan szembesülnek a változásokkal, így a legfontosabb kérdés az:

hogy mi fog történni velünk, és hogy tudjuk biztosítani azt, hogy továbbra is piacvezetők maradhassunk?

Véleménye szerint a válasz az „ACES” mozaikszóban rejlik: ebben az „A” jelentése az önvezetés (Autonomous), a „C” az összekapcsolt (Connected), az „E” az elektromosság (Electrified), az „S” pedig a megosztáson alapuló üzleti modellek (Shared business). Mance elsőként az önvezető autózásra tért ki, előadásában egy érdekes statisztikát mutatott, amelynek tanulsága szerint a balesetek 94%-át emberi hiba okozza. A fáradtság, a nem megfelelő egészségügyi állapot, ha valami elvonja a vezető figyelmét, az alkohol, vagy bármi más súlyos következményekkel járhat.

Ezért a célunk az önvezető rendszerek fejlesztésével, hogy magát a mobilitást, az egyéni mobilitást biztonságosabbá tegyük

– emelte ki.

Rámutatott, a fejlesztések során az egyik legnagyobb kihívás az, hogy egy autó, amely rendelkezik a fedélzeti és fedélzeten kívüli intelligens rendszerekkel, képes legyen arra, hogy meghatározza a saját helyzetét. Az autónak pontosan tudnia kell, hogy hol tartózkodunk. Lényeges, hogy amikor ma helyzet meghatározásról beszélünk, akkor annak tartománya centiméter, nem pedig méter pontosságú, mint a múltban. Ha egy önvezető autó, amelynek átengedjük az irányítást, 2-3 méteres pontossággal képes csak vezetni, az végzetes balesetekhez vezethet az autópályán, vagy ha 2-3 méterrel előbb vagy később kanyarodik, az jelentős hatással lehet az utazás biztonságára. Éppen ezért az önvezető autó első számú feladata, hogy képes legyen a helyzetének pontos meghatározására – tette hozzá a Jaguar Land Rover Hungary mérnökségi igazgatója.

Majd azzal folytatta, hogy a következő kihívás a mozgó objektumok felismerése. Az autó érzékelőit, kameráit, a lézeres szkennereket, a radarokat, az ultrahangos érzékelőket egyszerre használjuk arra, hogy megértsük, mi van a környezetünkben. Tudom tehát, hol vagyok a helyzet meghatározásnak köszönhetően, a következő lépés az, hogy megértsem, mi történik körülöttem és egy statikus képnél fontosabb az, hogy előre tudjam jelezni a körülöttem levő tárgyak mozgását. Éppen ezért nagyon fontos különbséget tenni aközött, hogy egy autó az, amit a kamera érzékel, vagy egy kerékpár, esetleg egy gyalogos. Azt követően, hogy meghatároztam a helyzetemet, megismertem a környezetemet, a következő lépés az úttervezésről szól. Az autó a rendelkezésre álló számítási teljesítményével másodpercenként ezerszer kiszámítja azokat a lehetséges útvonalakat, amelyek ideálisak a továbbhaladásra az adott helyzetben.

Az így kialakuló útvonaltervből választhatjuk ki azt az utat, amelyen a célunk felé haladhatunk

– jelentette ki Nevijo Mance.

Kiemelte, az önvezető autóban minden számítógép által vezérelt, ez irányítja a kormányzást, a fékezést, a gyorsítást, az autó mindent maga végez. Tehát, ha egyszer megvan a kész útvonal terv, akkor a mozgásvezérlő mozgásba hozza a járművet, amely másodpercenként több mint ezerszer végez számításokat. Fontosnak tartotta azt is kiemelni, hogy ez egy olyan folyamat, amely soha nem áll meg az önvezető autó esetében.

Az előadás az „ACES” forradalom következő betűjével, a tisztább és biztonságosabb autózással folytatódott. Nevijo Mance kiemelte, a világon 10-ből 9 ember nem tud tiszta levegőt belélegezni és ez nem csak a fejlődő gazdaságok miatt van így. Rámutatott, mindenkinek Kína és India jut eszébe először a szennyezett levegő kapcsán, pedig sok európai városban a megengedett határértékek fölött van a levegő szennyezettség. Ezt szem előtt tartva törekednünk kell arra, hogy rendelkezésre álljanak olyan járművek, amelyek helyben nem bocsátanak ki káros-anyagokat.

Erre a válaszunk az új Jaguar I-Pace. Nagyon büszkék vagyunk erre az autóra. Ez az első alkalom, hogy egy autó 3 rangos díjat nyert: megszerezte az év autója, az év zöld autója és az év autó-designja díjakat

– mondta el a Jaguar Land Rover Hungary mérnökségi igazgatója.

Mance ezt követően az elektromos autójuk főbb részegységeit mutatta be, illetve kiemelte, hogy a jövő elektromos autói nem rendelkeznek sebességváltóval, üzemanyagtartállyal, kipufogórendszerrel, amelyek a belsőégésű motor elválaszthatatlan része. Ezek hiánya lényegesen egyszerűbbé teszi az elektromos autó felépítését, összehasonlítva a jelenlegi, belsőégésű motorral szerelt autók felépítésével. Mindez lehetővé teszi új belépők, új országok számára azt, hogy beszálljanak a versenybe – mutatott rá.  

