electric car
Gazdaság

Veszélyben az elektromobilitás további terjedése Európában

Portfolio
Az elektromos autózás egyre népszerűbbé válik mind a világon, úgy Európában is. A terjedést támogatásokkal és egyéb ösztönzőkkel is segítik a különböző államok, de a tervben lévő egyre szigorúbb kibocsátási kvóták nehéz helyzetbe hozhatják a gyártókat. Egy kutatás szerint a mostani gyors terjedés jelentősen lelassulhat további radikális szén-dioxid kvótacsökkentés nélkül, hiszen a gyártók többsége a plug-in hibrid technológiai miatt könnyen teljesíti a kvótákat. A gyártók arra figyelmeztetnek, hogy a töltési infrastruktúrát kellene megfelelően kiépíteni az újabb szigorítások helyett.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Az Európai Unió szigorú környezetvédelmi szabályai arra terelik az autógyártókat, hogy növeljék az elektromos autók eladását. A BMW, a PSA csoport, a Volvo és a Fiat-Tesla már 2020 első felétől megfelel az előírásoknak, de a Transport and Environment (T&E) kutatása alapján minden autógyártó teljesíteni fogja a 2020-ra elvárt szintet.

A T&E elemzéséből az derül ki, hogy

az elektromos autók (a T&E a hibrid és a teljesen elektromos járműveket is ide sorolja) piaci részesedése megháromszorozódhat idén.

A koronavírus-járvány ellenére az elektromos autók eladása jelentősen nőtt az idei évben a kibocsátási szabályok miatt, az elektromos autók részesedése 2020-ban elérheti a 10, majd 2021-ben a 15 százalékot.

A T&E az idei első félév számai alapján arra jutott, hogy az autógyártók jól alkalmazkodtak a helyzethez, és képesek betartani a szabályokat, de fennáll annak a kockázata, hogy a lendület 2021 után elfogy az EU hosszabb távú, egyelőre lazább szabályozása miatt.

Julia Poliscanova, a T&E tiszta járművekért felelős igazgatója elmondta:

Az elektromos autók értékesítése megugrott Európában az EU kibocsátási normáinak köszönhetően. Jövőre minden hetedik Európában eladott autó plug-in hibrid lesz…. de további ambiciózus szén-dioxid kibocsátási korlátozás nélkül 2022-ben elfogyhat a lendület.

elektromos 1
Forrás:Transport and Environment( T&E )

A PSA csoport, a Volvo, a BMW és a Fiat-Chrysler (a Tesla-kreditekkel) már 2020 első felében megfelelt a szigorűbb kibocsátási normáknak, a Renault, a Nissan, a Toyota-Mazda és a Ford éppen csak kicsúsznak a megfelelésből, mindösszesen 2g/km szén-dioxid elmaradásuk van az elvárt értékhez képest. Az EU még 2018-ban döntötte el, hogy 2020-tól egy-egy cég, vagy cégcsoport új autóinak átlagos kibocsátása nem haladhatja meg a 95 gramm/km-es értéket, egyéb esetben az adott gyártó komoly bírságra számíthat.

Forrás:Transport and Environment( T&E )

Tovább vizsgálva a gyártói megfeleléseket, a Volkswagen 5, a Hyundai-Kia 7 illetve 3, a Daimler 9, míg a Jaguar-Land Rover 13 grammal csúszik ki a kvótából. Az említett cégeknek az év második felében - már amennyiben nem akarnak bírságot fizetni - vagy több plug in hibrid modellt kell értékesíteniük, vagy a Fiat-Chrysler példáján keresztül más társasággal összevonva kell meglennie a kvótának. A cég még a tavalyi évben „megvásárolta” a Tesla elektromos flottáját, hogy a saját kibocsátásába tudja elszámolni.

A Daimler várhatóan úgy teljesíti a kibocsátási limitet, hogy felpörgeti a plug-in hibrid eladásait, köztük az E- és a C-osztály értékesítését, illetve az idén gyorsan növekvő GLC eladásait.

Az T&E elemzése alapján az elektromos autók piaci részesedése az idén 3 százalékról 10 százalékra, majd jövőre 15 százalékra emelkedik, de négy év múlva is csak 20 százalékon állhat, ha a jelenlegi emissziós szabályozást nem módosítják.

A szervezet szerint aggasztó, hogy míg az elektromos autók eladásai szépen nőnek, addig az erősen szennyező SUV-ok eladásai is felfutottak, részesedésük 39 százalékkal új rekordot ért el 2020 első félévében. Ezt ösztönzi az EU szabályozás hiányossága, amely szerint a nehezebb autókra lazább szén-dioxid kvótát határoznak meg. Emellett, a ma eladott elektromos autók fele „hamis elektromos”, azaz plug in hibrid, amelyeket biztosan ritkábban töltenek a lehetségesnél, így a kibocsátásuk sem a laborban mért érték. Az eladott plug in hibrid SUV-ok valójában 2-4-szer szennyezőbbek a hivatalos kibocsátási értéknél, állapítja meg a T&E.

A T&E szerint az EU-nak legkésőbb 2035-ben be kell tiltania a belső égésű motorral szerelt gépjárművek értékesítését.

Forrás:Transport and Environment( T&E )

Julia Poliscanova így fogalmazott:

Az elektromos autó végül elterjed Európában, de a terepjárók értékesítése továbbra is gyors ütemben emelkedik. A rendkívül szennyező járművek kiszorításának egyetlen módja, ha az autógyártók egy pontos dátumot kapnak az eladások leállítására. A bioüzemanyaggal, „hamis elektromos hajtáslánccal" vagy fosszilis gázzal üzemelő autók mind szén-dioxidot bocsátanak ki, és 2035 után nem szabad őket forgalomba hozni.

Közben az autógyártókat tömörítő szervezet, az European Automobile Manufacturers (ACEA) szerint az elektromos autók értékesítését a különböző gazdaságélénkítő támogatási programok ugyan segítették, de ez a tendencia nem feltétlenül lesz hosszú távú. A szervezet közleménye szerint:

Nehéz előrejelezni a fogyasztói magatartás jövőbeli elmozdulásait a támogatások által vezérelt „mesterséges növekedésből”

Az ACEA szerint a döntéshozóknak meg kellene erősíteni a töltési infrastruktúrát és biztosítani kellene a zéró károsanyag-kibocsátású gépjárművek megfizethetőséget, mielőtt még szigorúbb szén-dioxid kvótákat vezetnek be.

Az Európai Bizottság a 2030-as klímacélok elérése érdekében már megtette javaslatait, köztük van a szén-dioxid-kibocsátás további szigorítása.

Címlapkép:Rolf Schulten/ullstein bild via Getty Images

orbán viktor parlament
Koronavírus
Az iráni külügyminisztert meghívták a Fehér Házba
A bankokat rettegésben tartó orosz hackerek valójában nem is oroszok
Egyre nagyobb bajban van Nagy-Britannia
nagorno karabakh
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Compliance szakértő

Compliance szakértő
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Koronavírus