Magyarorszag autopalya
Gazdaság

Fájdalmas hír az autósoknak: durva drágulás jön az autópályákon

Portfolio
A kormány tavalyi döntése értelmében az e-matricák és e-útdíjak mértékét a megelőző év augusztusi, KSH által közreadott éves bázisú infláció alapján kell meghatározni, 10 forintra kerekítve – számolt be a napi.hu. Tekintettel a jelenlegi előrejelzésekre, mindez azt jelentheti, hogy erőteljesen drágulnak majd az autópályamatricák Magyarországon.

Tavaly augusztusban a KSH által mért augusztusi éves infláció mértéke 4,9% volt, így lett többek között a korábbi 5 ezer forint/éves megyei matrica ára 5450 forint. A jelenlegi augusztusi fogyasztói áindex publikálása szeptember 8-án történik meg, de ha az előrejelzéseket figyelembe vesszük brutális drágulás érkezhet. A júniusi éves infláció 11,7%-on volt, de ezt az adatot az üzemanyag-árstop és a teljes értékű rezsicsökkentés még fékezte.

A jegybank alelnökének prognózisa szerint az augusztus 9-én publikálásra kerülő júliusi ráta 13-14% körül lehet. Az augusztusi inflációt pedig tovább fűtheti a rezsiárak változásának hatása, további 3 százalékponttal emelve meg azt.

A MEGLÉVŐ ADATOK ÉS A PROGNÓZISOK ALAPJÁN TEHÁT AZ AUGUSZTUSI INFLÁCIÓ A 16-17%-OT IS ELÉRHETI. EZ PEDIG AZT JELENTHETI, HOGY ENNYIVEL NŐNEK MAJD AZ ÚTDÍJAK IS 2023 ELSŐ NAPJÁTÓL KEZDVE.

A várható áremelkedésekkel kapcsolatban érdemes felidézni Rogán Antal autópálya-koncesszióval kapcsolatos korábbi kijelentését, amely szerint az állam által beszedett útdíjak kell, hogy fedezzék a 35 év alatt a teljes rendelkezésre állási díjat. Ez konkrétan azt jelenti, hogy az állam által beszedett útdíjak kell, hogy fedezzék az állam által 35 év alatt fizetendő teljes rendelkezésre állási díjat. Az összeg, amit az állam fizet, nem lehet több, mint amennyit útdíjbevételként beszed.

A miniszterelnöki kabinetirodát vezető miniszter hozzátette, éppen ezért itt szét kell választani az útdíjbevételeket, mert kétféle útdíjbevétel létezik: egyrészt van a teherforgalom után beszedett útdíj, amelynek fedeznie kell a rendelkezésre állási díjat. Másrészt vannak a személyautóktól származó matricabevételek, amelyek viszont nem képezik a koncessziós díjat.

Itt érdemes hangsúlyozni, hogy az időalapú útdíjbevételek az egyéb központosított bevételek soron jelenik meg a költségvetésben,

így tehát a most megemelt bevételeket az állam bármilyen célra hasznosíthatja, a nagy közös kasszába folynak be.

Az útdíjak a fentieknek megfelelően a következőképp alakulhatnak:

A 2023-as útdíjak lehetséges árai

 

Jelenlegi ár (Forint)

Várható augusztusi inflációval számolt ár (Forint)

D1 éves

46850

54350-54810

D1 10 napos

3820

4430-4470

Megyei

5450

6320-6380

Busz éves

217950

252820-255000

Forrás: autopalyamatrica.hu, Portfolio

 

A fogyasztói díjak drágulásán felül, az autópályadíjak ilyen mértékű emelkedése a jövőben kihathat a fuvarozók költségeire, ezzel pedig a

MATRICAÁR-VÁLTOZÁS KÖZVETVE ÉS KÖZVETLENÜL IS EMELNI FOGJA AZ INFLÁCIÓT.

Címlapkép forrása: Getty Images

amerikai-egyesult-allamok-capitolium
autópálya lezárás
új lakások
fehér ház amerika elnök fehérház
vlagyimir putyin
Tematikus PR cikk
Díjmentes online előadás
Hogyan működik a tőzsde, mik az alapok, hogy válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát?
Díjmentes online előadás
Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Model Validation Quantitative Analyst

Model Validation Quantitative Analyst
2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. október 4.
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
amerikai-egyesult-allamok-capitolium