autóipar
Gazdaság

A régiónk túlságosan kiszolgáltatott egyetlen ágazatnak - és nekik nagyon fáj a koronavírus

Portfolio
Kelet-Közép-Európa gazdaságainak meghatározó szereplői az autógyártók, amelyeket azonban mélyebben érint a válság, mint a feldolgozóipar szereplőit vagy a szolgáltatókat. A szektor lassú kilábalása rányomja a bélyegét a magyar, cseh, szlovák és lengyel GDP-re egyaránt. A Reuters elemzésében a szereplőket megszólaltatva járja körbe, hogy mekkora visszaesést szenvedhetnek el az autógyártók a régióban, és milyen kilátásokkal számolnak.

A lap elemzésében azt írja, hogy miután a kommunista berendezkedés összeomlott, az autógyártók jelentős beruházásokba kezdtek Kelet-Közép-Európában, mert jelentős mennyiségű olcsó munkaerő állt rendelkezésre. Az autógyártás a régió egyik legfontosabb tényezője lett a gazdasági növekedés, a foglalkoztatás területén.

Az autógyártást azonban jelentős mértékben megütötte a járvány, a gyárak közül sok még mindig nem teljes kapacitással üzemel, és a lap szerint az iparág mélyebb visszaesést szenved el, mint a többi szektor a régióban.

Az elemzés szerint ez rossz hír Csehországnak, Magyarországnak és Szlovákiának, amelyek nagy mértékben támaszkodnak az autóiparra.

A feldolgozóiparban ez a szektor fogja a legnagyobb visszaesést elszenvedni a régióban, és a kilábalás is itt lesz a leglassabb, ez tehát tartósan rányomhatja a bélyegét a GDP-re – mondta el a Reutersnek Virovácz Péter, az ING vezető elemzője.

A cseh, lengyel, szlovák és magyar autóipari vezetők szerint a régióban közvetve 1,3 millió embernek adnak munkát, és az EU-ban termelt autók közel ötödét itt állítják elő. A szektor a magyar GDP 4-6%-áért felel, Csehországban ugyanez 10, Szlovákiában 13%, utóbbiban az ipari termelés felét ez a szektor adja.

Egyes közép-európai autógyártók idén 20-25%-os visszaesést várnak a gyártásban.

Ennek egyértelmű hatásai lesznek a régiós országok GDP-jére: az Európai Bizottság idén 7%-os visszaesést vár Magyarországon, 7,8%-ot Csehországban, Szlovákiában pedig 9%-ot. Legkevésbé a lengyel gazdaság támaszkodik az autógyártásra, így a visszaesés és itt lesz a legkisebb, a Bizottság szerint 4,6%.

A termelés jelentősen visszaesett

Az autógyártók nem alkalmaztak tömeges elbocsátásokat a régióban, és fokozatosan növelik a műszakok számát és a kibocsátást is. A hazai Mercedes-gyárt üzemeltető Daimler például két műszakot alkalmaz, augusztusban pedig már bevezeti a harmadikat is, a szlovákiai Kia-gyár szeptemberben tervezi a harmadik műszak bevezetését.

Az év második felében a megrendelések növekedésére számítunk, és reméljük, hogy már teljes kapacitáson tudunk üzemelni

- mondta el a Kia Motors szlovákiai szóvivője.

A visszaesés jelentős lesz a szektorban, a legtöbb autóipari vállalat 20% feletti termelés-csökkenést szenved el:

  • A KIA az első félévben 27%-os visszaesést könyvelt el a termelésben.
  • A szintén Szlovákiában működő PSA, amely Peugeot modelleket gyárt az országban, saját elmondása szerint őszig elegendő megrendeléssel rendelkezik.
  • A magyar Suzuki 20%-os visszaeséssel számol az előzetesen várthoz képest. A vállalat július közepén tért vissza a két műszakos termeléshez.
  • a Cseh Autóipai Szövetség pedig előrejelzése szerint 20%-os lesz a visszaesés a szektorban, ez összesen 215 milliárd koronás kiesést okoz majd (9,6 milliárd dollár).

Áprilisi levelükben az autóipari szereplők az ellátási láncok visszaállítását, pénzügyi segítséget és szabályozási könnyítést kértek az EU-tól, de Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének vezetője szerint eddig még nem érkezett válasz. A Reuters megkereste az EU Bizottságát, amelynek szóvivője azt írta válaszában, hogy a testület szabályozási rugalmasság megadásával nem tervez eltérni a környezetvédelmi kritériumaitól.

A beszállítók is szenvednek

Nem csak közvetlenül az autóipari szereplők, de az ő tízezreket foglalkoztató beszállítóik is szenvednek. A Koyo Bearings csehországi vezetője elárulta a lapnak, hogy jelenleg a kapacitásuk 70%-án üzemelnek, és bár folyamatos növekedésre számítanak, a válság előtti kibocsátási szintet leghamarabb 2021 közepén érhetik el. Azt is elmondta, hogy Európa nem áll olyan gyorsan helyre, mint ahogy azt várták, és még továbbra is jelentős az aggodalom a második járványhullám miatt. A vállalat hétről hétre tervez, és jelenleg 470 munkavállalójuk otthon van, állami támogatással.

Szenved a magyar FAMU Kft. is, amelynek vezetője, Nyírő József a lapnak elárulta, hogy csak hetekre előre terveznek. A vállalat túlélési stratégiáját az új piacok megszerzése jelenti. Szerinte a következő egy hónap meghatározó lesz a beszállítókra nézve.

(Reuters)

Címlapkép: Getty Images

arany
commerzbank shutter
donaldtrump
koronavirus usa
google
Bejelentették a nagy megállapodást az Intesa és az Intrum között
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. szeptember 2.
Járműipar: Új időszámítás, sokasodó kihívások
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online előadás
Felülünk a trendvonatra és közben vételi és eladási zónákat azonosítunk.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
usa kongresszus vihar kormány parlament szenátus felhő sötétség amerika