FONTOS Forrong a magyarok kedvelt üdülőparadicsoma - A tüntetéssorozatok tíz év munkáját dönthetik romba
elektromos autó
Gazdaság

Nagyon rossz hír szivárgott ki a magyar autóiparnak is: teljesen betiltanák 2035-től az EU-ban a belsőégésű motorokat

Portfolio
Még tovább szigoríthatják a gépjárművekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási célokat az Európai Unióban, lapértesülések szerint az Európai Bizottság azt mérlegeli, hogy 2035 után már csak zéró károsanyag-kibocsátású járműveket lehessen értékesíteni a blokkon belül, ami egyben az is jelentené, hogy teljesen megszűnne a benzines és dízeles autók értékesítése mostantól számolva 14 év múlva, de a döntés a plug-in hibrideket is érintené. Az egyelőre még kérdéses, hogy a javaslat végül valóban bekerül-e a július 14-én megjelenő jogszabály-tervezetben, de az szinte biztos, hogy mind az autóipari lobbi, mind az autóipartól nagyban függő országok, mint például Németország is ellenezni fogja a javaslatot.

A Brüsszelben tárgyalt új kibocsátási célok szerint a dízel- és benzinüzemű új autóknak már csak 14 évük lehet hátra az Európai Unióban. Három uniós tisztviselő a Politiconak elmondta, hogy az Európai Bizottság a 2035 után értékesített járművekre vonatkozó nulla kibocsátási célérték meghatározását mérlegeli - ez hatalmas elmozdulást jelentene az iparági szabványok jelenlegi pályájához képest, ami forradalmi változást jelentene az európai autógyártók számára.

A részletek azonnali visszatetszést váltottak ki a politikailag erős német autóipar részéről, amely hónapok óta szemben áll a Bizottság szándékaival.

Ez nemcsak a belsőégésű motorok, hanem a plug-in hibridek végét is jelentené

- mondta Hildegard Müller, a német VDA autós érdekképviselet vezetője.

Szeptember 7-én az EU-s klímacélok, a vállalati fenntarthatósági megoldások és az alternatív energia is előtérbe kerül a Sustainable World konferencián.

Az új szabályok az uniós gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó normáinak átalakítása keretében jönnének létre, amely része az EU Green Deal nevű tervének, amelynek célja, hogy az évszázad közepére sikerüljön elérni a nettó nulla CO2-kibocsátást. 

A Bizottság fontolgatja, hogy a 2030-ra kitűzött, jelenlegi 37,5 százalékos csökkentési célt durván, 60 százalékra, megemelné, és utána 2035-től 100 százalékra emelné, így tehát 2035-től kezdve egyszerűen nem tudnának az autógyárak belsőégésű motorkat értékesíteni az EU-ban.

Ha a javaslat bekerül a végleges szövegbe - amelyet július 14-én tesznek közzé -, akkor azt az uniós tagállamok és az Európai Parlament is megvizsgálná. Valószínűleg mind az iparági lobbik, mind a hagyományos autógyártástól nagymértékben függő gazdaságú országok erősen ellenzik majd a javaslatot.

Bár számos autógyártó megkezdte a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos autók gyártását, csak a Volvo és a Volkswagen rendelkezik olyan stratégiával, amellyel az évtized végére átállnak teljesen az elektromos járművekre - derül ki a Transport & Environment zöld mobilitással foglalkozó civil szervezet új tanulmányából. A VW német riválisai, a Daimler és a BMW a legkevésbé felkészültek a belsőégésű motorok (ICE) elhagyására.

Az iparág szerint a Bizottság tervei az alternatívák mérlegelése nélkül kényszerítenék ki a gyors átállást az akkumulátoros autókra.

Ha 2036-ban új autóra lesz szükséged, nem lesz választásod. Az autó elektromos motorral fog rendelkezni, függetlenül attól, hogy megfelel-e az igénynek vagy sem, megfizethető-e vagy sem, illetve hogy van-e zöld energia és infrastruktúra a töltéshez vagy sem

- mondta Sigrid de Vries, aki az EU alkatrészipari lobbiját, a CLEPA-t vezeti.

