Szekszardi borvidek bor vendéglátás
Gazdaság

Idén újra a borturizmusban bízhatnak a hazai pincészetek

Braunmüller Lajos
Nem csupán a koronavírus járvány lassú visszaszorulása, hanem a jobb árbevételi szerkezet iránti igény is arra ösztönzi a hazai borágazatot, hogy elérjék: a borturizmusban újra kiemelkedő év legyen az idei. A borhoz kapcsolódó vendéglátás és programkínálat egészen a pandémiáig ígéretesen növekedett, majd a járvány természeti katasztrófaként csapott le a kóstolókra, vacsorákra, koncertekre és dűlőtúrákra egyaránt épülő tevékenységre. A borturizmus mihamarabbi felfűtése ismét időszerűvé vált, amelyet csak még inkább indokol az, hogy a borászatok megnövekedett költségeit egyre kevésbé képesek fedezni a kiskereskedelmi értékesítések. A belföldi, sok esetben fiatal, illetve családos közönség figyelméért zajló versenyben a Szekszárdi borvidék most mobilapplikációval jelentkezett.

Újult erővel igyekeznek a hazai borászatok ismét felpörgetni a borturizmust és az ehhez kapcsolódó vendéglátást, miután a koronavírus járvány a legrosszabb éveket eredményezte ezen a területen. A pandémia sok szempontból a legrosszabbkor jött 2020-ban, hiszen a megelőző években igazi felfutást élt meg a borturizmus, divatossá és egyre magasabb színvonalúvá váltak a belföldi boros kirándulások. Ez részben a borkultúra egyre kifinomultabbá válásának köszönhető, de szerepet játszott ebben az is, hogy a borászatok felismerték: önmagában a bor nem elegendő a sikerhez.

Ennek érdekében igyekeztek élményt is nyújtani a vendégeknek, változatos programokkal várták a látogatókat és ehhez igazították a vendéglátást is.

Az is egyre inkább jellemző volt, hogy a család több tagjára elkezdtek gondolni, vagyis a borkóstoláshoz kapcsolt kulturális programok mellett megjelentek a játszóterek, az alkoholmentes italok kínálata, valamint a helyi kézműves termékek értékesítése is.

Új divízió, jó bevétel

A felfutó borturizmus számos gazdasági előnnyel járt a szektor számára: a közvetlen borértékesítésen túl diverzifikálta a bevételeket azzal, hogy a borászatoknak a vendéglátási tevékenységük is egyre jelentősebb lett – ráadásul ez utóbbin esetenként szebb marzsokat is el lehetett érni. Komolyabb turisztikai tényezővé tette ezzel a pincészeteket ez a folyamat, amelyet érezhetően díjaztak a kapcsolódó beruházásokat finanszírozó bankok és az áttételesen kedvezményezett önkormányzatok is. Végső soron pedig egy-egy sikeres rendezvény komoly PR-értékkel is bírt az egyes pincészeteknek.

A legfőbb vonzerőt a borászatok számára mégis az alternatív bevételi forrás jelentette.

Az így megerősített pénzügyi egyensúly azért is fontos, mert a hazai borpiacon egyre inkább elszakadnak egymástól a költségek és a bor ára. Ez a trend évek óta megfigyelhető, hiszen a termelés kiadásai egyre inkább növekednek, míg a bor nagykereskedelmi ára nem, vagy csak nagyon kis mértékben emelkedik.

Szekszardi Borvidek bor vendéglátás borturizmus

Mindez ráadásul egy új lendületet vett az elmúlt időszakban, amikor az egyébként is jelen lévő inflációs nyomást a háború még kifejezettebbé tette. A jelentősen, egy év alatt mintegy a háromszorosára dráguló műtrágya mellett gyakorlatilag minden tényező ára feljebb ment. Drágább lett az energia, beleértve a mezőgazdasági gépekhez szükséges dízel is, többe kerül a munkaerő, de a csomagolóanyag, a palackok, és általában minden egyes elem ára emelkedett – mégpedig jelentős mértékben.

