_MMP1185
Gazdaság

Itt az új GDPR? Ez a változás minden 50 főnél nagyobb céget érint

Portfolio
Egy új jogi intézményről, a bejelentővédelmi kötelezettségről beszélt dr. Kopasz János a június 1-jén megrendezett Portfolio HR Revolution 2021 konferencia harmadik szekciójában. A Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda főmunkatársa ismertette, hogy a GDPR bevezetéséhez hasonló szintű implementációs intézkedések sora vár minden 50 főnél több munkavállalóval rendelkező cégre. Az előadás utáni kerekasztalbeszélgetésen a Covid alatti, és főleg utáni időszak tapasztalatairól, jogi szabályozásairól volt szó.

Eddig is lehetőség volt a bejelentővédelmi rendszer alkalmazására, mostantól azonban ez már nem opcionális, hanem kötelező. Egy olyan belső szisztéma kialakítását követeli meg a társaságtól, ami lehetővé teszi, hogy ha a munkavállaló a munkavégzése keretében bármilyen visszásságot, jogszabályellenes tettet, szabálysértést tapasztal, akkor egy védett belső csatornán keresztül be tudja jelenteni ezt a visszaélést, abból a célból, hogy a dedikált bejelentővédelmi osztály kivizsgálja az esetet, és orvosolják azt. Ezzel végeredményben nyer a vállalat, hiszen feltár a munkavállaló egy belső visszásságot, amelyik kockázatot jelent, adott esetben veszteséget is termelhet. De a munkavállaló is nyer, hiszen védve van a rendszer keretében, tehát semmiféle megtorlás nem érheti a bejelentése miatt – ismertette előadásában dr. Kopasz János, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda főmunkatársa.

Fontos megjegyezni: ez egy kötelező új intézkedés lesz, mely szektorsemlegesen valamennyi iparágban be kell vezetni – nem lesznek kivételek.

Érdemes tehát időben elkezdeni a felkészülést, hiszen egy szigorú szabályokhoz kötött folyamatrendszerről van szó. A bejelentőt semmilyen megtorlás nem érheti amiatt, hogy hangot emelt egy visszaéléssel kapcsolatban – és persze nem szabad megfeledkezni a GDPR-ról sem, hiszen a bejelentési folyamat és annak feldolgozása során szigorú szabályokat kell követni.

"A szabályozás középpontjában a munkavállaló áll, neki biztosítja a jogszabály ezt a lehetőséget. De nem csak a jelenlegi, korábbi munkavállalók is tehetnek bejelentéseket, vagy akár olyan személyek is, akik nem is munkavállalók: pályázók vagy egy adott állásajánlatra jelentkezők, beszállítók, üzleti partnerek, vagy akár munkavállalók családtagjai" - mondta a szakember.

Vállalati megoldások a Covid-19 alatt és után

Az előadást követő kerekasztalbeszélgetés címe Helyzetek és gyakorlatok: a COVID-válság szervezeti, munkajogi és adójogi vonatkozásai volt, és dr. Knall Petra, a Taylor Wessing főmunkatársa vezette. Elöljáróban azzal mind egyetértettek, hogy minden vállalatnak más és más kihívásokkal kellett megküzdenie az elmúlt közel másfél év alatt, ugyanakkor vannak közös pontok is bőven.

Arra a kérdésre, hogy mi az az egy vagy két különleges dolog, ami HR szempontból meglepte a jelenlévőket, dr. Pók László, a Magyar Telekom Nyrt. Adatvédelmi és Munkajogi Csoportjának vezetője elmondta, hogy tapasztalata szerint sok újdonságot, meglepetést hozott ez az év: "Rengeteg olyan munkaszervezési helyzettel találkoztunk, melyek kapcsán korábban azt gondoltuk, lehetetlen eltérni a bevált sémáktól, de kiderült, hogy mégsem, a kényszerhelyzetben megoldódott a probléma, és a lehető legjobbat hoztuk ki magunkból."

Elmondása szerint akár olyan munkafolyamatokat, munkaköröket is át lehetett rakni távmunkába nagyon rövid időn belül, melyekről korábban nem is gondolták volna: ilyen volt például a call center működése.

