Előfizetői tartalom

Így harcolnak a cégek az energiaválságban: termelésfelfüggesztés, áremelés, optimalizálás

Nagy Károly
Miután sok vállalat számol be háromszorozódó villamosenergiaárakról és 8-10-szereződő földgázárakról, kíváncsiak voltunk arra, hogy ezzel a hazai termelő vállalatok hogyan próbálnak megküzdeni. A cégeket tömörítő egyik nagyobb hazai szövetség most méri fel az ezzel kapcsolatos spórolási praktikákat, de az már most látszik, hogy komoly kényszerpályákról van szó. Az előzetes információk termelés leállításról, áremelésről, optimalizálásról szólnak.

Lakatos Péter, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke a Portfolio megkeresésére azt mondta, hogy az energiaárrobbanás kezelése a cégvezetők számára végtelenül összetett, hatalmas pénzügyi és intellektuális kihívás majd minden vállalat számára. „A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének tagvállalati körkérdésére több száz válasz érkezett, most folyik az információk feldolgozása” – közölte a gyáriparosok szövetségi alelnöke. Az eddig feldolgozott válaszokból azért jól látszik, hogy már kezdenek körvonalazódni a cégeknél az úgynevezett „energiamegküzdési stratégiák”. Túl azon, hogy mindegyik cégvezetőnek el kell döntenie, hogy köt-e hosszabb távú energiaszerződéseket a szolgáltatókkal a jelenlegi árakon, vagy pedig rábízza magát a világpiaci árhullámzásra, a következő költségmenedzselési eszközök merültek fel eddig az iparban:

  • A felhasználás optimalizálás vagy menetrendoptimalizálás. Annak felmérése, hogy egy cég mikor fogyaszt és milyen technológiai alternatívák merülhetnek fel az energiafelhasználás csökkentésére. Például, lehet-e 170 Celsius-fok helyett csak 160 fokra fűteni a kemencét. Lehet-e más, drágább vegyi anyagokkal kisebb hőbevitellel vagy kivonással elvégezni a feladatot.
  • A költségek áthárítása a vevőkre, áremelés formájában. Ennek persze vannak észszerű határai.
  • A termékek gyártásának átmeneti leállítása, ez jellemző például a műtrágyagyártás esetében.
  • Importtermékekkel, vagy kiváltó termékekkel való helyettesítés.

Lakatos Péter szerint fontos a hazai vállalatok szempontjából, hogy azok a vevők, akik erőfölényben érzik magukat, ne kényszerítsék a cégekre a korábbi szerződött áron való teljesítést. „Ha ezt valaki jogi úton próbálja kikényszeríteni, vagy akárcsak azzal fenyegetődzik, hogy ezt inkorrektnek éli meg, és ezért fejezi be az üzleti kapcsolatot, az megítélésem szerint nem elfogadható. De ez fordítva is igaz, azt elvárni a vevőtől, hogy köteles az emelt áron megvásárolni valamit, szintén nem fair. Egyedi megállapodásokat kell kötni a jóhiszeműség talaján” – adott egy lehetséges receptet az üzleti kapcsolatok fenntartására. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke úgy látja:

vis maior helyzet egy érdemi költségkomponens, például a földgáz tízszeres áremelkedése.

Kedves Olvasónk!

Az Ön által keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött.

Cikkarchívum előfizetés

1 943 Ft / hónap

  • Portfolio.hu teljes cikkarchívum
  • Kötéslisták: BÉT elmúlt 2 év napon belüli kötéslistái