Az autógyártók azt szeretnék, ha az EU és a tagállamok először drasztikusan növelnék a töltőpontokra fordított kiadásokat, hogy vonzóbbá tegyék az elektromos autókat.

Lehet, hogy ez túl sok lenne túl gyorsan, mivel nem látjuk, hogy a töltőinfrastruktúra hogyan nő ennek megfelelően

- mondta egy német autóipari menedzser a Bizottság lehetséges tervéről.

Az éghajlatváltozással kapcsolatos növekvő aggodalmak azonban a Bizottságot radikális lépések megtételére sarkallják.

A kibocsátási normák további emelésével vonzóbbá válik a gyártók számára a váltás. Ennek az lesz a következménye, hogy aligha fognak többé belsőégésű motorokat építeni

- mondta a héten Frans Timmermans, a Bizottság Green Dealért felelős vezetője.

A Green Deal értelmében a közlekedési károsanyag-kibocsátásnak 2050-ig 90 százalékkal kellene csökkennie. A prioritások változását jelzi, hogy a 37,5 százalékos célról csak 2018-ban állapodtak meg, hosszú és elkeseredett küzdelem után.

Az autóknak 15 éves életciklusuk van, ami azt jelenti, hogy 2035 a határidő az értékesítés megszüntetésére annak érdekében, hogy teljesüljön a 2050-es cél.

Az autógyártók riadalma ellenére még mindig nincs végleges bizottsági javaslat az új kibocsátás-csökkentési célokról, és a július 14-i közzétételi dátum előtt a számok még változhatnak.

Maroš Šefčovič, a Bizottság alelnöke, aki a blokk akkumulátorokkal foglalkozó szövetségéért felelős, egy csütörtöki interjúban elmondta, hogy a Bizottság tisztviselői még mindig tárgyalnak a végleges számokról.

Hozzátette azonban, hogy az akkumulátoros autók értékesítése gyorsan növekszik, így "valami, ami 2025-re, 2030-ra és azutánra szuper ambiciózusnak tűnik, lehet, hogy nem is lesz annyira ambiciózus, ha meglátjuk, mi történik a piacon".

Egyértelmű, hogy egyre nagyobb a nyomás, hogy megszabaduljunk a fosszilis üzemanyaggal hajtott autóktól. A múlt hétvégi cornwalli G7-csúcstalálkozón a brit házigazdák azt szorgalmazták, hogy a vezetők határozzák meg a benzin- és dízelüzemű autók gyártásának 2030-as évekre történő megszüntetését. Az EU tisztviselői nem erősítették meg, hogy Brüsszel a találkozón is támogatta-e a célt. A G7-ek végleges közleménye csak egy kötelezettségvállalást említett, amely szerint "fel kell gyorsítani az átállást a dízel- és benzinüzemű autók új értékesítéséről".

Az országok máris elkezdtek lépni. Az Egyesült Királyság azt tervezi, hogy 2030-ig megszünteti a belsőégésű motorral hajtott autók értékesítését, és 2035-ig a plug-in hibridekét is. Franciaország 2040-re tűzte ki a kivonás határidejét, de nagy a nyomás, hogy ezt az időpontot előbbre hozzák.

Számos város is arra készül, hogy kitiltja a hagyományos belsőégésű motor autókat az utcáiról.

Bár a javaslat jelentős nyomást helyez az európai autógyártókra, a tőzsdei reakciók mérsékeltnek mondhatók, az európai autógyártók részvényei felemás képet mutatnak a péntek délelőtti kereskedésben.

Címlapkép: Getty Images

montenegro
adobevallas adozás
GettyImages-1211246441 (3)
predator drone hellfire rakéta bombázás légi támogatás

Kiszámoló Zöld lakáshitel

Az MNB októbertől úgynevezett zöld lakáshitelt vezet be 200 milliárd forint kerettel, 25 évig fix, maximum 2,5%-os...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Melyek a leginkább izgalmas és ígéretes részvények?
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
vizmu  szennyviz viztisztitas