kiskereskedelem
Gazdaság

Élre tört a Lidl Magyarországon - Nagy bajban a magyar üzletek

Portfolio
A Magyarországon jelen lévő tizenegy kereskedelmi üzletlánc 2020-ban az előző évihez képest 7,3%-kal, 5306 milliárd forintra növelte bruttó forgalmát - tudjuk meg a GKI legfrissebb elemzéséből. A piac így 2007-hez képest 96%-kal bővült, azaz majdnem megkétszereződött.

A közlemény szerint a piac szerkezetében jelentős változások is következtek be. Ezek közül a legszembetűnőbb, hogy részben új boltok alapításával, részben a többi üzletlánc és egyéni kereskedő vásárlói körének elszippantásával, előre törtek a diszkontláncok.

A Lidl bolthálózata 2010 és 2020 között 51, az Aldié 74, míg a Penny Marketé 40 üzlettel bővült, forgalmuk pedig rendre 3,7, 6,7, illetve 2,3-szorosára emelkedett.

Ezzel 2020-ra a Lidl lett a legnagyobb kereskedelmi üzletlánc Magyarországon.

A diszkontláncok térnyerését mindenekelőtt üzleti modelljük gyors reagáló képessége magyarázza az új vásárlói igényekre - hangsúlyozza a GKI.

A fentieken kívül még a Spar tudott nőni a piacon, részben új üzletek alapításával, valamint az üzlettípusok diverzifikációjával. Az elmúlt évtizedben 189 új egységet nyitottak, forgalmuk pedig közel megduplázódott. 

A főként hipermarketeket működtető Tesco és Auchan közben némileg lemaradt a növekedésben. Előbbi 2013 óta több üzletet is bezárt, valamint forgalma tíz év alatt mindössze 11%-kal bővült. A jóval kisebb Auchan elsősorban a Cora felvásárlásával és szupermarketek nyitásával növelte egységeinek számát, árbevételét pedig 88%-kal.

Az elmúlt 10 év piaci átrendeződésének egyértelmű kárvallottjai a kisebb élelmiszerboltokat üzemeltető Coop, Reál és CBA.

A láncokhoz tartozó üzletek száma mindhárom esetben jelentősen csökkent, míg a forgalom éves átlagban 2-3%-kal nőtt vagy stagnált. Ugyanakkor, ennek eredményeként az egy boltra jutó forgalom – már csak az átlagos alapterület emelkedése következtében is – növekedni tudott.

A közlemény kitér a fentiekhez képest szűkebb piaci szegmenst képviselő drogéria láncokra is, ahol a GKI szerint csekély átrendeződés volt. A kétszereplős piacon a Rossmann közel 15 év alatt csak kissé tudott gyorsabban nőni, mint a DM, piaci részesedése ennek következtében enyhén nőtt, de még így is 50% alatti.

A piac szerkezetének fenti átrendeződését részben a lakossági vásárlóerő alakulása, részben a többi bolt megszűnése is elősegítette. A községekben, ahol a "láncmentes" kisboltok mellett a Coop, a Reál és a CBA van jelen, 2012 és 2019 között nominálisan 76%-kal nőtt a vásárlóerő, ugyanakkor Budapesten ez a szám 85%, a többi városban pedig 78%. Ez és a falusi kisboltok fokozatos leépülése fontos előnyt jelentett a nagyobb üzletláncoknak.

A beszerzési árak és a munkaerőköltségek gyors, míg a kistelepülési vásárlóerő ennél lassabb növekedése mellett egyre több kisbolt jut el addig a pontig, hogy működését a továbbiakban nem tudja rentábilis keretek között folytatni. 2007-2020 között a kereskedelmi láncok boltjainak száma 24%-kal csökkent úgy, hogy közben a nemzetközi láncok bolthálózata bővült. Csak 2020-ban 750 élelmiszer jellegű, nagyobb részt nem lánchoz tartozó bolt szűnt meg.

Címlapkép: Getty Images

fehér ház donald trump joe biden amerikai elnökválasztás 2020 usa
pag sziget horvatorszag
indiai mutáns koronavírus mutáció variáns
európai bizottság brüsszel eu európai unió
harry potter
bukarest
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Melyek a leginkább izgalmas és ígéretes részvények?
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
vakcina_oltas_koronavirus