autoipar katasztrofa brexit megallapodas kilepes
Gazdaság

A szemünk előtt zajlik a katasztrófa: romokban Európa egyik legerősebb országának autógyártása

Portfolio
A koronavírus váratlan megjelenése és globális terjedése tovább mélyítette a brit autógyártás évek óta tartó válságát. A legfrissebb gyártási statisztikák pedig megerősítették, borzasztóan nehezen megy az újraindulás, a termelés felfuttatása a szigetországban, amelyet a járvány megfékezése érdekében hozott intézkedések, a hazai autóértékesítések összeomlása és a globális kereslet drámai zuhanása is nehezít.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Korábban már számtalanszor írtunk arról, hogy a brit autógyártás nagyon nehéz helyzetbe került több tényező együttes hatására, a legfrissebb gyártási statisztikák pedig ismét arról tanúskodnak, hogy az újraindulás, a termelés felfuttatása is borzasztóan nehezen megy a koronavírus-járvány árnyékában:

KIDERÜLT UGYANIS, HOGY augusztusban CSUPÁN 51 039 AUTÓ KÉSZÜLT NAGY-BRITANNIÁBAN, AMELY 44,6 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉST JELENT 2019 AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST.

Érdemes kiemelni, hogy az exportra előállított autók száma 41,1 százalékkal, míg a hazai piacra gyártott autók száma 58,3 százalékkal zuhant múlt hónapban 2019 augusztusához képest - a Brit Autógyártók- és Kereskedők Szövetsége (SMMT) szerint. Ez egyben azt is jelentette, hogy az év első nyolc hónapjában csupán 518 092 autót állítottak elő a szigetországban, amely egyrészt 40,2 százalékos visszaesést jelentett 2019 azonos időszakához képest.

A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy egy korábbi, független autóipari elemzés szerint a koronavírus-járvány miatt csupán 880 ezer autót gyárthatnak Nagy-Britanniában idén. Amennyiben tényleg így lesz, az egyrészt azt fogja jelenteni, hogy 32 százalékkal zsugorodik az előállított autók darabszáma 2019-hez képest, másrészt olyan kevés autó készülhet el a szigetországban, amennyire 1957 óta nem volt példa.

A szektor összeomlása már eddig is fájdalmas következményekkel járt, az autógyártók, a beszállítók és az értékesítők több mint 13 500 munkahely megszüntetését jelentették be.

Az augusztusi eladási statisztikák is kiábrándítóak voltak

A szigetország autópiacáról hónapokon keresztül nagyon rossz hírek érkeztek, ezért is váltak sokan bizakodóvá a júliusi autóeladásokat látva, kiderült ugyanis, hogy hosszú idő után először több, mint 11 százalékkal bővült a brit autópiac. Az értékesítési számok láttán felcsillant a remény, hogy talán véget ér a mélyrepülés és ismét elkezdenek felpörögni az autóeladások.

A Brit Autógyártók- és Kereskedők Szövetsége (SMMT) által közzétett augusztusi értékesítési számok minderre gyorsan rácáfoltak, a múlt hónapban ugyanis csupán 87 226 személyautót regisztráltak, amely 5,8 százalékos csökkenést jelentett 2019 augusztusához képest.

A TELJES EDDIGI ÉVET FIGYELEMBE VÉVE PEDIG ELMONDHATÓ, HOGY KICSIVEL TÖBB, MINT 915 EZER AUTÓ KERÜLT ÉRTÉKESÍTÉSRE, AMELY KÖZEL 40 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉST JELENTETT AZ ELŐZŐ ÉV AZONOS IDŐSZAKÁHOZ KÉPEST.

Érdemes azt is megjegyezni, hogy az SMMT már a márciusi értékesítési adatok előtt jelentősen visszavágta az idei évre vonatkozó előrejelzését: véleményük szerint 1,73 millió autó kerülhet értékesítésre, amely durván 23 százalékos zsugorodást jelentene Európa második legnagyobb autópiacán.

Az igazi tragédiától csupán pár hétre vagyunk

Néhány nappal ezelőtt részletes elemzésünkben írtunk arról is, csupán pár hete maradt az Egyesült Királyságnak arra, hogy tető alá hozza azt a régóta áhított szabadkereskedelmi egyezményt, amelynek köszönhetően elkerülhetnék a megállapodás nélküli kizuhanást az Európai Unióból. A gond csak az, hogy politikai játszmák egész sorozata miatt került elképesztő közelségbe a legrosszabb forgatókönyv megvalósulása, így hiába törekednek a britek egyezségre, nagyon nehéz lesz egy mindkét fél számára megnyugtató megállapodás elérése.

Ez pedig borzasztóan rossz hír az autóipar számára, amelynek szereplői kétségbeesetten igyekeznek még az utolsó pillanatokban is felhívni a politikusok figyelmét arra, mekkora károkat okozhat a megállapodás nélküli Brexit Európa egyik legfontosabb ágazatának, amely már így is rengeteget szenvedett az elmúlt hónapokban.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), az Európai Autóipari Beszállítók Egyesülete (CLEPA), valamint további 21 autóipari szervezet közleménye szerint, ha a britek megállapodás nélkül zuhannak ki az Európai Unióból és 2021 január 1-től a WTO általános szabályai lépnek életbe, az az árak emelkedése, a kereslet csökkenése miatt azt fogja eredményezni, hogy

3 MILLIÓ JÁRMŰVEL KEVESEBBET GYÁRTHATNÁNAK A KÖVETKEZŐ 5 ÉVBEN.

Az érdekvédelmi szervezetek számításai szerint mindez

110 MILLIÁRD EURÓS (DURVÁN 39 985 MILLIÁRD FORINT) FORGALOMKIESÉST OKOZ MAJD ÖSSZESEN AZ EGYESÜLT KIRÁLYSÁGNAK ÉS AZ EURÓPAI UNIÓNAK.

Címlapkép forrása: Owen Humphreys/PA Images via Getty Images

koronaviruscoronavirus
Szégyenpadra kerülhet Olaszország, példátlan büntetés lehet a vége
vihar brüsszelben
ausztria koronavírus maszk
Katari befektetők vásárolják fel a Kopaszi-gátat
trump
brexit brit autogyartas katasztrofa
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
koronaviruscoronavirus