elektromos autó
Gazdaság

Nagyon rossz hír szivárgott ki a magyar autóiparnak is: teljesen betiltanák 2035-től az EU-ban a belsőégésű motorokat

Portfolio
Még tovább szigoríthatják a gépjárművekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási célokat az Európai Unióban, lapértesülések szerint az Európai Bizottság azt mérlegeli, hogy 2035 után már csak zéró károsanyag-kibocsátású járműveket lehessen értékesíteni a blokkon belül, ami egyben az is jelentené, hogy teljesen megszűnne a benzines és dízeles autók értékesítése mostantól számolva 14 év múlva, de a döntés a plug-in hibrideket is érintené. Az egyelőre még kérdéses, hogy a javaslat végül valóban bekerül-e a július 14-én megjelenő jogszabály-tervezetben, de az szinte biztos, hogy mind az autóipari lobbi, mind az autóipartól nagyban függő országok, mint például Németország is ellenezni fogja a javaslatot.

A Brüsszelben tárgyalt új kibocsátási célok szerint a dízel- és benzinüzemű új autóknak már csak 14 évük lehet hátra az Európai Unióban. Három uniós tisztviselő a Politiconak elmondta, hogy az Európai Bizottság a 2035 után értékesített járművekre vonatkozó nulla kibocsátási célérték meghatározását mérlegeli - ez hatalmas elmozdulást jelentene az iparági szabványok jelenlegi pályájához képest, ami forradalmi változást jelentene az európai autógyártók számára.

A részletek azonnali visszatetszést váltottak ki a politikailag erős német autóipar részéről, amely hónapok óta szemben áll a Bizottság szándékaival.

Ez nemcsak a belsőégésű motorok, hanem a plug-in hibridek végét is jelentené

- mondta Hildegard Müller, a német VDA autós érdekképviselet vezetője.

Szeptember 7-én az EU-s klímacélok, a vállalati fenntarthatósági megoldások és az alternatív energia is előtérbe kerül a Sustainable World konferencián.

Az új szabályok az uniós gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó normáinak átalakítása keretében jönnének létre, amely része az EU Green Deal nevű tervének, amelynek célja, hogy az évszázad közepére sikerüljön elérni a nettó nulla CO2-kibocsátást. 

A Bizottság fontolgatja, hogy a 2030-ra kitűzött, jelenlegi 37,5 százalékos csökkentési célt durván, 60 százalékra, megemelné, és utána 2035-től 100 százalékra emelné, így tehát 2035-től kezdve egyszerűen nem tudnának az autógyárak belsőégésű motorkat értékesíteni az EU-ban.

Ha a javaslat bekerül a végleges szövegbe - amelyet július 14-én tesznek közzé -, akkor azt az uniós tagállamok és az Európai Parlament is megvizsgálná. Valószínűleg mind az iparági lobbik, mind a hagyományos autógyártástól nagymértékben függő gazdaságú országok erősen ellenzik majd a javaslatot.

Bár számos autógyártó megkezdte a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos autók gyártását, csak a Volvo és a Volkswagen rendelkezik olyan stratégiával, amellyel az évtized végére átállnak teljesen az elektromos járművekre - derül ki a Transport & Environment zöld mobilitással foglalkozó civil szervezet új tanulmányából. A VW német riválisai, a Daimler és a BMW a legkevésbé felkészültek a belsőégésű motorok (ICE) elhagyására.

Az iparág szerint a Bizottság tervei az alternatívák mérlegelése nélkül kényszerítenék ki a gyors átállást az akkumulátoros autókra.

Ha 2036-ban új autóra lesz szükséged, nem lesz választásod. Az autó elektromos motorral fog rendelkezni, függetlenül attól, hogy megfelel-e az igénynek vagy sem, megfizethető-e vagy sem, illetve hogy van-e zöld energia és infrastruktúra a töltéshez vagy sem

- mondta Sigrid de Vries, aki az EU alkatrészipari lobbiját, a CLEPA-t vezeti.