Előadásában kitért arra is, hogy az alternatív hajtástechnológiák miatt globálisan meg fog változni a nyersanyagok iránti igény. Kiemelte, az országok, amelyek jelentős kőolaj- és földgáz készletekkel rendelkeztek, lépéselőnyben voltak a múltban. Bemutatta azokat az országokat is, amelyek alapanyagokat szolgáltatnak az akkumulátorok és az elektromotorok gyártásához.

Sajnos egyértelműen láthatják, hogy Európa nem fog kulcsszerepet játszani a jövőben, ahogy a múltban sem játszott azt, mivel nem állt rendelkezésre jelentős mennyiségű nyersanyaga

– vonta le a következtetést a Jaguar Land Rover Hungary mérnökségi igazgatója. Egyben hangsúlyozta, pontosan ezért nagyon fontos azt megérteni, hogy az innováció a kulcsa vezető pozíciónk fenntartásának az egyéni mobilitás területén.

Az ACES forradalom történetét az összekapcsolódással folytatta, amelynek köszönhetően az autók egyre okosabbá válnak. Kiemelte, hogy a nagyvárosok a világ felszínének csupán 0,5 százalékát foglalják el, miközben az erőforrások 75 százalékát fogyasztják el. Véleménye szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, hogy az összekapcsolódás révén miként tudnak megoldást találni erre a problémára.

Látni kell, hogy a digitális tartalom lesz az új „lóerő”

– hangsúlyozta Nevijo Mance. Hozzátette, mindenki tudja, hogy ebben a jelenlegi válságban, amellyel a vírus miatt szembesültünk, mi történt a Netflix-szel. Ügyfeleik azt várják el tőlük, hogy azokat a tartalmakat, amelyeket otthonukban élvezhetnek, akkor is elérhessék, használhassák, amikor autóban ülnek. Éppen ezért az összekapcsolhatóság válik az egyik legnagyobb kihívássá, amellyel szembesülnek.

Kiemelte, az egyik legfontosabb paraméter az adatátviteli sebesség. Az önvezető autóknak adatot kell feltölteni a back-endből, de olyan tartalmakat is kell fogadniuk, mint például a videók, vagy a média, és ezeket az adatokat a back-endből az autóig el kell tudniuk juttatni. Nagyjából az adott szabvány 4 Terabájt naponta, egy önvezető jármű minden nap ennyi adatot forgalmaz a back end és az autó között. Ez hatalmas adatmennyiség, hogy szemléltesse, pontosan miről is van szó, egy kétórás filmet, A galaxis őrzőit hozta példaként, amelynek fel és letöltése 3G-vel korábban mintegy 26 órát vett igénybe. Természetesen ilyen sebességgel nem megvalósítható az önvezető autózás –tette hozzá.

4G-vel, amennyiben mindvégig tökéletes a 4G-kapcsolat, még mindig 6 percig tart. 5G-vel, amely a legújabb szabvány és ennek kiépülésének vagyunk tanúi, csak másodpercekről beszélünk. Ezért is nagyon-nagyon fontos az egész infrastruktúra fejlesztése

– hangsúlyozta a Jaguar Land Rover Hungary mérnökségi igazgatója

Végül az „ACES” forradalom utolsó betűjéről, az „S”-ről beszélt előadásában, amely a különböző megosztáson alapuló szolgáltatásokat, üzleti modelleket foglalja magában. Kiemelte, már a múltban is nagy szükség volt a megosztott mobilitásra, de nem álltak rendelkezésre az ehhez szükséges eszközeink. A digitalizációval, az okostelefonokkal és a gyors vezeték nélküli kapcsolattal ez mostanra megváltozott, nem csak az igényünk van meg a megosztott mobilitás iránt, hanem a szükséges képességeink is.

Nevijo Mance előadásában egy nagyon érdekes ábrát is bemutatott, amelynek főbb tanulságai az alábbiak voltak:

  • Ha útjaink során nagyon-nagyon hosszú távolságot kívánunk megtenni és nagyfokú rugalmasságra van szükségünk, akkor mindig szükségünk lesz autóra, legyen szó akár a bérlés valamely formájáról, vagy saját tulajdonról. Ez alapján pedig kijelenthető, lesz kereslet az autók iránt a jövőben is.
  • Ha nagyon rövid távolságot akarunk megtenni és alacsony vagy magas fokú rugalmasság párosul ehhez a szándékhoz, akkor sétálhatunk, vagy akár kerékpárral is közlekedhetünk.
  • Ahol a közepes távolsághoz, közepes rugalmasság párosul az utunk során, ott pedig a különböző megosztáson alapuló szolgáltatások kerülnek majd előtérbe, válnak nagyon fontossá a mobilitásunk biztosításához.

Nevijo Mance zárógondolatként elmondta, arra törekszenek a Jaguar Land Rovernél, hogy a verseny élmezőnyében legyenek és ők határozzák meg a mobilitás új irányait.

Címlapkép forrása: Mark Kauzlarich/Bloomberg via Getty Images

Frankfurti tőzsde
Pedro Sanchez Angela Merkel
koronavirus nyaralás
koronavírus teszt
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Részvények, indexek, devizák és árupiacok élő elemzése, ötletelés.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
2020. szeptember 10.
Lakás Konferencia 2020
fedusa_shutter