digitális számla papírmentes
Gazdaság

A papírmentes új világ, erre készülhetnek a hazai cégek

Portfolio
Néhány nap múlva lejár az online számla rendszer idei nyári kiterjesztésének szankciómentessége, közben pedig már az is kiderült, hogy az adóhatóság továbbfejleszti a gazdaságfehérítésban bevált csodafegyverét, amely digitális alkalmazkodásra kényszerít minden hazai céget, legyen az mikro, kis, vagy épp közepes vállalkozás. A Portfolio által szervezett - és a Budapest Bank, valamint a Budapest Pénzügyi Asszisztens által támogatott - Digitális szintugrás - Segítség a hazai cégeknek című online klubrendezvény éppen ezért egy nagyon aktuális környezetben zajlott és a hazai cégvilág számára fontos, hasznos kérdéseket boncolgatott.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Papírmentes jelen és jövő

Gyányi Tamás, a WTS Klient Adótanácsadó partnere első előadóként arra emlékeztetett, hogy mekkora változások történtek az adózás tekintetében idehaza 20 év leforgása alatt. Mert például 20 évvel ezelőtt ebben az időszakban tömegek sorakoztak a postán a bevallási időszakban még éjfélkor is, mert akkor még nem volt lehetőség online bevallás-feltöltésre.

Ezek ma már nincsenek, hiszen az utolsó 20 évben egy óriási szintugrásnak lehetünk a szemtanúi

- vélekedett az adószakértő, aki kitért ennek kapcsán a legfontosabb adóhatósági intézkedésekre, így például az e-szja-ra, az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszerre, az online pénztárgépre és az online számlára.

Minden az elektronikus ügyintézés irányába mutat és a koronavírus is bebizonyította, hogy ezekre a megoldásokra szükség van - mondta. A NAV esetében nyilván nem a koronavírus volt a hajtóerő a digitális kezdeményezések elindítására, hanem a 27%-os magyar áfakulcs és az ezzel kapcsolatos áfacsalások visszaszorítása - tette hozzá.

Ezek a feketegazdaság elleni intézkedések rendkívül sikeresnek mondhatóak, az Európai Bizottság legutóbbi áfarés-jelentése is ezt támasztja alá - idézte fel a legutóbbi sajtóhíreket Gyányi Tamás, aki ezt követően részletesen bemutatta a kötelező online adatszolgáltatás rendszerének aktuális szabályait és a legfontosabb várható változásokat.

Aláhúzta: a jelenlegi szankciómentes időszak szeptember 30-áig tart az online számla rendszer tekintetében.

Mostanra minden érintett cégnek regisztrálnia kellett magát az online számla rendszerben, mivel július 1-jétől eltörölték a 100 ezer forintos áfa értékhatárt, mindent jelenteni kell a NAV felé, áfatartalomtól függetlenül. Az adószakértő előadásában úgy fogalmazott, hogy a cégek nem késlekednek, és csatlakoznak ehhez a rendszerhez tapasztalataik szerint.

Azt is hangsúlyozta az adótanácsadó, hogy január elsejétől az adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed a nem adóalanyok részére kibocsátott számlákra is, valamint az adóalany részére a Közösségen belüli adómentes termékértékesítésről kibocsátott számlákra is. Ez egy óriási újabb adathalmazt jelent majd a NAV számára, ahol egyre több kockázatelemzőre van szükség, és egyre kevesebb adóellenőrre - jelezte.

Az online számla 3.0 verziója, ami jövőre lép életbe, már lehetőséget ad arra is, hogy a NAV előkészítse az áfa bevallásokat, és kiajánlja azokat az adózóknak - hívta fel a figyelmet.

Amikor a bank is segít

Szenttamási Norbert, a Budapest Pénzügyi Asszisztens termékfejlesztési és pénzforgalmi vezetője a rendezvény második előadójaként arról beszélt, hogy a digitalizáció és a szabályozói változások hatására hogyan fog közeledni egymáshoz a közeljövőben a bankolás és a számlázás, és ezeknél a találkozási pontoknál milyen új szolgáltatók, szolgáltatások, funkciók jelenhetnek meg.

Kiemelte: a legegyszerűbben megfelelni az adatszolgáltatási kötelezettségnek egy online számlázó rendszeren keresztül lehet. Többször is hivatkozott a banki szakértő a Budapest Bank által végzett reprezentatív felmérés eredményére, amelyből többek között az derült ki, hogy a megkérdezett vállalkozók nagy többsége már most is használja az online számla rendszerét.

A felméréseikből és a vállalkozásokkal való beszélgetéseikből az derült ki a bank szakértői számára, hogy az ügyvezetők számára az lehet nagy segítség egy szolgáltató részéről, ha az adminisztrációs tevékenységgel minél kevesebb időt kell töltenie. Ezért a cél, hogy levegyük a terhet a vállukról, a folyamatok automatizálásával, a digitális eszközök alkalmazásával - magyarázta a szakember az új szolgáltatás mögötti víziót.