Az autógyártók azt szeretnék, ha az EU és a tagállamok először drasztikusan növelnék a töltőpontokra fordított kiadásokat, hogy vonzóbbá tegyék az elektromos autókat.

Lehet, hogy ez túl sok lenne túl gyorsan, mivel nem látjuk, hogy a töltőinfrastruktúra hogyan nő ennek megfelelően

- mondta egy német autóipari menedzser a Bizottság lehetséges tervéről.

Az éghajlatváltozással kapcsolatos növekvő aggodalmak azonban a Bizottságot radikális lépések megtételére sarkallják.

A kibocsátási normák további emelésével vonzóbbá válik a gyártók számára a váltás. Ennek az lesz a következménye, hogy aligha fognak többé belsőégésű motorokat építeni

- mondta a héten Frans Timmermans, a Bizottság Green Dealért felelős vezetője.

A Green Deal értelmében a közlekedési károsanyag-kibocsátásnak 2050-ig 90 százalékkal kellene csökkennie. A prioritások változását jelzi, hogy a 37,5 százalékos célról csak 2018-ban állapodtak meg, hosszú és elkeseredett küzdelem után.

Az autóknak 15 éves életciklusuk van, ami azt jelenti, hogy 2035 a határidő az értékesítés megszüntetésére annak érdekében, hogy teljesüljön a 2050-es cél.

Az autógyártók riadalma ellenére még mindig nincs végleges bizottsági javaslat az új kibocsátás-csökkentési célokról, és a július 14-i közzétételi dátum előtt a számok még változhatnak.

Maroš Šefčovič, a Bizottság alelnöke, aki a blokk akkumulátorokkal foglalkozó szövetségéért felelős, egy csütörtöki interjúban elmondta, hogy a Bizottság tisztviselői még mindig tárgyalnak a végleges számokról.

Hozzátette azonban, hogy az akkumulátoros autók értékesítése gyorsan növekszik, így "valami, ami 2025-re, 2030-ra és azutánra szuper ambiciózusnak tűnik, lehet, hogy nem is lesz annyira ambiciózus, ha meglátjuk, mi történik a piacon".

Egyértelmű, hogy egyre nagyobb a nyomás, hogy megszabaduljunk a fosszilis üzemanyaggal hajtott autóktól. A múlt hétvégi cornwalli G7-csúcstalálkozón a brit házigazdák azt szorgalmazták, hogy a vezetők határozzák meg a benzin- és dízelüzemű autók gyártásának 2030-as évekre történő megszüntetését. Az EU tisztviselői nem erősítették meg, hogy Brüsszel a találkozón is támogatta-e a célt. A G7-ek végleges közleménye csak egy kötelezettségvállalást említett, amely szerint "fel kell gyorsítani az átállást a dízel- és benzinüzemű autók új értékesítéséről".

Az országok máris elkezdtek lépni. Az Egyesült Királyság azt tervezi, hogy 2030-ig megszünteti a belsőégésű motorral hajtott autók értékesítését, és 2035-ig a plug-in hibridekét is. Franciaország 2040-re tűzte ki a kivonás határidejét, de nagy a nyomás, hogy ezt az időpontot előbbre hozzák.

Számos város is arra készül, hogy kitiltja a hagyományos belsőégésű motor autókat az utcáiról.

Bár a javaslat jelentős nyomást helyez az európai autógyártókra, a tőzsdei reakciók mérsékeltnek mondhatók, az európai autógyártók részvényei felemás képet mutatnak a péntek délelőtti kereskedésben.

Címlapkép: Getty Images

pag sziget horvatorszag
indiai mutáns koronavírus mutáció variáns
európai bizottság brüsszel eu európai unió
harry potter
bukarest
nyar_meleg_hoseg
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Melyek a leginkább izgalmas és ígéretes részvények?
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
vakcina_oltas_koronavirus