Harc a kereskedelemmel

Eközben a borok nagykereskedelmi ára szinte alig változott, sőt, a fogyasztói árak is lényegében a korábbi évek szintjein ragadtak be – utóbbiaknál is csak eseti és nagyon lassú emelkedés figyelhető meg. Mindez azért is fontos, mert a méretükben legalább a közepes kategóriába tartozó borászatok számára értelemszerűen sok éven át kiemelt cél volt a nagy kereskedelmi láncokba való bejutás. Ez a neves borászatoknak hamar sikerült, és értékesítésük jelentős részét, vagyis az üzletmenet viteléhez szükséges volument továbbra is a hiper- és szupermarketek, valamint újabban egyre inkább a diszkontok partnersége adja. Természetesen a hazai borászatok szerte az országban támaszkodnak a kereskedelemre,

már csak azért is, mert a magyarok jellemzően továbbra is a napi, heti bevásárlás során az élelmiszerüzletekben szerzik be a bort

– a régóta szorgalmazott webshopos értékesítés csak lassan, és egyenetlen struktúrában fejlődik a magyar piacon. Ráadásul nem vetít előre jót az sem, hogy az egyik legfontosabb szereplő ezen a területen, a másfél éve nagy elánnal elindult BAR24 a közelmúltban kénytelen volt bejelenteni tevékenysége megszűnését.

Kényszer és támogatás

A kereskedelmi szereplőkkel való tárgyalás során, illetve az ezen csatornákon történő értékesítésben azonban nagyon nehéz átadásiár-emelést elérni, jelentős részben a Magyarországon régóta jelen lévő, bár az utóbbi időben mérséklődő importdömping és a kereskedők erős pozíciói miatt. Amellett, hogy a láncokkal való jó kapcsolatot továbbra is igyekeznek mindenhol fenntartani, és erre az értékesítésre biztosan hosszú ideig számítanak a borászok, szerte az országban igyekeznek más, nagyobb hasznot ígérő értékesítési csatornákat is találni.

Részben ez a kényszer, részben pedig az elmúlt évtized uniós támogatási lehetőségei, beruházási pályázatai indokolták azt a fejlesztési hullámot, amelynek során a hazai borászatok tucatjai nyitottak a vendéglátás, a borturizmus felé.

Ennek szép példáit láthatjuk szerte az országban, így Szekszárdon is, amely most borvidéki szinten, mobilapplikációval is igyekszik megszólítani az érdeklődőket.

Szekszárd Borvidék mobilapplikáció Csuhai Viktória Herrné Szabadi Judit Vesztergombi Csaba

Borvidék appal hívnák a vendégeket Szekszárdra
A turisztikai vonzerő erősítése volt a célja annak a fejlesztésnek is, amelynek keretében 35 szekszárdi és környékbeli borászat összefogásával – a Szekszárd Borvidék Nonprofit Kft. égisze alatt – elkészült az a telefonos applikáció is, amelyen keresztül elérhető a tájegység borturizmusához kapcsolódó összes információ. Az appot, valamint a kft. megújult web-, Facebook- és Instagram-oldalát sajtótájékoztatón mutatták be a közelmúltban. Már felkerültek az applikációra azok a közelgő események, rendezvények is, amelyekről Herrné Szabadi Judit, a Szekszárd Borvidék Nonprofit Kft. ügyvezetője beszélt. Külön kiemelte jellegzetes „műfajukat”, a különleges túrákat, amelyeket évente három alkalommal tartanak meg, és a borvidék egy-egy kiemelkedő borához, a kadarkához, a kékfrankoshoz és a bikavérhez kapcsolódnak. Az ügyvezető megköszönte az Erste Banknak a szakmai és anyagi támogatást, amely hozzájárult a borvidék kommunikációs eszközrendszerének teljes megújulásához.
Az eseményen Csuhai Viktória, a KNK PR&Média digitális üzletágának vezetője arról beszélt, hogyan szolgálja a borvidék digitális kommunikációját a megújult a web-, Facebook- és Instagram-oldal, valamint milyen előrelépést jelent a telefonos applikáció létrehozása és működtetése. Nem titkolt célja, hogy a borkóstolások mellett a kapcsolódó turisztikai élményszerzési lehetőségekre is felhívja a figyelmet. A térség borászatához kapcsolódó minden információ, valamint az aktuális a turisztikai hírek is elérhetők az alkalmazás által, szekszárdi látogatásra csábítva a felhasználókat. Útvonaltervező is segíti a tájékozódást, támogatva a borászatok közötti közlekedést is.
Az applikáció elkészítését piackutatás előze meg: 1000 fős online reprezentatív kutatást készíttetett a Szekszárd Borvidék Nonprofit Kft. 2021 tavaszán a borvidékhez kapcsolódó fogyasztói, vásárlói magatartás vizsgálata céljából.
Az eseményen elhangzott az is, hogy Berlinben a 2022-es Wine Trophy versenyen két szekszárdi bor kapta a Grand Gold díjat: a Schieber Patina Cabernet Franc és a Vesztergombi Alpha. Magyar vörösborok először részesültek ebben az elismerésben.

