jarmuipar 2020 Rozsa Tamas
Gazdaság

Három dologra van szüksége a magyar autóiparnak ahhoz, hogy győztesként kerüljön ki a koronavírus-válságból

Egyedi lehetőség áll fenn a válság miatt, az autóiparban szokatlan módon a magyar beszállítók megtámadhatják mind nyugat-európai, mind ázsiai versenytársaikat - jelentette ki Rózsa Tamás a Járműipar 2020 online konferencián. A Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója hozzátette, a piacot csak akkor lehet felülteljesíteni, ha a válságot túl is éli egy adott magyarországi beszállító. A túlélés záloga pedig három kézben van: a vevők, a befektetők és a bankok bizalmát egyaránt el kell nyerni, ami nem egy adottság, hanem proaktív kemény munka eredménye.

Rózsa Tamás előadásának legelején rámutatott, a múltban növekvő globális jármű eladásokat lehet látni, ezt csak a 10 évvel ezelőtti válság törte meg és a mostani koronavírus-válság. Ugyanakkor a 2020-as nagy visszaesés önmagáért beszél, sokkal nagyobb, mint a 10 évvel ezelőtti. Hozzátette, látni kell azt is, hogy a regionális különbségek jelentősek: Kína reménnyel kecsegtető „V” alakú visszapattanásban van a februári mélypontot követően, amelyben az is fontos szerepet játszik, hogy kevesebb, mint 3 hetet álltak az autógyárak az ázsiai országban. Európában ezzel szemben átlagosan 7 hetet álltak az üzemek és most is kb. 40%-os kapacitással termelnek, tipikusan egyműszakos munkarendben.

A Top Tier Consultants szakértője szerint a mostani mélyrepülés két nagyon fontos kérdést vet fel:

  1. mennyi idő alatt tér vissza a 2019-es termelési szint
  2. milyen szintre térünk vissza

Érdemes a realitások talaján állni, a "V-alakú" felpattanásra már nincs esély Európában, ez a hajó elment. 

Sokkal valószínűbb egy olyan forgatókönyv, hogy valahol a „V” és az „U” között leszünk, hiszen az autóvásárlói szokásokra régiónként másképp hat a koronavírus-válság

– jelentette ki Rózsa Tamás.

Rámutatott, hogy az elemzői konszenzus szerint az európai visszapattanás a „V” és az „U” alak között van jelenleg. Hozzátette azt is, hogy eddig hónapról hónapra romlottak az előrejelzések, de mostanra valószínűleg elértük azt a pontot, amikortól már a júniusi szám nem lesz rosszabb, mint a májusi. Ugyanakkor hangsúlyozta azt is, hogy mivel egészségügyi előrejelzésekre alapulnak a gazdasági előrejelzések, a rendszerbe bele van kódolva egyfajta optimizmus. Egyrészt azért, mert nem számol a koronavírus második hullámával, másrészt azért, mert a sok milliárd dolláros kutatási támogatásokat általában olyan intézetek kapják, amelyek kellően optimista várakozásokat fogalmaznak meg azzal kapcsolatban, mikorra rukkolhatnak elő a koronavírus gyógyítására, megelőzésére alkalmas készítményekkel.

Rózsa Tamás kiemelte, hogy a fentieket figyelembe véve 28 százalékos visszaeséssel számolnak idén Európában, amelyből csak 17 százalék marad majd 2021-re. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy ez az alap forgatókönyvük, több olyan lefelé mutató kockázat is van, amelyek miatt a visszaesés mértéke sokkal nagyobb is lehet:

A már említett egészségügyi optimizmus mellett komoly problémákat okozhat az is, hogyha az ellátási lánc nem tud kellően gyorsan visszaépülni, további csúszásokat szenved.

A szakértő szerint bizakodásra adhat viszont okot az, hogy megjelent június elején az első pozitív eltérés lehetősége a roncsprémium programok formájában, amelyek ugyan lényegesen erőtlenebbnek látszanak, mint 2009-ben, de legalább a jó irányba tett lépésként tekinthetünk rájuk. Hozzátette, itt még számos nyitott kérdés van, például az, hogy milyen mértékben lesz ez elektromos autó fókuszú vagy lesz-e maximalizált darabszám.

