elektromos auto tamogatas
Gazdaság

Itt a bejelentés: a kormány újabb ingyenmilliókat ad elektromos autók vásárlására

MTI
Portfolio
A kormány Klíma- és Természetvédelmi Akcióterve részeként meghirdetett, 5 milliárd forintos keretösszegű elektromosjármű-vásárlást támogató pályázata nagy sikerrel zárult. A kormány döntése alapján mintegy 882 millió forinttal megemeljük a pályázati keretösszeget, így a kiírási feltételnek megfelelően benyújtott összes pályázat támogatásban részesülhet - mondta az MTI-nek nyilatkozva Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

A környezetkímélő járművek beszerzése iránt az egyéni vásárlók mellett komoly érdeklődést mutattak a vállalkozások is - tette hozzá a miniszter.

A többletforrásnak köszönhetően az innovációs tárca több mint 230 elektromos jármű vásárlását segíti, ezzel több, mint 2000 elektromos jármű beszerzése történhet meg

- mondta a miniszter.

Tájékoztatása szerint 662 magánszemély pályázott a támogatásra, emellett 738 vállalkozás, köztük 294 taxis vagy személygépkocsis személyszállítást végző cég nyújtott be pályázatot elektromos autó vásárlására.

A pályázó gazdasági társaságok főként az informatikai, értékesítési és kereskedelemi szektorokból kerületek ki, de előfordultak köztük mérnöki vagy ügyvédi irodák is. Az érdeklődés a taxisok részéről volt a legintenzívebb, a pályázataikban igényelt támogatások összege ugyanis meghaladta a számukra elkülönített 2 milliárd forintos keretet.

A pályázat keretében 348 vállalkozás pályázott elektromos robogó beszerzésére

- jegyezte meg Palkovics László. 

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos járművek beszerzésére kiírt pályázat a kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének fontos eleme, amelynek célja, hogy minél szélesebb körben segítse elő a közlekedés zöldítését és az alacsonyabb árkategóriájú elektromos autók elterjedését.

A környezetkímélő elektromos autózás hazai térnyerése elengedhetetlen Magyarország, immár törvényben is rögzített 2050-es klímasemlegességi célkitűzésének elérésében. Az elektromobilitási piac fejlődése szempontjából a miniszter örvendetesnek ítélte azt, hogy a kereskedők nyitottak voltak a listaárak csökkentésére, így a pályázat a piaci versenyt is élénkítette.

A kormányzati program felgyorsítja a környezetkímélő járművek terjedését, amelynek tempója már korábban is az európai élmezőnybe tartozott Magyarországon - mondta, emlékeztetve arra, hogy 2020 első felében az uniós tagállamok közül Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben a forgalomba helyezett alternatív hajtású autók száma.

Pillanatok alatt kimerült a keret

A 2020. május 30-án meghirdetett kiírás keretében a pályázatokat 2020. június 15-től lehetett benyújtani. A beérkezett pályázatok összértéke kevesebb mint egy nap alatt elérte a teljes keretösszeget. Ennek eredményeként az IFKA hivatalos oldalán meg is jelent a kiírás, amely szerint 

A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ FORRÁS KIMERÜLÉSE MIATT AZ ÉRDEKLŐDŐK 2020. JÚNIUS 16. 12:00 ÓRÁIG NYÚJTHATTÁK BE PÁLYÁZATAIKAT, A BENYÚJTÁS LEHETŐSÉGE EKKOR LEZÁRULT.

Miért kapkodták el ennyire gyorsan?

A pályázat rendkívül gyors kimerülése több tényezővel függhet össze:

  • Az előző pályázat kifutása óta eltelt több hónap, és februárban már lehetett sejteni a kormányzati bejelentések alapján, hogy újfajta támogatás érkezik. Ezért az eddig elhalasztott kereslet most zúdul rá a piacra és a pályázatra.
  • A korábbinál (1,5 millió forint) nagyobb, 2,5 millió forintos támogatás már többek számára teheti vonzóvá az elektromos autókat.
  • Az új program sávos rendszerének köszönhetően élénkült az árverseny, egyre több modell ára csökkent, a vásárlók széles kínálatból választhattak, a korábbiaknál alacsonyabb árakon.

Eddig 1558 pályázatról született döntés

Érdemes kiemelni, hogy a feldolgozás folyamatos, eddig 1558 pályázatról született döntés, ezek támogatói okiratait már ki is adták. Ahogy arról korábban beszámoltunk, pályázatokat 15 nap alatt bírálják el és a támogatói okirat megérkezését követően 90 nap áll a pályázó rendelkezésére, hogy a kiválasztott kereskedővel szerződést kössön és másfél év, hogy átvegye az új autót. Ezért tehát az sem gond, ha a gyártás előtt álló új modellre hosszabb ideig kellene várnia a pályázónak.

Milyen modellek közül választhatnak majd a szerencsések?

Azok, akik sikerrel pályáztak és megkapják az állami támogatást, számos elektromos autó közül választhatnak, a 11 millió forint alatti modelleket az alábbi táblázatban gyűjtöttük össze.

elektromos auto modellek

Az iparági szerelők szerint nagy szükség van a támogatásokra

Kiemelten fontos, hogy a politikai döntéshozók minden létező eszközükkel támogassák a hazai autóipart a mostani, kiemelten fontos időszakban - hangzott el a megállapítás a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) és a Portfolio közös szakmai online konferenciáján. A hazai autóipar meghatározó vezetői között nagy volt az egyetértés abban, hogy a magyar államnak is további pénzügyi támogatást kell nyújtani az új autók vásárlásához. 

Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója is azt hangsúlyozta, hogy az elektromos autók támogatása, a nagycsaládos, hétüléses modellek támogatásának megléte nagyon fontos. Kiemelte, hogy egyre nagyobb arányban váltanak a vásárlók konnektorról tölthető modellekre, éppen ezért fontos lenne ennek az infrastruktúrának a kiépítése, erőteljes fejlesztése annak érdekében, hogy az országos lefedettség javuljon.

Urbán László, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettes ezt annyival egészítette ki, hogy nagyon fontos lenne a borzasztóan idős és rendkívül nagy károsanyag-kibocsátású hazai személygépkocsi-állomány megújítása. Ilyen támogatást jelenthetne például egy hazai roncsautó-program (a 2008/2009-es válság után sokat segített a Németországban és más európai államokban bevezetett roncsautó program), vagy a környezetvédelmi szempontú általános gépjármű adóztatás. A követendő minták azonban nem a 2008/2009-es pénzügyi világválság után megvalósított autócsere-programok lennének: a támogatással lecserélhető autók körét nem elsősorban a használt autók kora, hanem károsanyag-kibocsátása szabná meg.

Címlapkép forrása: MTI/Balázs Attila

GettyImages-166300867
vera jourova europai bizottsag magyarorszag orban viktor lemondas felszolit
forint mnb épület sötét magyar jegybank
bét
bika3
varsó
müller cecília operatív törzs
Aria Hotel Budapest High Note SkyBar
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. október 8.
Budapest Economic Forum 2020
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
Online előadás
A-tól Z-ig átvesszük a platform funkcióit és a megbízástípusokat.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
forint mnb épület sötét magyar jegybank