Jött a járvány

A hazai borkultúra nagyon szép felívelést, fejlődést élt meg az elmúlt években, egyre többen egyre többet áldoztak borra és a hozzá kapcsolódó élményekre, így vacsorákra, kóstolókra, bortúrákra. Így aztán a borászatok vendéglátásra épülő fejlesztései és üzleti modelljei jó beruházásnak tűntek, és azok is voltak, egészen a Covid megjelenésééig. A hirtelen lezárások révén azonban a borászatok ismét abban a helyzetben találták magukat, hogy a kis árréssel operáló kiskereskedelmi csatorna lett szinte az egyetlen bevételi forrásuk.

A covid alatt az étterem természetesen be volt zárva, de ebben az időszakban jobban koncentráltunk a borok értékesítésére. Ez a két pillér segít nekünk, hiszen nincs semmilyen más befektetői hátterünk, a borból és a vendéglátásból kell ezt az 50-60 fős állományt megtartanunk

– mondta el a Portfolio-nak Takler András, az ismert borászcsalád kereskedelemért felelős tagja, Takler Ferenc fia. Hozzátette: „komoly hiteleket is kezelünk, mindeddig probléma nélkül. Ebben a jó banki háttér is sokat segít, az Erste Bankkal együttműködésben nagyon jól együtt tudunk dolgozni, mindig támogatták az elképzeléseinket a fejlesztések terén.”

Jó évet várnak

Takler András ugyanakkor árnyalta a képet a kereskedelmi értékesítést illetően, és elismerte, hogy a hazai láncok nagyon érzékenyek az árazásra.

A megnövekedett költségek ellenére nem igazán lehet áremelést elérni, legfeljebb 20-50 forintot, amit inkább kármérséklésnek neveznék.

Erre reagálva több választ is megfogalmaztunk. Szeretnénk tovább erősíteni a brandet, így ugyanis ugyan kevesebbet, de jobb profittal értékesíthetünk, vagyis nem a mennyiségben gondolkodunk.”

Szekszardi Borvidek bor vendéglátás borturizmus

A koronavírus visszaszorulásával remélhetőleg újra előtérbe kerülnek a személyes látogatások, rendezvények is – legalábbis ebben bízik, erre készül a borászok többsége. A jelek szerint ez így is alakul az idei évben, hiszen az elmúlt hónapokban komolyan felfutottak a foglalások országszerte, a kóstolók, különféle bortúrák, vacsorák idén várhatóan jelentős közönséget vonzanak. Igaz, árnyalja a képet az, hogy időközben a vendéglátásban is jelentősen megemelkedtek a költségszintek, vagyis a járvány előtti marzsokat ma már irigylésre méltónak nevezné az ágazat legtöbb szereplője. A borturizmuson azonban ma is többet lehet keresni, mint a kiskereskedelmi értékesítésen, ráadásul az olyan hozzáadott értékei miatt, mint az új vendégek megszólítása, vagy a marketinghozadék, továbbra is fontos tényező marad a nyereségességükért dolgozó, némely esetben küzdő borászatoknak.

Fotó: Egressy Orsolya, KNK

antony-blinken-pekka-haavisto-washington
orbán kormány
Donyecki Népköztársaság

Holdblog Nem kell a techpapír

Ilyen is régen volt. 2006-ban. A Merrill híres alapkezelői felmérése szerint most jött el az az időszak, hogy újra...

Tematikus PR cikk
2022. május 31.
Financial IT 2022
2022. június 8.
Portfolio Property X 2022
2022. június 1.
Portfolio Digital Transformation 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Private Banking támogatási és advisory vezető

Private Banking támogatási és advisory vezető
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Díjmentes online előadás
Érdemes most beszállni?
standard and poors s&p hitelminősítő