Rozsa Tamas abra harmas 06

Rózsa Tamás beszélt arról is, hogy az iparág szempontjából kiemelten fontos lesz, hogy hogyan alakul majd az autók iránti kereslet a meghatározó piacokon. Rámutatott, az autógyártók teljesítményét számos tényező befolyásolhatja majd, nem mindegy például, hogy milyen ügyfélkörrel rendelkeznek, mennyire friss a modellpalettájuk, mely régiókban erős az értékesítésük hagyományosan, termékportfóliójukban a személyautók, vagy a régóta népszerű SUV-k vannak-e túlsúlyban. Mindezeket figyelembe véve a General Motors, a Hyundai és a BMW lehet az az autógyártó, amelyik átlag feletti értékesítést produkálhat 2020-ban, míg a Suzuki, a Fiat Chrysler és a Renault-Nissan csoport eladásai az átlag alatt alakulhatnak.

A válság hatásait a beszállítóknak mind operatív, mind stratégiai szinten egyszerre kell kezelniük

– hangsúlyozta Rózsa Tamás. Hozzátette, nyilvánvalóan az összes beszállító igyekszik likviditási helyzetén javítani, illetve költséget csökkenteni, de ezzel párhuzamosan kell foglalkozniuk stratégiai kérdésekkel is, mint például a globalizáció csökkenő mértéke, az e-mobilitásban elfoglalt helyzetük, vagy a piac konszolidációja akár vevői akár eladói oldalon.

Felhívta a figyelmet továbbá arra, hogy az az ironikus helyzet állt elő, hogy azon beszállítók, akik nehezebb likviditási helyzetben vannak a térségünkben, ezért netán absztraktnak tűnik számukra, hogy stratégiai kérdésekkel foglalkozzanak, kerülnek még nehezebb (csőd)helyzetbe.

Rozsa Tamas abra negyes

A szakértő kitért arra is, hogy a korábban felsorolt számos kockázat mellett a magyarországi beszállítói kör a koronavírus-válság során a piacot túl tudja majd teljesíteni, mert Nyugat-Európához képest strukturális költségelőnyben van, lényegesen kevesebb termelésleállást kellett elszenvednie.

Mindennek köszönhetően egyedi lehetőség áll fenn a válság miatt, az iparágban szokatlan módon a magyar beszállítók megtámadhatják mind nyugat-európai, mind ázsiai versenytársaikat,

az előbbieket nagyobb termelési biztonság és alacsonyabb költségekkel, az utóbbit az ellátási lánc lerövidítésének lehetőségével.

elmondta, a piacot csak akkor lehet felülteljesíteni, ha a válságot túl is éli egy adott magyarországi beszállító.

A túlélés záloga három kézben van: a vevők, a befektetők és a bankok bizalmát egyaránt el kell nyerni, ami nem egy adottság, hanem proaktív kemény munka eredménye.

Ennek a három stakeholdernek meggyőzően kell tudni prezentálni, hogy 2019 egy stabil pénzügyileg erős év volt, hogy 2020-ban a cég likvid tud maradni egy esetleges „U” alakú piaci kilábalás esetén is, valamint 2021-22-re meggyőző üzleti modellt és stratégiát kell prezentálni. Sajnos egy ilyen helyzetben lesznek beszállítói csődök is – hangsúlyozta Rózsa Tamás előadásának zárásaként.

Címlapkép forrása: Stiller Ákos/Bloomberg via Getty Images

newyork stock exchange
usa kongresszus vihar kormány parlament szenátus felhő sötétség amerika
teslamodelu
kórházi ápolás műtét elektróda
Német lapértesülések szerint kész Merkel terve hatalmának megerősítésére
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Nehéz részvényt választani? Kereskedj akkor a legnagyobb tőzsdeindexekkel!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
2020. szeptember 10.
Lakás Konferencia 2020
kórház