Felmérésük eredménye szerint a megkérdezettek majdnem a fele nyitott volt arra, hogy olyan szolgáltatást használjon, amely platformon egyszerre elérhetőek a számlái és a pénzforgalmi adatai. Ennek köszönhetően könnyedén, digitális formában látja át, hogyan alakul a vállalkozásának pénzügyi helyzete - mutatott rá a bank új platformjának, a Budapest Pénzügyi Asszisztens előnyeire Szenttamási Norbert. Így a vállalkozások online csatornákon keresztül tudják kezelni egy helyen mind a számlázásukat, mind a pénzforgalmukat - tette hozzá.

Mennyire felkészültek a cégek?

A két előadást követően meghívott szakértőinkkel arról beszélgettünk többek között, hogy merre megy az adóhatóság a digitális megoldások tekintetében, ez milyen hatást fejthet ki a hazai cégekre és mit tapasztalnak a saját területükön, mennyire felkészültek a digitalizációs kihívásokra a vállalkozások.

Szebeni Dávid, az Enrawell stratégiai igazgatója válaszában úgy vélekedett, hogy már csak idő kérdése és a kézi számlatömbös megoldásoknak vége van. Átmenetileg ugyanakkor lehetnek olyan tevékenységek, amelyek részben átkerülhetnek a feketegazdaságba, így az építőiparban bizonyos tevékenységek, kisebb munkák, javítások, illetve például az egyéni oktatási tevékenységek. Ezeken a területeken már most sem annyira erős a számlaadási fegyelem, hát még akkor, ha minden magánszemély számláját be kell majd küldeni a NAV-hoz - magyarázta. A kézi számlatömbök gyakorlati előnyére is rámutatott Szebeni Dávid, ez pedig a visszadátumozás. Vagyis ha ezt a megoldást el akarja törölni az adóhatóság, akkor a számlázásra rendelkezésre álló határidőt, amit legutóbb egyre rövidítettek, ki kell tolni.

Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke a beszélgetés során kifejtette: az adóhatóság egyértelműen arra törekszik, hogy minden számlát lásson. Ezért jogosan merülhet fel az a kérdés, hogy szükség lesz-e annyi könyvelőre, adótanácsadóra, mint most. Rengeteg olyan számla lesz egy vállalkozás életében, amelyeket ellenőrizni kellene, mielőbb az bemegy az áfabevallásba automatikusan, és ezt a vállalkozás vezetője nem fogja tudni megtenni. Ezért itt jön a képbe a könyvelő, illetve az adótanácsadó, hogy ellenőrizze milyen számlatartalmak kerülnek be a rendszerbe, ezek az áfalevonások jogosak voltak-e - fogalmazott. Azt ugyanakkor előrevetítette, hogy a digitalizációs folyamatok miatt biztosan csökkenni fog a könyvelők száma. Az irány egyértelmű: minél kevesebb adminisztratív munkával kerüljön be a rendszerbe az adat - mutatott rá.

Gyányi Tamás, a WTS Klient Adótanácsadó partnere ugyanezen téma kapcsán a beszélgetésben úgy vélekedett, hogy még nem belátható az az időtáv, hogy mikor szűnik meg teljesen a papíralapú elszámolás. Emellett az adótanácsadónak ott lehet majd sokkal fontosabb szerepe, amikor az óriási adathalmazban bizonyos számlákat ellenőrizni kell, azok tartalmát, valódiságát, hogy megelőzze a vállalkozás NAV által történő bírságolását. A felelősség pedig a cégeken, a könyvelőkön, az adótanácsadókon van, mert ha valamilyen áfalevonás nem igazoltan történik, akkor azzal a vállalkozás egy 50%-os mulasztási bírságot kockáztat. A szakemberekre tehát szükség lesz ahhoz, hogy a virtuális térben is ki tudják szűrni, mi az, ami odavaló és mi az, ami nem - nyomatékosította.

Csajtainé Tószegi Andrea, a Budapest Bank kisvállalkozói termékfejlesztési vezetője arról beszélt, hogy az online számlázás egy tranzakcióhoz kötött tevékenység, így azt össze lehet kötni a pénzforgalmi szolgáltatásokkal. Ezért a bank új szolgáltatása 65 ezer hazai vállalkozásnak fog segíteni az adminisztrációs feladatok ellátásában. Általánosságban pedig arra mutatott rá, hogy a digitalizáció a pénzügyeket tekintve a vállalkozások esetében nem kényszer, hanem valóság. Elég csak arra gondolni, hogy a bank ügyfelei 85%-ban mára már netbankon intézik az ügyeiket. A koronavírus-járvány pedig csak felgyorsítja ezeket a folyamatokat, volt olyan cége a banknak, amely a belső tevékenységét, folyamatait is átalakította az új helyzet miatt.

Szenttamási Norbert, a Budapest Pénzügyi Asszisztens termékfejlesztési és pénzforgalmi vezetője szerint a banknak ott van lehetősége segíteni a digitális felkészültségben a vállalkozásoknak, ahol a számlázás és a pénzforgalom összeér, ez lehet egyfajta versenyelőnye is egy ilyen rendszernek.

Címlapkép forrása: Getty Images

orbán viktor parlament
Koronavírus
Az iráni külügyminisztert meghívták a Fehér Házba
A bankokat rettegésben tartó orosz hackerek valójában nem is oroszok
Egyre nagyobb bajban van Nagy-Britannia
nagorno karabakh
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Compliance szakértő

Compliance szakértő
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
Koronavírus