A tanárhiány egyre nagyobb problémát jelent Magyarországon – áll az Európai Bizottság friss országjelentésében. Az összesített mutatók, mint például a tanár-diák arány, nem jelzik a magyarországi pedagógushiányt. A részletesebb elemzés azonban azt mutatja, hogy egyes tantárgyak, például a matematika, a természettudományok és az idegen nyelvek esetében hiány mutatkozik.
A tanárhiány az iskolarendszer széttagoltságával is összefügg, mivel nagyon sok iskolában van 150-nél kevesebb tanuló. A hátrányos helyzetű tanulók magas arányával rendelkező iskolák különösen szenvednek a képzett tanárok hiányától. A Bizottság elemzése kiemelni:
A pedagógusképzésben végzettek több mint fele más pályán helyezkedik el, mivel a tanároknak nagy a munkaterhelése és alacsony a fizetése, különösen pályájuk elején, ezért más szakmában helyezkednek el.

A magyar tanárok tanítási óraszáma a legmagasabb Európában, és elegendő segítő személyzet hiányában sok tanárnak nem tanári feladatokat kell ellátnia, például az iskolán kívüli felügyeletet.
A tanárok fizetése a legalacsonyabb az EU OECD-tagállamai között, és a többi felsőfokú végzettségű diplomások fizetésének mindössze 58-66%-ával egyenlő.

A jelentés megjegyzi, hogy az iskolák központosított irányítása miatt az iskolavezetők korlátozott önállósággal és eszközökkel rendelkeznek a tanítás minőségének javítására.
Radó Péter oktatáskutató részletes elemzésében mutatott rá a problémára a Portfolio hasábjain:
Címlapkép: Getty Images