"Az online térbe vonulás teljesen új képességek, kompetenciákat hívott elő sokunknál, de a folyamatos bizonytalanság elképesztően nehéz volt – ez nagyon megviseli az embereket. Arról nem is beszélve, hogy kiemelkedően magas adaptációs készségekre van szükség: nem gondoltuk volna magunkról, hogy ilyen gyorsan és hatékonyan tudunk alkalmazkodni” - összegezte tapasztalatait Kovács Viktória, az EOS Faktor Zrt. HR igazgatója. Ugyanakkor a bizalom szerepe felerősödött minden szervezetben, és sokan ráébredtek, hogy más módokon is tudnak hatékonyan, eredményesen működni.

Ezzel párhuzamosan kiderült, mentálisan mennyire kimerítő 2D-ben dolgozni, úgy, hogy nem látjuk az embereket

– tette hozzá Kovács Viktória. Erre a problémára találta meg a leginnovatívabb megoldást Realeyes, amelynek éves rendes offline workshopjukat értelemszerűen el kellett halasztaniuk a pandémia miatt, ám ahelyett, hogy a Zoomra költöztek volna, és 70 pici négyzettel beszélgettek volna, minden dolgozónak vettek egy VR szemüveget, létrehoztak a virtuális valóságban egy előadótermet, benne külön szobákat, ahol lehet workshoppolni, vagy akár pihenni, játszani, táncolni. Tehát a virtuális valóságban csinálták meg a summitot – számolt be róla a panelbeszélgetésen Bernát Ádám, a cég HR Generalistaja.

Azóta is használjuk ezt a technológiát, és a heti meetingjeinket így tartjuk, sőt a csapatépítőinket is, és biztos vagyok benne, hogy gyakran fogjuk használni a jövőben is

- tette hozzá. Ugyanakkor nem minden munkakörben van lehetőség home office-ra, a JUNGHEINRICH Hungária Kft. esetében például mindössze a dolgozók fele számára volt ez opció a vállalat tevékenységi köre okán. Éppen ezért természetesen ők voltak az elsőszámú kedvezményezettek, amikor arról volt szó, kiket tudnak segíteni elsőként – tudtuk meg dr. Birkás Györgyi jogtanácsostól, majd hozzátette, rengeteg cég készül most a home office jövőbeli szabályozására, mely nem csak az új stratégia kialakítását kívánja meg, de a munkaszerződések módosítását is. A lezárások ideje alatt egy jogalkotási cunami közepén álltak a magyar vállalatok, szinte óráról órára változott a helyzet.

Az elmúlt egy év megmutatta, hogy a távmunka, a home office jól tud működni, a korábbi félelmeink, idegenkedéseink nem voltak tehát megalapozottak, az adminisztratív és egyéb nehézségek tartottak csak minket vissza attól, hogy széles körben alkalmazzák. Ilyen például a munkavédelmi kötelezettségek köre.  De láthattuk, hogy nem dőlt össze a világ, nem voltak tömeges munkabalesetek otthonainkban, tehát kezelhető volt a helyzet. Fontos lenne, hogy ezek után tartósan is megteremtődjenek a feltételei annak, hogy a távmunka a jövőben széles körben alkalmazható legyen. dr. Pók László szerint alapvetően három lábon kellene állnia egy ilyen szabályozásnak: egyrészt a klasszikus munkajogi szabályozás az MT alapján, másrészt masszív eleme kell legyen a munkavédelmi szabályozásnak. A harmadik masszív pillér pedig a költségek és az adózási kérdések, hogy a keretek mindkét félnek kedvező legyen.

deviza trader
GettyImages-10188160(1)
fiatalok oltása 12-15 évesek gyermek vakcina pfizer
izrael palesztine
Takarékbank_1

Alapblog Pénzt? Vagy életet?

2020 az elég megrázó társadalmi kísérletek éve volt. Számomra leginkább azért, mert az egész nyugati társadalomból...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Mi lesz most a nagy technológiai részvények sorsa?
Online előadás
Hasznos tippek, trükkök, használati gyorstalpaló
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Treasury Associate

Treasury Associate

Client Asset Analyst

Client Asset Analyst
2021-09-07
Sustainable World 2021
2021-09-08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021-09-21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021-09-30
Energy Investment Forum 2021
GettyImages-1231520186 (2)