A Citi anyaga a koronavírus miatti fogyasztói preferenciák megváltozását és annak a globális növekedési, illetve szén-dioxid-kibocsátási hatásait vizsgálja és arra fűzi fel az összefüggéseket, hogy a félelemérzet, a fogyasztói viselkedés a kulcs a kilábaláshoz. Emlékeztetnek a YouGov közvélemény-kutató felmérésére, amely szerint rendkívül eltérő, hogy az egyes országokban az emberek hány százaléka tart attól, hogy megfertőződik a vírussal, hiszen a finneknél ez csak 25%-os, míg a malájoknál 86%-os. Ez pedig lényeges következményekkel jár világszerte a növekedésre, hiszen a magas félelem önkorlátozást, szociális távolságtartás is magával hoz.

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) június közepi felmérésére is emlékeztetnek, amely szerint még azokban az országokban, ahol az embereknek csak a negyede tart a fertőzéstől, még ott is csak a megkérdezettek 45%-a válaszolta azt, hogy a korlátozások feloldása után 1-2 hónappal külföldi utazást vállalna. Így tehát minél többen félnek egy országban, hatványozottan többen tartanak a külföldi úttól. Ez azonban összességében csak kicsit csökkenti a globális szén-dioxid-kibocsátást (CO2), mert a globális a repülés súlya mindössze 2%-os.

Jóval nagyobb CO2-kibocsátást lehet megspórolni azzal, ha például azok az amerikai munkavállalók, akik otthonról is elvégezhető munkát csinálnak (az álláshelyek 52%-a ilyen) a következő években heti legalább 1 napot home officeban dolgoznának, mert ezt azt jelentené, mintha évi 4,3 millió autó használaton kívül maradna és így 2020-tól 2030-ig évente 2,5%-kal lehetne csökkenteni a CO2-kibocsátást. A tömeges otthoni munkavégzésnek egyébként további jelentős környezetvédelmi előnyei is lennének, hiszen az irodaházak hűtése-fűtése, illetve a tömegközlekedési igények mérséklődése jelentős CO2-kibocsátást spórolna meg globálisan. Erre egy példa: Az Egyesült Államokban áprilisban a tömeges otthoni munkavégzés miatt a lakossági áramfogyasztás 3-7%-kal megnőtt, míg a kereskedelmi célú 5-15%-kal, az ipari célú pedig 5-25%-kal visszaesett.
Miről szól ez a cikk?
- A koronavírus alapvető hatással van a fogyasztói preferenciákra, és a jelek szerint tartós félelmet okozott az emberekben.
- Ennek a félelemnek az enyhítése kulcsfontosságú abban, hogy az egyes iparágak milyen kilátások elé néznek.
- A legfrissebb jelek afelé mutatnak, hogy a tartós félelem az eddig gondoltnál lassabb globális gazdasági kilábalás felé mutat, és így akár túlzottan is magas lehet a nemzetközi pénz- és tőkepiacok értékeltsége.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!